• 7
  • 8
2025-03-04, 01:36
Jag är ingen friluftsmänniska men min kusin vill släpa med mig ut på lite camping i sommar. Funderar på det här med vattenrening om man är ute några dagar eller en vecka.

Kan man göra rent precis allt sötvatten, eller finns det vatten som bara är för jävla kontaminerat för att funka? Tänker t.ex. sjöar i närheten av motorvägar eller städer med en massa avgaser, bensin, olja och andra industrikemikalier som samlas där. Eller djurkadaver i en någon liten bäck en bit upp man inte känner till, typ.

Var går gränsen? Går allt att göra rent, och behöver man i så fall "hela paketet" med kolfilter+vattenreningstabletter+koka det?

Jag kan inget, googlade men blev inte klokare. Kan någon skriva en kort nybörjarguide så att även vi stadsråttor hajar?
Citera
2025-06-12, 01:05
Medlem
Testa och lev utan vatten.
Stäng av vattnet i 2 veckor och se.
Toalett besök blir inte så roliga.
Kanske det vi behöver för att folk ska förstå allvaret.
Det kan aldrig hända oss och här.
Citera
2025-06-15, 16:41
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peopaus
Testa och lev utan vatten.
Stäng av vattnet i 2 veckor och se.
Toalett besök blir inte så roliga.
Kanske det vi behöver för att folk ska förstå allvaret.
Det kan aldrig hända oss och här.

På landet har familjen ett litet torp utan vatten och el, där är det förbränningstoalett, dricksvatten som man får hämta i dunkar och en pump för vatten att tvätta sig i, många som hyrt det säger att de uppskattar det de tidigare tagit för givet.

Jag reser också mycket i jobbet och på de flesta platser måste man köpa dricksvatten.

Sedan är det skillnad på att hyra ett torp där det går att överleva utan vatten i kranen.

Som du säger borde alla som inte uppskattar vårt goda rena vatten och lyxen att duscha och spola i toaletten få vara utan ett tag.
Citera
2025-06-16, 13:32
Man skaffar en sån här tillbringare https://imgur.com/a/RcPH0j1

så slipper man all möjlig skit. Jag har hört att man kan bli bög av dricksvattnet så jag renar allt.

Har ett litet reningsverk från Lifestraw därifrån jag köpt tillbringaren.

Räknar ganska hårt på att jag har så pass bra gear att jag kan byta till mig skit i framtiden så länge jag kan betala lön i form av bekvämt liv till benknäckar-Ali och hans glada gäng av misfits som skyddar mig och min familj.
Citera
2025-06-18, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MachaAndChill
Man skaffar en sån här tillbringare https://imgur.com/a/RcPH0j1

så slipper man all möjlig skit. Jag har hört att man kan bli bög av dricksvattnet så jag renar allt.

Har ett litet reningsverk från Lifestraw därifrån jag köpt tillbringaren.

Räknar ganska hårt på att jag har så pass bra gear att jag kan byta till mig skit i framtiden så länge jag kan betala lön i form av bekvämt liv till benknäckar-Ali och hans glada gäng av misfits som skyddar mig och min familj.
Har också en vattenrenare, men du ska få bort parasiter o bakterier.
Finns det ingen ström och du ska kola vatten hela tiden så får du lägga många timmar om dagen på bara det.
Eller finns det än bättre filter som tar även bakterier, parasiter, sjukdommar m.m.??
Citera
2025-06-18, 21:28
Citat:
Ursprungligen postat av Peopaus
Har också en vattenrenare, men du ska få bort parasiter o bakterier.
Finns det ingen ström och du ska kola vatten hela tiden så får du lägga många timmar om dagen på bara det.
Eller finns det än bättre filter som tar även bakterier, parasiter, sjukdommar m.m.??

Jag vet inte du får önska dig något till i övermorgon eller något. Lycka till.
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in