2019-09-02, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PurpleGermany
Frågan är fortfarande om kroppen fortsätter på sin vanliga bana? hur blir det med tex. kortisolet och melatonin? man vill ju fan inte jobba med melatonin i blodet och sova med kortisol i blodet?
Jag är ingen läkare men jag antar att allt är bra om man mår bra. Jag har mått som bäst i livet när jag har jobbat natt eller delvis natt. Speciellt om jag kan fortsätta med samma sovtider de dagar jag inte arbetar. Så jag gissar att det passar mig bra att sova/arbeta så. Att jag alltid var fullt utvilad till min fritid tyckte jag var bra, speciellt när jag skulle träna.
Citera
2019-09-19, 13:27
Medlem
Sqeptisks avatar
En del klarar nattjobb bättre än andra. Men inte under längre perioder. Ungefär som rökning, relativt ofarligt så länge man slutar i tid
Citera
2019-10-22, 01:58
Medlem
[quote=Sqeptisk|68747890]En del klarar nattjobb bättre än andra. Men inte under längre perioder. Ungefär som rökning, relativt ofarligt så länge man slutar i tid [/QU

Hur menar du nu, klarar man nattjobb så kan man jobba natt hur länge man vill.
Citera
2019-10-22, 09:47
Medlem
Hej!
Jobbar själv natt. Konsten är att om man är en nattuggla (som jag själv är) så går det jättebra. Dock behöver man ändra dygnet. Sova på dagen, vakna vid sisådär 18.00 tiden. Det är en konst i sig att ändra dygnet. Men i början tär det som fasen på en psykiskt och fysiskt, då kroppen går ner i varv på nätter naturligt och man blir helt slut i hjärnan och kroppen när man rört mycket på sig på natten. Men när man vänjer sig så är det inga konstigheter. Det är väl individuellt hur man fixar detta, och är man mer dagsmänniska så är det väl ganska onödigt att ge sig på natt, om man inte vill ha de där extra cashen. Men endast för det så är det ganska onödigt och utmattade för kroppen. Och risken är att man gör ett sämre jobb.

Mvh
Citera
2019-10-23, 15:56
Medlem
Lacerdas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kirespappapa
Nej, han skrev ju i texten "Inte under längre perioder".
Citera
2019-10-24, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PurpleGermany
Hej,

Om man jobbar natt så kan man ibland skrämmas av att hälsan slukas i röran men här ska vi till botten med mysteriet!

Kortisol skjuter upp på morgonen och håller oss pigga och sjunker på natten och där skjuter melatonin upp och tar över så att vi blir sömniga på natten...

Nu... (Now...) kan man inte få kroppen att tro att det är dag på natten och natt på dagen? så att kortisol skjuter upp på natten och melatonin på morgonen genom att tex. jobba med tända lampor på natten och sova i ett kolsvart rum på morgonen?

Ovanståande är enbart en faktor men den viktigaste om man frågar mig...

Skriv järna hur man tar sig till om man jobbar natt...

Tack snälla!

Tror att vissa klarar att jobba natt och andra gör det inte.

Jag fungerar mycket bättre på natten, men jag är redan nattmänniska och är hellre vaken på natten även då jag är ledig. Det enda jag får problem med är mat. Jag blir dålig om jag äter medan jag jobbar natt. Så jag har lagt maten första timman på jobbet och innan jag går och lägger mig. Äter alltså bara två gånger per dag, med lite frukt och kaffe i pauserna typ.

I övrigt sover jag med mörkläggningsgardiner och öronproppar.
Citera
2019-10-24, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sqeptisk
En del klarar nattjobb bättre än andra. Men inte under längre perioder. Ungefär som rökning, relativt ofarligt så länge man slutar i tid

Jo, du har lite rätt. Men jag skulle tro att det fungerar i minst 10-15 år för de som fungerar som nattarbetare.

Alla jag arbetar natt med som har gjort det länge har diabetes typ 2. Sedan småäter de mycket kakor jämfört med mig, så jag hoppas det är anledningen.
Citera
2019-10-25, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lacerda
Nej, han skrev ju i texten "Inte under längre perioder".

Vad menar du ?
Citera
2019-10-27, 11:58
Medlem
Lacerdas avatar
Citat:
Vad menar du ?

Jo, jag menar följande;
Citat:
Ursprungligen postat av Sqeptisk

Citat:

Det är tydligen inte hälsosamt att jobba natt under längre perioder. Ungefär som att ha sex med crackhoror.
Citera
2019-10-27, 22:10
Medlem
Citat:
Jo, jag menar följande;

Det är tydligen inte hälsosamt att jobba natt under längre perioder. Ungefär som att ha sex med crackhoror.

Det var ju också en jävla jämförelse. Jag köper "inte" argumentet att det inte är hälsosamt att jobba natt om man klarar av allt det där som tex att sova bra, att äta på rätt sätt osv.
Däremot så är det ju så att alla inte klarar av nattarbete pga av dessa saker jag nämde, och då är det naturligtvis direkt farligt att jobba natt.
Men efter att ha jobbat både dag och natt under mitt arbetsliv (37 år) så har jag lärt mig att klarar nattarbete bättre än att jobba dagtid eller på schema som man gör inom vården. Jag mår bäst både fysiskt och mentalt och jag vet att jag inte är ensam om det. Så att generellt döma ut nattarbete tycker jag är fel.
Citera
2019-10-31, 19:43
Medlem
Lacerdas avatar
Citat:
Det var ju också en jävla jämförelse. Jag köper "inte" argumentet att det inte är hälsosamt att jobba natt om man klarar av allt det där som tex att sova bra, att äta på rätt sätt osv.
Däremot så är det ju så att alla inte klarar av nattarbete pga av dessa saker jag nämde, och då är det naturligtvis direkt farligt att jobba natt.
Men efter att ha jobbat både dag och natt under mitt arbetsliv (37 år) så har jag lärt mig att klarar nattarbete bättre än att jobba dagtid eller på schema som man gör inom vården. Jag mår bäst både fysiskt och mentalt och jag vet att jag inte är ensam om det. Så att generellt döma ut nattarbete tycker jag är fel.
Vilka arbetstider har du haft när du jobbar natt? När går du och lägger dig och när stiger du upp? Hur är dina matvanor?
Personligen så mår jag som ett jävla vrak när jag jobbar natt. Börjar runt midnatt och sticker hem vid 7.00. Lägger mig och sover 8.00 och vaknar runt 13.00, jag kan inte sova längre av någon anledning när jag kör nattskiften. Man känner sig slö som fan och ambitioner till att göra något så simpelt som att laga mat finns knappt.
Citera
2019-10-31, 20:08
Medlem
Citat:
Vilka arbetstider har du haft när du jobbar natt? När går du och lägger dig och när stiger du upp? Hur är dina matvanor?
Personligen så mår jag som ett jävla vrak när jag jobbar natt. Börjar runt midnatt och sticker hem vid 7.00. Lägger mig och sover 8.00 och vaknar runt 13.00, jag kan inte sova längre av någon anledning när jag kör nattskiften. Man känner sig slö som fan och ambitioner till att göra något så simpelt som att laga mat finns knappt.

Jag jobbar på ett kommunalt psykiatriboende och mina arbetstider är kl 20:30 - 07:00, och jag jobbar heltid vilket betyder 14 nätter på varje schemaperiod som är fyra veckor. När jag jobbar så äter jag mest smörgås, kokt ägg, yogurt, frukt, vatten aldrig någon tyngre varm mat. Jag sover från ca 07:30 - 16:00.
Jag har jobbat heltid på natten i snart fem år nu och det funkar utan problem. Vi har ett rullande schema där vi jobbar varannan helg, ena veckan jobbar vi Måndag, Tisdag, Fredag, Lördag, Söndag och andra veckan jobbar vi Onsdag, Torsdag.
Vi jobbar ensamma på natten och det är jävligt skönt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in