2019-11-16, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av imlikenono
Vilken härlig och informativ tråd du har skapat, edorro.
Ditt sätt att skriva på och dina tankar och reflektioner som skrivs i tråden är kul att följa.

Jag körde min första testo e kur i mars, med ganska snarlikt(identiskt?) upplägg som du. Låt mig berätta,

I mitten av mars 2019 så tog jag mitt första kliv och testade en testokur. Till en början var tanken 300mg/e5d (mån, fre, onsdag, mån, fre, ons...). Jag som är rädd för sprutor hade en del att kämpa med, men alla stick gick felfritt förutom ett, då det kom blod när jag aspirerade. Men det var bara att sätta om, och det gick ju bra till slut det med...

Det som är bra är att vi båda har använt oss av SIS Lab – Testosteron Enanthate 300mg/ml, samt att vi båda verkar ha haft stora problem med att hålla östrot nere. Jag känner igen mycket i de bieffekter du lyfter i tråden, exempelvis trötthet, lite allmänt yr ibland, orolighetskänsla och hjärtslagen.

Jag frontade de två första sticken med 600mg, samt använde mig av adex 0.25/e3d från dag ett. Efter de två första sticken så körde jag vidare på min plan med 300mg/e5d.
Vecka 2-6 så ändrade jag mitt upplägg och använde mig av adex 0.25mg e2d. Här är det värt att säga att mina nipples var hårda dygnet runt i princip, men ingen gynokännig eller så. Bara styva, vilket jag läst kan vara vanligt. Under denna tiden gick mitt välmående fram och tillbaka och jag hittade ingen speciell ro i kroppen. Illamående från och till. Detta gick ut över gymmet och jag fick inte in lika många träningspass i veckan som jag ville.

I vecka 6 tog jag ett nytt testo/östro-test genom Werlabs för att veta vilka nivåer jag låg på då jag kände att allt inte var 100%. Mycket riktigt.

Innan kur låg mitt testo/östro på:
S-Testosteron, total 18 nmol/L
S-Östradiol, total 142 pmol/L

Vecka 6 låg mitt testo/östro på:
S-Testosteron, total 84 nmol/L
S-Östradiol, total 707 pmol/L

Jag blev minst sagt orolig över mina provsvar. Well, glad att teston funkade, men orolig att mitt östro låg så pass högt.
Här började jag få smått panik, och efter jag fått mina provsvar så börjar jag lyssna på kroppen ännu mer, vilket inte alltid är det bästa om man är duktig på att skrämma upp sig själv.

Så från och med vecka 7 började jag med adex 0.5/eod (första 3-4 dagarna tog jag 0.5mg varje dag). Jag fick otroliga bieffekter av 0.5mg adex. Trötthet, svaghetskänsla, mina händer domnade av och jag kände mig svimfärdig då och då. Detta slutade med att jag inte kunde gymma under denna period.

Jag beslutade för att se om det var adexen som gjorde att jag fick dessa bieffekter(vad kunde det annars vara!?). Jag slutade med adexen under några dagar och mina problem försvann sakta men säkert och jag kände mig normal igen. Moment 22. Här var jag nära på att avsluta kuren tidigare än förväntat och gå på en lite lättare PCT än vad som var tänkt från början efter tre veckor.

Efter lite googlande och sökningar så bestämde jag mig för att testa ett annat upplägg.
(Några av mina bieffekter stod som "mycket vanliga bieffekter" på fass.se bl.a.) Det var det som gjorde att mina tankar gick till att det kunde vara arimidexen som spökade.

Mitten av vecka 8 började jag med adex 0.125mg eed istället.
Mitten av vecka 9 började mitt välmående stiga markant. Jag kände att pulsen gick ned till normalt läge och blodtrycket tillbaka på normala nivåer. Jag hade äntligen ork och energi till att lyfta vikter igen utan att vara rädd för att svimma av... VÄLMÅENDE PÅ TOP!

Så detta fortsatte jag fram tills vecka 12 då min tanke var att ta mitt sista stick och gå på en PCT efter tre veckor med nolva(40/40/20/20). Här tog jag beslutet att eftersom jag mådde så pass bra som jag gjorde, i kombination med att jag inte kunnat träna för fullt under ca 5 veckor så förlängde jag kuren med 6 veckor. Alltså sammanlagt 18 veckor.

Runt vecka 13 började jag sticka 250mg/e6d (0.8ml i pumpen) då jag var tvungen att hushålla oljan lite. Mitt välmående flöt på och inga bieffekter alls under denna period. Det hela avslutades med en PCT efter tre veckor som var 40/40/20/20/10. Inga komplikationer alls idag. Min PCT gick smärtfritt och mitt humör påverkades inget alls.

Till dig vill jag säga,
Kämpa på! Det verkar vara extremt individuellt hur ens kropp reagerar på preparaten. Jag ska gå på en kur nu i januari och jag funderar på att testa Aromasin istället för arimidex denna kur, eller så fortsätter jag på samma sätt som jag avslutade senast med 250mg/e5d och 0.125mg/adex eed. Tyvärr testade jag aldrig mitt östro under kuren igen, men tror det låg ganska högt kuren igenom. Därför vill jag testa en annan östrosänkare denna gång.

Tog blodprov för några veckor sedan och alla mina värden var bra och fina.
F.ö så undrar jag var du köpte oljan? Du får gärna PM! Den shoppen jag handlade på är slutsåld och varit ett bra tag.

Ps.
Jag tror inte du ska gå för mycket på ditt östro och få ner det till det perfekta värdet. Mår du jättebra och allt flyter på när det ligger på 240 pmol/L så hade jag fortsatt på samma upplägg.

Må väl,
imlikenono

Enormt tacksam för en sådan utförlig förklaring över dina egna erfarenheter av en snarlik kur.
Särskilt intressant att det är exakt samma märke på testo som använts. Att SiS lab är högt doserad verkar stå klart, och bra drag helt klart.

Låter rimligt som du säger att det kan vara arimidexen som ställer till det med bieffekter, baserat på det så följer jag nog Hypos råd här ovan att försöka klara mig på 0,25mg adex ED kuren ut istället.
Tar jag dessutom uppehåll från hCG och fortsätter med lågdos testo så bör det vara tillräckligt antar jag.

Skickar länk till shoppen jag använt i PM. Dessvärre är just SiS testo E slutsålt vad det verkar... Finns dock en del andra oljor av samma märke inne, SiS labs Tritest 400mg/ml är jag själv lite sugen på inför eventuellt framtida kurer.
Om man inte bara kör på beprövat kort med testo E igen
Citera
2019-11-17, 03:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av edorro
Provsvar från blodkollen anlände med samma fart och smidighet som från Werlabs, här är de kompletta svaren för den som är intresserad:

Markörer som ligger utanför referens är rödmarkerade. Listan inkluderar samtliga prov både före och under kur fram till idag.

Östradiol fortsatt aningen högt, men är på rätt väg åtminstone.
En ny markör som jag inte testat för tidigare är zink. Ligger förvånansvärt högt där, så blir till att strypa det intag av zink+magnesium+b6 jag tar inför sänggående från och till.

I övrigt visar såväl kreatinin som kreatinkinas höga värden. Förstått att detta är vanligt när man tränar hårt, har mer muskelmassa än gemene man och/eller tar kreatintillskott (vilket jag gör).
Någon med åsikter om dessa värden? Första gången jag får provsvar på kreatinkinas. Ligger ändå mer än dubbelt mot max-referens.
Tror jag ska skippa intag av kreatin resten av kuren, låta njurar och receptorer vila 1-2mån, sedan köra igång igen ihop med PCT.

Om någon har kommentarer i övrigt är det bara att kasta ut.

Veckodoserna jag legat stabilt på senaste veckorna inför detta prov:

Testo E - 0.8ml/240mg (120mg E3.5D)
hCG - 1000iu (500iu E3.5D)
Anastrozole - 3,5mg (0,5mg ED)

Bekräftat fortsatt bra drag i testot alltså, trots relativt låg veckodos då provet ännu en gång slog i taket >55nmol.

Tja såg att andra svarat redan angående adex. Men ditt östro är ju inte "högt" när det ligger runt 200? Lite högt östro är ingen fara som jag förstått det men kan ha fel. Men all läsning jag gjort i ämnet pekar åt att det inte är någon fara med lite förhöjd kan vara bra för hjärta istället tydligen.

Mitt låg på 400 något nu ju i senaste test så börja med 0,5mg adex eod. Får se vad mitt nästa test visar om någon vecka eller två. Är mitt nere på 200 så är jag supernöjd iaf bättre det än högre dos adex än nödvändigt ju fler grejer man stoppar i sig ju mer "risk" utsätter man sig för. Ju mindre man behöver köra för samma resultat ju bättre. Om du ökar dosen och sänker östrot med 80 till säger vi så kanske du får andra biverkningar och känner du inget av östrot nu så kanske det är onödigt att höja dosen. Just my two cents.
Citera
2019-11-17, 06:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjockis2019
Tja såg att andra svarat redan angående adex. Men ditt östro är ju inte "högt" när det ligger runt 200? Lite högt östro är ingen fara som jag förstått det men kan ha fel. Men all läsning jag gjort i ämnet pekar åt att det inte är någon fara med lite förhöjd kan vara bra för hjärta istället tydligen.

Mitt låg på 400 något nu ju i senaste test så börja med 0,5mg adex eod. Får se vad mitt nästa test visar om någon vecka eller två. Är mitt nere på 200 så är jag supernöjd iaf bättre det än högre dos adex än nödvändigt ju fler grejer man stoppar i sig ju mer "risk" utsätter man sig för. Ju mindre man behöver köra för samma resultat ju bättre. Om du ökar dosen och sänker östrot med 80 till säger vi så kanske du får andra biverkningar och känner du inget av östrot nu så kanske det är onödigt att höja dosen. Just my two cents.

Du har nog rätt, och jag känner mig motbevisad efter råden jag fått av alla hittills.

Därmed sagt, så kommer jag from imorgon övergå till 0,25mg adex per dag.
Ställer samtidigt ut hCG resten av kuren, med förbehåll att återuppta detta i bryggan till PCT.
Testo håller jag på 0,3-0,4ml per stick. Tänker mig hushålla med det som är kvar för att få total kurlängd att landa på 13-14v. Ser det samtidigt bara som positivt om jag håller dosen åt det lägre hållet, då jag verkar svara relativt bra på även lågdos testo.
Citera
2019-11-17, 07:15
Medlem
Veckorapport vecka10

Stats
Startvikt: 85,4kg
BF vid start: 15,5%
Snittvikt föregående vecka: 90,1kg
Snittvikt denna vecka: 90,0kg
Uppskattad BF: 13%

Så nära balans man kan komma i snitt på en vecka antar jag, försökte hålla allt så stabilt som möjligt i samband med provtagning i veckan och det lyckades väl.

Från och med nu påbörjar en strypning av intag, för att säkerställa att man får ett bra utgångsläge inför PCT rent fettmässigt.

Kurstatus
0,8ml testo (240mg) fördelat på två stick i veckan.
0,5mg arimidex varje dag
1000iu hCG fördelat på två stick i veckan.

Ovanstående är det jag legat på i ett antal veckor inför provtagningen i veckan.

Framgent lägger jag mig på:

0,6-0,8ml testo i veckan.
0,25mg arimidex varje dag.

Kör på med detta i 4veckor om allt går som planerat.
Ställer ut hCG under tiden.

Träningsläget
Följer fortsatt progression, dock inne i en intensiv arbetsperiod så svårt att få full utdelning som läget känns men man ska inte klaga.

Övrigt
Varit en del inlägg under veckan kopplat till provtagningen, får tacka för den input man fått och råd hur man bör gå vidare härifrån.

Slutsatsen är att jag går efter ett "less is more"-förhållningssätt, och siktar på att ta mig igenom resten med så få preparat i kroppen som möjligt.

Börjar nästan se fram emot PCT, och hur man lägger upp en smart återhämtningsstrategi.
Fullt fokus nu kommande veckor blir att optimera de kroppsliga förutsättningarna för att få en så bra ingång till PCT som möjligt.
Citera
2019-11-17, 12:45
Medlem
Hypotesuss avatar
Citat:
Slutsatsen är att jag går efter ett "less is more"-förhållningssätt, och siktar på att ta mig igenom resten med så få preparat i kroppen som möjligt.

Detta är receptet på att kura förståndigt!
Citera
2019-11-18, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hypotesus
Detta är receptet på att kura förståndigt!

Tack för det, man gör vad man kan för att ta lärdom inför framtiden. Har tålamod nog att stressa långsamt för att inte riskera hälsan onödigt mycket.
Citera
2019-11-18, 10:14
Medlem
Fascinerande effekt på kroppen efter endast två dagar med kalorirestriktion. Första dygnet har man pissat säkert 20ggr, verkar släppa vätska nå så inihelvete.

Även pulsen har lugnat ned sig markant, inte för att den varit överdriven hög i vila under kuren men några slag högre vilopuls har noterats på klockan (registrerar puls över dygnet).
Natten som var mättes ett lågvärde på 35slag fram, vilket är min basnivå sätt till tiden innan kuren.
De dagar jag hade det som värst med vätskeretention och hjärtklappningar var vilopulsen generellt aldrig lägre än 45-50slag.
Så detta känns positivt för att säkerställa att hälsoparametrar går åt rätt håll.

Kör from idag vidare med sänkt intag AI, 0,25mg per dag och endast lågdos testo (240mg per vecka) kommande månad, under vilken jag planerar att kapa så mycket fett som möjligt.
Citera
2019-11-18, 14:39
Medlem
Hypotesuss avatar
Citat:
Fascinerande effekt på kroppen efter endast två dagar med kalorirestriktion. Första dygnet har man pissat säkert 20ggr, verkar släppa vätska nå så inihelvete.

Även pulsen har lugnat ned sig markant, inte för att den varit överdriven hög i vila under kuren men några slag högre vilopuls har noterats på klockan (registrerar puls över dygnet).
Natten som var mättes ett lågvärde på 35slag fram, vilket är min basnivå sätt till tiden innan kuren.
De dagar jag hade det som värst med vätskeretention och hjärtklappningar var vilopulsen generellt aldrig lägre än 45-50slag.
Så detta känns positivt för att säkerställa att hälsoparametrar går åt rätt håll.

Kör from idag vidare med sänkt intag AI, 0,25mg per dag och endast lågdos testo (240mg per vecka) kommande månad, under vilken jag planerar att kapa så mycket fett som möjligt.

Säger en del om hur pass omfattande påverkan kosten har på hur man reagerar på AAS. När jag själv var aktiv på den fronten så mådde jag och presterade som bäst på kalori-balans eller ett smärre kcal överskott eller underskott (cirka 100-150 kcal +/- per dag). Hälsomarkörerna gav samma besked.
Citera
2019-11-24, 18:45
Medlem
Veckorapport vecka11

Stats
Startvikt: 85,4kg
BF vid start: 15,5%
Snittvikt föregående vecka: 90,0kg
Snittvikt denna vecka: 89,5kg
Uppskattad BF: 12-13%

Vänt viktkurvan svagt nedåt under veckan, och som jag var inne på i en tidigare post så gav det märkbara fördelar på allmänkänslan och vad jag tror hälsoparametrar. En hel del vätska har släppt, men även fett såklart. Börjar återigen skymta vener på nedre delen av magen, vilka hållit sig dolda senaste veckorna men som alltid är en bra indikator på när kroppsfettet kring magen börjar minska.

Kurstatus
0,8ml testo (240mg) fördelat på två stick i veckan.
0,25mg arimidex varje dag

Träningsläget
Träningen har rullat på oförskämt bra mest hela kuren, men i slutet av denna vecka har jag börjat känna mig lite småsliten i kroppen (ungefär den känsla när man som ren tränat på 3-4v med progressiv överbelastning och möter naturliga platåer).

Jag har velat fram och tillbaka hur jag ska tackla det här, på ett sätt vill man nyttja kuren maximalt när man ändå har en kraftigt uppreglerad återhämtning, men samtidigt vill jag inte riskera att peaka prestationen så till den milda grad att jag blir "tvingad" till en vilovecka i nära anslutning till PCT-start.

Slutsatsen av allt ovanstående gör att jag medvetet lägger in en form av aktiv vilovecka redan nu i veckan som kommer (vecka 12 av totalt 14 planerade kurveckor). Med testo i kroppen kommer återhämtningen troligtvis komma snabbt, och det lämnar mig med ytterligare 2st träningsveckor jag kan köra på ordentligt innan kuren avbryts.

Övrigt
Hjärtklappningar och den oroskänsla man hade i princip dagligen tidigare är borta. Sänkt intag av AI och/eller borttagning av hCG verkar gjort susen.
Även inne på att det kan varit de höga värdena östro som orsakade alltsammans, vilket tog ett antal veckor att få bukt på.
Huvudsaken att välmåendet känns bra återigen, och jag får en möjlighet att avsluta kuren med flaggan i topp.
Citera
2019-11-24, 19:11
Medlem
Hypotesuss avatar
Det glädjer mig att det rullar på för dig edorro och i synnerhet att dom där biverkningarna gett med sig!

Dina tankar om att ta en vecka med lite "aktiv vila" låter sunt förutsatt att det betyder att du fortfarande gör dina pass men sänker vikterna och repsantalet och enbart "blöder igenom" musklerna så att säga - Är det så du tänkt?

Många gör misstaget att panga på fullt ut hela tiden när de ligger på. Det är ett säkert recept för att man ska skada sig eller överbelasta centralanervsystemet. Steroider gör mycket men inte allt.
Citera
2019-11-24, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hypotesus
Det glädjer mig att det rullar på för dig edorro och i synnerhet att dom där biverkningarna gett med sig!

Dina tankar om att ta en vecka med lite "aktiv vila" låter sunt förutsatt att det betyder att du fortfarande gör dina pass men sänker vikterna och repsantalet och enbart "blöder igenom" musklerna så att säga - Är det så du tänkt?

Många gör misstaget att panga på fullt ut hela tiden när de ligger på. Det är ett säkert recept för att man ska skada sig eller överbelasta centralanervsystemet. Steroider gör mycket men inte allt.

Ja precis, det blir ingen totalvila utan jag går på ett avlastningsprotokoll som jag använder mig av relativt frekvent när man är ren. Det gör att just CNS får välförtjänt vila men som även är tacksamt mot leder som kan kännas slitna efter flertalet veckor med linjär progression.

Tycker mig se en tydlig röd tråd i två misstag som många gör, och det är
1) Grisbulkar mest hela kuren, får ordentlig viktuppgång och styrkeökningar men lämnas oftast med en önskan att tappa fettmassa lagom till PCT startar. Känns som ett givet recept att tappa sina ökningar om man ska försätta sig i ett defftillstånd när kroppen ändå blir katabol ihop med PCT.

2) Kör på som du säger hårt hela tiden, för att verkligen "mjölka ur" alla ökningar som går utan en tydlig plan hur man ska tackla den motgång som troligtvis kommer efter kuren.

-------

Min ambition är att mildra dessa två punkter så mycket det går, genom att dels förbättra fettmassan redan nu under kur och samtidigt ha en realistisk plan för hur träningen läggs upp i anslutning till PCT (och tiden därefter).

Det gäller att programmera om huvudet att de kontinuerliga styrkeökningarna som kommit på löpande band senaste två månaderna inte kommer kunna upprätthållas, vilket åren innan den här kuren är kvitto på.
Kan man bibehålla den nya högre nivån man nått upp till, så är det bra nog initialt för min del.
Sen får man nyttja smarta tekniker för att förhoppningsvis fortsätta utvecklas ändå.
Finns så många sätt att utvecklas på rent träningsmässigt, frånsett enbart faktiska styrkeökningar.

Jag tror, och hoppas att jag har en realistisk plan framför mig. Av denna anledning ska det bli lite "kul" att hoppa på PCT snart så man får återhämta sig och omsätta teorin i praktiken.
Citera
2019-11-25, 04:39
Medlem
Kul att det går bra för dig! Ska uppdatera själv nu vart lite sent idag. Ser fram emot och höra hur det går för dig sen på din PCT.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in