Flashback bygger pepparkakshus!
2019-09-01, 13:50
Medlem
Etta.Places avatar
Hade också strul med banken. Fick lånelöfte genom personligt möte (not really, över nätet såklart) och allt var finfint. Hittade ett hus inom lånelöftet, vann budgivning, skulle skriva på kontrakt. Står i lånelöftet att man ska höra av sig innan man skriver på så de kan kolla objektet. Denna dag var handläggare vi fått löftet av ledig, ringde som en tok hela dagen utan att få tag på någon som kunde godkänna fram tills sent på eftermiddagen någon timme innan kontraktskrivning fick jag tag på en. Som var jätteotrevlig och menade att vi absolut inte kunde få låna denna summa.

Jaha, fick skjuta upp kontraktskrivning med en massa strul till nästa dag. Då fick jag tag på handläggare som var tillbaka och inte begrep det minsta varför det varit problem dagen innan och fick grönt ljus direkt efter 1 minuts samtal.

Jävligt irriterande och stressande upplevelse (Nordea). Jag menar vad är poängen med lånelöfte om de sen kan ändra sig helt utan motivering och grundat på exakt samma uppgifter som de tidigare gett lånelöftet på? Det var bara ett par veckor mellan att vi fick löftet och att vi ville skriva på kontrakt för det. Uppenbarligen hade handläggarna där helt egna och personliga åsikter i frågan, men det känns ju sjukt instabilt när man fått ett skriftligt lånelöfte med Nordea, snarare än med en specifik handläggare.
Citera
2019-09-01, 15:07
Medlem
Nimars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meatfuck
SBAB kan vara sjukt långsamma i sin handläggning dock. Och telefonköer på några timmar är inte gött i deras situation

Efter ca 4 minuter så får man frågan om man vill bli uppringd.
Citera
2019-09-01, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nimar
Efter ca 4 minuter så får man frågan om man vill bli uppringd.

Och hur skall det verka lugnande? Att lägga på och vänta i tre timmar på ev återuppringning?

Hos mig ringde de inte ens upp samma dag. Sket i sbab sen.
Citera
2019-09-01, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HighInTheSky
Tack för allas svar. Kan man ansöka om bolån på flera banker samtidigt alltså? Blir ju fler UC då men vi har i och för sig kollat med SBAB innan sommaren men då var sambons andra lån på över en halv miljon och dom hade sin gräns på 500 000 nu har lånet sjunkit med 100 000 plus att han ska betala av ca 200 000 till så då borde det ju inte vara några problem.

Men frågan är hur det blir med kontantinsats. Mamma är ju också kund hos den bekanta handläggaren så alla tyckte det var smidigast att hon tar ett handpenningslån där till oss. Blir kanske svårt på SBAB?

Du SKA ansöka hos flera banker och spela ut dom mot varandra i jakt på bättre villkor.

Men annars låter det lite illa det där med din sambo. Har han privatlån på runt en halv miljon? Hur ska han betala av 200k till när ni inte ens har egna pengar till insatsen?
Citera
2019-09-01, 15:35
Medlem
Nimars avatar
Citat:
Och hur skall det verka lugnande? Att lägga på och vänta i tre timmar på ev återuppringning?

Hos mig ringde de inte ens upp samma dag. Sket i sbab sen.

Ja deras kundservice är under all kritik. Dom måste fixa deras telefonköer men det är ju ett statligt bolag så dom är väl van med att skita i sina kunder.
Men jag ringde dom förra veckan, och efter ca 1,5 timma så ringde dom upp och då fick jag den hjälp jag behövde av en trevlig person där.

Ett par timmars telefon kö kan det kanske vara värt för att få ner räntan med 0.4% man behöver ju bara ringa dom två gånger sen behöver man aldrig mer kontakta dom.
Citera
2019-09-01, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av insideoutman
Hellre telefonkö i några timmar för att få ett besked än att behöva boka ett personligt möte med en bankman, utan att för den saken skull veta hur utfallet kommer bli. Har själv bara positiva erfarenheter av SBAB.

Ja, men varken SBAB eller Swedbank lånar ut om man inte har kontantinsatsen?

TS har ju fått en lönelöfte givet en viss kontantinsats och nu när det är fags så har han plötsligt inte den. Och då är det banken som är elak när det är TS inte hållt sin del av av dealen.
Citera
2019-09-01, 15:36
Medlem
Citat:
Du SKA ansöka hos flera banker och spela ut dom mot varandra i jakt på bättre villkor.

Men annars låter det lite illa det där med din sambo. Har han privatlån på runt en halv miljon? Hur ska han betala av 200k till när ni inte ens har egna pengar till insatsen?
Plus har han betalt av ca 100K under sommaren trots att han ej jobbat i närheten av fullt. Får inte ekvationen att gå ihop.

Om han har så han kan betala av 200K så har ni ju typ kontantinsatsen där?
Citera
2019-09-01, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashbackstalkern
Plus har han betalt av ca 100K under sommaren trots att han ej jobbat i närheten av fullt. Får inte ekvationen att gå ihop.

Om han har så han kan betala av 200K så har ni ju typ kontantinsatsen där?

Grejen är att han får ut pengar från företaget som han betalar av lånet med. Men det kommer inte ske förrän efter att mamma har sålt lägenheten det är därför vi är "beroende" av mamma först.
Citera
2019-09-01, 16:27
Medlem
Citat:
Grejen är att han får ut pengar från företaget som han betalar av lånet med. Men det kommer inte ske förrän efter att mamma har sålt lägenheten det är därför vi är "beroende" av mamma först.
Suck...

Tyvärr så verkar dessa trådar bara bli fler och fler med folk som hittat sitt ”drömhus” men inte har råd egentligen. Ni har inte råd, gå vidare i livet. Flashback kan inte ge dig råd om din mamma och hennes ekonomi.
Citera
2019-09-01, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashbackstalkern
Suck...

Tyvärr så verkar dessa trådar bara bli fler och fler med folk som hittat sitt ”drömhus” men inte har råd egentligen. Ni har inte råd, gå vidare i livet. Flashback kan inte ge dig råd om din mamma och hennes ekonomi.

Vad menar du att vi inte har råd? Vi har ju kontantinsats i en lägenhet som säljs imorgon. Jag tycker det är konstigt att folk inte är mer insatta i det här att det faktiskt finns något som heter hanpenningslån som bankerna lånar ut för att betala nästa boende innan det andra har hunnit säljas. Förstår du nu?
Citera
2019-09-01, 18:04
Medlem
Etta.Places avatar
Citat:
Vad menar du att vi inte har råd? Vi har ju kontantinsats i en lägenhet som säljs imorgon. Jag tycker det är konstigt att folk inte är mer insatta i det här att det faktiskt finns något som heter hanpenningslån som bankerna lånar ut för att betala nästa boende innan det andra har hunnit säljas. Förstår du nu?

Men banken har nog en poäng angående att ge handpenningslån på en säkerhet som du inte äger. Då är det ju ett lån utan säkerhet. Till skillnad från vanliga handpenningslån som ju läggs på en säkerhet, dvs oftast den bostaden du redan har men tänkt sälja.
Citera
2019-09-01, 18:24
Medlem
Citat:
Jag tycker det är konstigt att folk inte är mer insatta i det här att det faktiskt finns något som heter hanpenningslån som bankerna lånar ut för att betala nästa boende innan det andra har hunnit säljas. Förstår du nu?

Vet inte om man ska vara fullt så kaxig i tonen när man själv ställer frågor på flashback om en livsavgörande affär man gett sig in i utan att ha kollat upp de grundläggande förutsättningarna för densamme.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in