2019-08-31, 14:58
Medlem
Hej!

Jag flyttar min nuvarande verksamhet till nya större lokaler och i samband med det så behöver jag investera i nytt utrustning.

Jag har en familjemedlem som är redo att stötta genom att gå i borgen för lånet som behövs.

Mitt dilemma är att utrustningen kommer vara uppdelade från flera butiker och det hade varit trist att det slutar med att jag får godkänt på endast en del av det medan resten nekas pga min sutuation.

Har en fjuttig annärkning som är betald och min nuvarande verksamhet räknas som nystartat och har ca: 800.000kr i resultat.

Vad tycker du att mitt bästa tillvägagångssätt skall bli?

Ett vanligt privatlån på hela beloppet? Svårt med anmärkning väl även om borgensman finns.

Ta allt på leasing med min borgensman med som garanti?

Kapitalbehovet är endast ca: 150.000kr

Jag hoppas någon kan vägleda mig rätt i detta, har ca: 2-3 veckor på mig att ordna allt.
Citera
2019-08-31, 15:26
Medlem
Amazon-mannens avatar
Kalla mig idiot, men banken? Anmärkning eller ej, företaget går bra e.t.c. en erfaren banknisse ser förbi detaljerna och ser helheten och framtidsutsikter.
Citera
2019-08-31, 15:40
Medlem
Jag skulle också kolla med banken i första hand. Om du har någon som kan gå i borgen för lånet så borde det gå att lösa. Leasing är som du också nämner ett alternativ, men även då behöver du antagligen också en borgensman. Du får begära en offert på leasing och räkna på det. Det kan vara fördelaktigt i vissa fall.

Ett privatlån där personen som är villig att gå i borgen tar ett lån och sedan lånar pengarna vidare till ditt bolag är en lösning, men det skulle påverka hans kreditvärdighet så det kanske han vill undvika. Ni behöver även upprätta skuldebrev m.m. Det är dock den mest flexibla lösningen så länge ni har en bra relation.

Ett företagslån på Almi skulle du eventuellt kunna få utan borgensman, men det är oftast en lite längre process och räntan är normalt sett betydligt högre.
Citera
2019-09-01, 19:37
Medlem
Håller med...gå till banken, det är sånt här de sysslar med. Förhoppningsvis är du redan kund i någon bank, börja med den!
Citera
2019-09-01, 20:06
Medlem
HarryHotters avatar
Bankerna erbjuder flera olika sätt att finansiera anskaffningar - inte bara lån. De flesta kan genom sitt finansbolag också erbjuda leasing så länge det handlar om inventarier som finns kvar i verksamheten (till skillnad mot löpande kostnader och varor som säljs vidare).

Gå och prata med banken om vad de erbjuder, och vad de föreslår i ditt fall.

Det finns även fristående finansbolag som erbjuder leasingupplägg. Man måste inte ta det som säljaren eventuellt samarbetar med, utan man kan göra en egen förhandling med valfritt bolag.

Fördelen med leasing är att utrustningen utgör säkerhet för "lånet" och ofta behövs ingen ytterligare borgen. Du tar också leasingkostnaden som en löpande kostnad, och behöver inte bokföra anskaffning av inventarier och avskrivningar.

Se bara till att du kan köpa loss utrustningen för ett lågt restvärde när leasingperioden är avslutad. 5% är ganska vanligt.
Citera
2019-09-01, 23:47
Medlem
Tack för alla svar.

Efter att ha läst allt som har skrivits och läst på mer angående leasing så har jag uppfattat det som att det vorre det smartaste sättet rent ekonomiskt, iom att det blir en kostnad istället för att hålla på med avskrivningar.

Jag skall nu börja leta fram ett leasingbolag som kan hjälpa mig ta fram allt som jag behöver på en och samma leasingavtal.

Får se vad som erbjuds. Tiden är knapp eftersom jag flyttar in 1 oktober och det innebär att jag måste lägga beställning inom 2 veckor för att hinna ordna fram allt i tid.
Citera
2019-09-02, 13:12
Medlem
Blev nekad av Wasa kredit. Hjälpte inte att jag hade bra underlag, borgensman ville de inte ha med eftersom personen inte är involverad i företaget.

Hmm nu funderar jag på nästa steg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in