Citat:
Ursprungligen postat av
nerdnerd
r Jaget och medvetandet olika saker? Hur definieras d dessa tv?
Med jaget menar jag agenten som tar ett beslut om att trycka p knappen. Med medvetandet menar jag sjlvbilden av att fatta ett sdant beslut. Trycker vi p knappen utan att veta om det s r det per definition ett omedvetet beslut. Drfr r sjlvbilden (eller historieskrivningen) det som skiljer det medvetna frn det omedvetna beslutet.
Eftersom ett beslut skall resultera i nervsignaler som styr muskulaturen, s mste beslutet fattas av den fysiska hjrnan. Sjlvbilden bestr dremot av information som finns representerar i den fysiska hjrnans neuronnt, men exakt samma sjlvbild skulle kunna finnas kodad p ett usb-minne. Information r dock av passiv natur och det krvs en fysisk agent i form av en hjrna, dator eller ngot annat, fr att ngot skall hnda. Agenten tolkar informationen och anvnder den som underlag vid framtida beslut.
Citat:
Det var en vldigt bred definition av algoritmisk som vl tcker in allt som ht r mjligt, inkl Penroses ider med non-computable kvantfysik. Ja, d mste hjrnan vara algoritmisk, men det betyder ju ingenting i praktiken, annat n att hjrnans funktion kan beskrivas naturalistiskt p ngot stt.
Om en hypotetisk dator simulerar en hjrna s mste den skapa exakt samma sjlvbild som den riktiga mnniskan skulle haft. Drfr kan medvetandet inte vara beroende av substrat. Det finns av princip ingenting vi kan veta om oss sjlva som inte datorn ocks skulle veta. David Chalmers resonemang om att han sjlv vet att han inte r en filosofisk zombie bygger drfr p en illusion. Alan Turing insg det hr redan p 1930-talet, medan filosofer och neurologer fortfarande famlar i ett medeltida mrker.
Dremot frstr jag inte hur kvantmekaniken skulle erbjuda ngon lsning p Penroses problem. Alan Turings maskin (TM) och David Deutschs maskin (QTM) skiljer sig bara i berkningskomplexitet. Givet ett program som exekverar i O(n) p en QTM , s finns ett analogt program som exekverar i O(2^n) p en TM. Om Gdels teorem leder till att en vanlig dator av princip inte kan utfra en uppgift, s kan inte kvantdatorn utfra den heller.
Citat:
The Emperor's New Mind? Han har skrivit fler bcker p temat (eller snarare dessa teman, det r ju fler som ingr i paketet, om kvantgravitation etc). Har du en lnk eller s s r det intressant.
Ja, jag syftar p Emperor's New Mind.
Hittade kllan efter lite letande. Sean Carroll intervjuar Penrose i en podcast dr Penrose fr resonera om allt mjligt under lite friare former. Ett riktig trevligt program som du kanske vill lyssna till i sin helhet? Ungefr 1:27 in i sndningen s medger Penrose att han kokade ihop slutet p boken utan att tro p det sjlv. Dock oklart exakt vad han inte trodde p. Var det bara hur det skulle fungera rent kvantmekaniskt eller brjade han tvivla p konceptet i sin helhet? Men lyssna grna till hela avsnittet och gr din egen tolkning av vad han sger:
https://www.youtube.com/watch?v=DJADe-_dRB0
Citat:
Ursprungligen postat av
nerdnerd
S kan det frsts vara. Eller s har Penrose trots allt en pong. r VI verkligen begrnsade av Gdels teorem? Jag vet inte, men har iaf ltt att tnka mig att iaf ngon klurig mnniska som t ex just Penrose sjlv skulle ha tagit sig runt ett snt problem. Var kommer egentligen vr kreativitet ifrn? Var kommer nya ider ifrn? Algoritmer?
Lingvisten Noam Chomsky menar att begrepp som kreativitet r frbehllet biologiska varelser. Om en stormstare i schack gr bra drag s betraktar vi dem som kreativa. Om en dator gr samma drag s uppfattar vi dem inte som kreativa, drfr att kreativiteten krockar med insikten att datorn slaviskt fljer ett givet program. Vet vi inte vem som gjorde dragen s kan vi drfr inte avgra om de var kreativa eller inte.
Alla schackprogram, inklusive AI-baserade program som AlphaGo/AlphaZero, fungerar genom att de utforskar en delmngd av ett implicit sktrd som representerar alla tilltna fortsttningar till en given stllning. Ett bra program skiljer sig frn ett dligt program genom att bttre filtrera bort dliga alternativ. Att utforska nya ider r som att spela schack, dr alla mjliga ider gr att enumerera i en given ordning. Kreativiteten mste d terfinnas i den ordning som vi vljer. En kreativ mnniska provar bttre ider fre de dliga och jag har vldigt svrt att se kopplingen till Gdels teorem.