2019-08-29, 15:32
Medlem
Hej!

Bor i Uppsala men ska göra mitt exjobb i Stockholm nästa år. Det är ett krävande projekt och jag kommer att behöva vara i labbet 7-8 timmar varje dag och vet att jag inte kommer att orka pendla 3-4 timmar varje dag utöver detta. Jag vet dessutom inte om jag kommer fortsätta studera i Stockholm efteråt eller flytta tillbaka till Uppsala. Därför så vill jag hyra ut min nuvarande lägenhet i andra hand. Då jag har sett att typ alla hyresvärdar i Stockholm kräver bevis på att man har sagt upp sin nuvarande lägenhet så tänkte jag att jag borde fråga om studier på annan ort är ett giltigt skäl till att inte säga upp min bostad. Min nuvarande hyresvärd säger att det är giltigt och att de skulle godkänna ansökan om att hyra ut i andra hand av den anledningen. Men mailade bl.a. Savills som hyr ut i Stockholm och de sa att det räknas som pendlingsavstånd och att de inte hade godtagit det som alternativ till bevis för uppsägning. Har berättat för dem att jag inte orkar pendla (har tidigare erfarenhet och det är inte positivt) och även frågat om ett läkarintyg på detta skulle ändra saken. Detta då jag kan hantera heltidsstudier men inte så mycket mer stress. Fortfarande nej. De andra hyresvärdarna i Stockholm som jag har frågat har inte svarat än. Jag undrar därför två saker:

Var tror ni de andra hyresvärdarna kommer att svara?

Har Savills rätt att säga nej? Följer de verkligen de regler som finns för vem de kan neka om de nekar mig trots läkarintyg?

Hade inte varit hela världen för mig personligen om jag var tvungen att säga upp min lägenhet även om det hade varit stressigt. Jag har 12 år i bostadskön och kan lätt få en ny studentlägenhet i Uppsala efter terminen i Stockholm om det hade behövs. Problemet är att jag har en inneboende (som jag tänkte hyra uttill) som kommer ha ganska så stora problem med att hitta något eget om jag säger upp min lägenhet.
Citera
2019-08-29, 15:48
Medlem
Mona.Krassligs avatar
Hur märkligt det än låter så har Hyresnämnden i praxis satt att för föreligger pendlingsavstånd mellan Uppsala och Stockholm. Trots att det är ca 80 km t/r och i ett annat län. Studier eller arbete kvittar.

Det föreligger därför inga skäl för andrahandsuthyrning på den punkten.
Citera
2019-08-29, 19:55
Medlem
Henixs avatar
Hyresvärdar är inte tvungna att ingå avtal med någon, även om de har ett kösystem står det dem fritt att välja vem de vill ha som hyresgäst så länge det inte bryter mot något i diskrimineringslagen. Att de inte får bryta mot diskrimineringslagen betyder inte heller att de måste acceptera ett läkarintyg, det har noll värde i sådana här sammanhang.
Citera
2019-10-16, 12:13
Medlem
Tack för svar.

Jag hittade trots detta ett par hyresvärdar som godtar det trots att det är "pendlingsavstånd", förutsatt att min nuvarande hyresgäst godtar andrahandsuthyrning av min lägenhet. Eftersom jag redan hade varit i kontakt med min nuvarande hyresvärd så blev jag lugn och trodde att allt var OK. Pratade dock i telefon med dem för ett par veckor sen där de sa att det inte är ett godtagbart skäl pga av att det är pendlingsavstånd. Jag förklarade att jag redan hade fått mail från dem där de skrev att det går bra. Jag vet att det inte var ett officiellt beslut då jag inte hade skickat in en ordentlig ansökan till min hyresvärd men får de verkligen ta tillbaka något de har sagt bara sådär? Myndigheter får väl inte göra det? Det är inte en privat hyresvärd utan de är kommunalt ägda.

Skulle uppskatta svar sjukt mycket.
Citera
2019-10-16, 14:56
Medlem
CureMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mona.Krasslig
Hur märkligt det än låter så har Hyresnämnden i praxis satt att för föreligger pendlingsavstånd mellan Uppsala och Stockholm. Trots att det är ca 80 km t/r och i ett annat län. Studier eller arbete kvittar.

Det föreligger därför inga skäl för andrahandsuthyrning på den punkten.

Det kan väl bero på att det tar 39 min med SJ, ett tåg som går varje timme, mellan Uppsala och Stockholm? Samt att det går pendeltåg på sträckan, om än något långsammare, men även det under timmen. Klart pendligsbart, skulle tro att halva min arbetsplats har mer än en timme pendling för att ta sig till jobbet.
Citera
2019-10-16, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheD0ctor
Tack för svar.

Jag hittade trots detta ett par hyresvärdar som godtar det trots att det är "pendlingsavstånd", förutsatt att min nuvarande hyresgäst godtar andrahandsuthyrning av min lägenhet. Eftersom jag redan hade varit i kontakt med min nuvarande hyresvärd så blev jag lugn och trodde att allt var OK. Pratade dock i telefon med dem för ett par veckor sen där de sa att det inte är ett godtagbart skäl pga av att det är pendlingsavstånd. Jag förklarade att jag redan hade fått mail från dem där de skrev att det går bra. Jag vet att det inte var ett officiellt beslut då jag inte hade skickat in en ordentlig ansökan till min hyresvärd men får de verkligen ta tillbaka något de har sagt bara sådär? Myndigheter får väl inte göra det? Det är inte en privat hyresvärd utan de är kommunalt ägda.

Skulle uppskatta svar sjukt mycket.

Du får överklaga beslutet om nekad andrahandsuthyrning till hyresnämnden... Då får du ett klart bedked om det är ok av det kommunala bostadsbolaget att neka dig uthyrning....
Citera
2019-10-16, 17:43
Medlem
CureMe:

Driver du? Det tar kanske 40 minuter med SJ:s tåg men jag bor inte direkt precis brevid tågstationen här i Uppsala och sen måste jag byta till buss när jag väl är i Stockholm. Jag har gjort liknande förut och det tar 3-4 timmar totalt ToR om jag tar pendeltåget beroende på exakt vart i Stockholm jag reser till.

Det kostar dessutom 1650 för månadsbiljett som inkluderar SJ:s tåg och Stockholms lokaltrafik, på det så skulle jag behöva köpa ett UL-kort på 580 kr. Tycker du att det är rimligt att en student betalar över 2200 kr varje månad för att kunna ta sig till skolan?

Kimson:

Tack, jag ska ta kontakt med dem! Är Hyresnämnden samma som Hyresgästföreningen?
Citera
2019-10-16, 18:01
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
CureMe:

Driver du? Det tar kanske 40 minuter med SJ:s tåg men jag bor inte direkt precis brevid tågstationen här i Uppsala och sen måste jag byta till buss när jag väl är i Stockholm. Jag har gjort liknande förut och det tar 3-4 timmar totalt ToR om jag tar pendeltåget beroende på exakt vart i Stockholm jag reser till.

Det kostar dessutom 1650 för månadsbiljett som inkluderar SJ:s tåg och Stockholms lokaltrafik, på det så skulle jag behöva köpa ett UL-kort på 580 kr. Tycker du att det är rimligt att en student betalar över 2200 kr varje månad för att kunna ta sig till skolan?

Kimson:

Tack, jag ska ta kontakt med dem! Är Hyresnämnden samma som Hyresgästföreningen?
Nej hyresgästföreningen är en organisation som man kan få hjälp ifrån vid konflikter med sin hyresvärd medan hyresnämnden är myndigheten om avgör sådana här ärenden.
Citera
2019-10-16, 19:18
Medlem
Apoks avatar
Som jag har förstått problemet så vill du hyra ut en lägenhet i andra hand i Uppsala men att hyresägare i Stockholm inte tillåter att du har både ett förstahandskontrakt i Uppsala samtidigt som i Stockholm?

Så vitt jag förstår finns det inga skäl till dig att nämna att du har ett förstahandskontrakt i Uppsala? Om din nuvarande hyresägare har gått med på att du får hyra ut i lägenheten i andra hand ser jag inga problem med varför du inte kan göra det för att sedan hyra en lägenhet i stockholm. Det är inget som du är "tvungen" att nämna för en hyresägare.
Citera
2019-10-16, 19:42
Medlem
Min nuvarande hyresvärd sa först ja för att sen säga nej när jag sen skickade in en formell ansökan. Trots att jag bifogade skärmdump på ett mail där de sa att studier i Stockholm är ett godtagbart skäl. Sen så kräver alla hyresvärdar jag har kollat på i Stockholm som har studentbostäder att man visar upp att man antingen har sagt upp nuvarande kontrakt eller att man har sålt sin bostadsrätt om man har det istället. Hyresvärdarna i Stockholm har dock sagt att det är OK förutsatt att min nuvarande hyresvärd godkänner andrahandsuthyrning men det är det som de har ändrat sig om.

Edit: Ska skicka in överklagan till hyresnämnden imorgon och bifoga alla underlag som jag har. Förhoppningsvis så går det vägen, annars så blir min inneboende bostadslös.
Citera
2019-10-17, 00:35
Medlem
miikoss avatar
Citat:
CureMe:

Kimson:

Jag tror inte att de har hänsyn till inkomst för studenter. Men det skadar väl inte att vända till Hyresnämnden. Är dock relativt säker på att de har bedömt att det är pendelavstånd mellan Uppsala och Stockholm. Men om du har tur så går hyresnänden på din linje.

Studenter räknas allmänt som självförsöljande, räcker inte studiemedel, förmögenhet, lön osv, så finns det lån att söka för resekostnader hos CSN, för näravarande så kan man låna upp till 585 kr/vecka om man har pendelkostnader och har studiemedel.

https://www.csn.se/bidrag-och-lan/studiestod/studiemedel/merkostnadslan.html#expand:svid10_7ceb52b315ad72aa 59e50138
Citera
2019-10-17, 09:43
Medlem
CureMes avatar
Citat:
CureMe:

Kimson:

Nej, jag driver inte, jag har själv pendlat Uppsala Stockholm en termin, det är drygt men det går. Jag har även bott i Sigtuna och pendlat till KS, det tar 1:20 i varje riktning. Det är inte alls ovanligt att pendla långa sträckor i 08-land. Kolla tågen som går stockholm uppsala, de är packade med pendlare.
Vad som är rimligt som student att betala lär de skita högaktningsfullt i, inte deras problem helt enkelt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in