2006-03-10, 19:57
Medlem
Jag misslyckas alltid med att göra pannkakor.
De blir i många fall alldeless för frasiga, går sönder osv. Nja, svårt att förklara.
Inte bra i alla fall.

Använder ett grundrepcept från min kokbok:
2+1/2 dl mjöl, 1/2 tsk salt, 6dl mjölk, 3 ägg & 2-3 msk margarin/smör.

Gillar verkligen pannkakor när andra har gjort dem.
Både när de är jättetunna men även om de är lite tjockare(menar dock inte amerikansk modell).

Vad har ni för tips? Ska göra ett nytt försök imorgon.
Citera
2006-03-10, 20:58
Medlem
StigAllans avatar
Köp en teflonpanna och öka värmen så smöret ryker.
Ta första kakan som test om värmen är tillräcklig.

Gäller sen att hålla stektempen på lämplig nivå.
Citera
2006-03-10, 21:02
Medlem
Engelbreckts avatar
Stektemperaturen anser jag bör vara 4 av 6 (eller 8 av 12 om du har en sådan spis). Se till att pannan är ordentligt varm, använd rikligt med smet (så att pannkakorna inte blir för tunna) och smörj pannan väl. En repfri teflonpanna hjälper en hel del.
Citera
2006-03-10, 21:08
Medlem
NoMatters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asburypark
Jag misslyckas alltid med att göra pannkakor.
De blir i många fall alldeless för frasiga, går sönder osv. Nja, svårt att förklara.
Inte bra i alla fall.

Använder ett grundrepcept från min kokbok:
2+1/2 dl mjöl, 1/2 tsk salt, 6dl mjölk, 3 ägg & 2-3 msk margarin/smör.

Gillar verkligen pannkakor när andra har gjort dem.
Både när de är jättetunna men även om de är lite tjockare(menar dock inte amerikansk modell).

Vad har ni för tips? Ska göra ett nytt försök imorgon.

Öka mjölmängden med en ½dl. Använd en gammaldags tung gjutjärnspanna (till skillnad mot tidigare förslag) Stek på lagom värme, hellre lite för varm än för sval. Smeten ska i stort sett bara ner och vända innan den ska vändas, så fort ska den stelna. Och som den tidigare sa, provstek en pannkaka först, det är ju oftast den första man misslyckas med för att pannan inte är tillräckligt varm. Och smöra pannan med LITE smör/margarin mellan varje eller varannan pannkaka. LYCKA TILL!!
Citera
2006-03-10, 21:57
Medlem
4dl mjöl
1/2 tsk salt
8 tsk socker
lite kardamom(?)
4 ägg
4,5 dl mjölk
6 msk smör, skirad

gjutjärnspanna, förstås. medel-hög värma. ganska lite smör på pannan för den första pannkaka; sedan går det ganska uten fett, då det ju finns i smeten.
Citera
2006-03-11, 03:03
Medlem
Min kusin gör dom godaste pannkakorna jag vet.

Vi hade en fas när allt vi åt var pannkakor (hade en fas med fattiga riddare också), hans föräldrar hade en resturang så vi fick göra våran egen mat i köket.

Så vi hade i:

Mjöl
Mjölk
Ägg
Socker
Grädde
Salt

(Kommer inte ihåg mått eller om vi hade i något mer.)

Iallafall eftersom han hade i grädde så blev dom fluffiga som amerikanska pannkakor och söta eftersom vi hade i socker.

Vi stekte dom på stekbord så dom blev asbra, fan va sugen jag blev på hans pannkakor nu... dom har tyvärr såldt resturangen för flera år sen så man lär nog aldrig få äta liknande pannkakor igen...
Citera
2006-03-11, 11:43
Medlem
Bråkmakarns avatar
Skyll inte på receptet, det är nog så att det är du som har dåligt handlag.

3 ägg
6 dl mjölk
3 dl vetemjöl
1½ tsk salt
Citera
2006-03-13, 07:38
Medlem
Brukar ha i lite vaniljsocker i smeten, det blir jättegott
Citera
2006-03-13, 08:40
Medlem
Hoffmeisters avatar
Om det e gjutjärnspanna du kör med så skulle jag rengöra den om det e så att dom fastnar.
Fyll ytan med salt och låt stå på värmen ett tag. Sen gnuggar du bara med papper som en galning på hela ytan så blir den stekvänlig, sen får du se till å ha riktigt hög värme när du steker också.
Citera
2006-03-13, 15:17
Medlem
Roger Pontares avatar
Gjutjärnspanna, hög värme och mycket smör är receptet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in