2019-08-29, 13:30
Medlem
MeMajks avatar
Om du inte orkar eller kan börja nysta i det så finns det andra som är avlönade för det
https://www.konsumentverket.se/om-ko...uldradgivning/
Citera
2019-08-29, 14:00
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azc
Detta. Kontakta en budget och skuldrådgivare och förklara läget.
Det är för folk som öht inte har en chans att betala tillbaka. Har ts ett jobb och inga problem med sprit, droger eller spel så är det görbart. Skuldsanering tror jag inte kommer på fråga.

Gör upp en plan, bit ihop och ta hundåren. Ts har själv satt sig i knipan.
Citera
2019-08-29, 14:14
Medlem
Eftersom att de flesta här redan kommer med massor av bra tips om hur du ska lösa skulden så tänkte jag ge dig lite annat som är viktigt att tänka på, speciellt i din situation. Du skriver att du inte vill vänta flera år på "att få leva"? Livet handlar inte om pengar och materiella ting. Du måste försöka hitta lyckan i något annat. Tex i böcker, kunskap, yoga, meditation, eller varför inte hantverk? Det finns helt fantastiska saker som är helt gratis. Du måste bara titta bortom materiella saker. Lär känna dig själv och din kropp, testa dina gränser, utmana dina rädslor och upptäck något nytt. Jag lovar dig att det går att leva helt utan materiella saker utöver de väsentliga typ mat och tak över huvudet.

Jag hoppas det ordnar sig, skicka ett PM till mig om du vill prata om hur att leva i nuet kommer ändra din syn på i princip allt. Jag skulle säga att det är tvärt om vad du skriver, man lever inte på riktigt med materiella saker, det är utan dom man börjar leva! Lycka till
Citera
2019-08-29, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solblot
Jag satt i en liknande sits för inte så jätte många år sedan.

Mitt första mål var att få ner månadskostnaderna för att kunna betala mer på lånen vid sidan av.
Jag tog kontakt med Lendo och fick två lån med helt okej ränta, minns inte hur hög/låg. Sedan har jag kontaktat Lendo en gång per år för att teckna nya lån till bättre ränta för att lösa in de gamla. Då kan jag alltså betala ännu mer vid sidan av på lånen. På några få år har jag sänkt min månadskostnad på lån från ca 7000:- till ca 3000:- Detta har fungerat väldigt bra för mig. Du får en helt annan levnadsstandard.

Lycka till!

This!
Alltid bäst att försöka samla de små lånen. Kommer kännas mycket bättre att veta vad månadsbetalningen är varje månad istället för massa krediter som ökar i ränta.
Har själv suttit i skiten men har lyckats samla de små pisslånen så kan man budgetera varje månad och gå runt.
Citera
2019-08-29, 15:14
Medlem
biljons avatar
Innan du börjar ringa runt och förhandla måste du sammanställa din ekonomi.
Detta kommer göra det enklare för dig att förhandla, att bara ringa och säga "jag vill ha lägre ränta" kommer fungera sådär.
Om du istället har en färdig egen idé om hur mycket du klarar av att betala och kan presentera den på ett bra sätt så ligger du mycket bättre till.
Säg som det är, du har fler skulder som du kommer betala si eller så mycket på och om du får igenom ditt förslag kommer du kunna göra rätt för dig.
Citera
2019-08-29, 15:16
Medlem
htdgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maranzano
Inga barn, vanlig arbetar lön.
Möjlighet njaee skulle inte säga direkt så. Men jag är inte direkt ute för att betala hela denna summan tillbaka. 300 tusen skulle jag gå med på definitivt. Finns det någon möjlighet tror ni?

Vaddå "gå med på"? Om du lånar pengar så går du automatisk med på att betala tillbaka hela summan plus överenskommen ränta.

En halv miljon i skuld har ju varenda Svenssonfamilj, det är inte oöverstigligt på något sätt. Sluta köpa en massa skit så kan du betala tillbaka dem på några år. Eller har du lånat till ockerräntor? I så fall får du kanske skylla dig själv och ansöka om skuldsanering.
Citera
2019-08-29, 16:02
Citat:
Jag har skulder på ett par hundratusen. Låt oss säga 500 tusen kronor borde det ligga på. Ena sidan av mig vill betala av och fixa skiten, medans andra sidan tänker fuck it allt är redan kört för din del.

Jag känner mig oviss över vilken väg jag skall för att då på en överkomlig sikt över allting.
Vad jag har gjort med pengarna och hur det här uppkommit. Let it be håller det helst för mig själv. Då skulderna är gamla finns det någon möjlighet att försöka förhandla ner summan med de olika inkassobolagen? Läser runt att en del människor har klarat att få ner det. Bättre att få något än inget alls liksom?

Ge mig idéer är ni snälla. Känner mig totalt nedfrusen p.g.a denna jävla börda.

Du har fått endel bra svar på din tråd, men jag tycker helt klart att du skall fixa detta med dina skulder, det kommer kanske suga ett par år men sen kommer det helt klart vara värt.. det du sparar i hop kommer kännas ovärt men tro mig när du är klar med detta så har du samma förmåner som alla andra har som har fast inkomst osv, plus att du redan från tidigare år då har lärt dig spara och lärt dig av dina fel. ///Må gött
Citera
2019-08-29, 16:07
Medlem
arakas avatar
Citat:
Jag har skulder på ett par hundratusen. Låt oss säga 500 tusen kronor borde det ligga på. Ena sidan av mig vill betala av och fixa skiten, medans andra sidan tänker fuck it allt är redan kört för din del.

Jag känner mig oviss över vilken väg jag skall för att då på en överkomlig sikt över allting.
Vad jag har gjort med pengarna och hur det här uppkommit. Let it be håller det helst för mig själv. Då skulderna är gamla finns det någon möjlighet att försöka förhandla ner summan med de olika inkassobolagen? Läser runt att en del människor har klarat att få ner det. Bättre att få något än inget alls liksom?

Ge mig idéer är ni snälla. Känner mig totalt nedfrusen p.g.a denna jävla börda.
500.000 är väl ingenting i dagens samhälle.
Citera
2019-08-29, 16:25
Medlem
Strongmanx2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
500 tusen är inte så mycket.
Det klarar alla som har ett jobb o vill att amortera bort på några år.
500.000 är jävligt mycket pengar.
Jag drar in ca 18.000kr efter skatt på heltid, efter alla räkningar, mat, bensin är betalda återstår 7000kr som används till sparande, nöje & kläder.

Låt oss leka med tanken att jag skiter fullständigt i att att dricka alkohol, nyttja tobak, köpa nya kläder och betalar av dessa 7000kr så kommer det ta nästan 6år och detta är förutsatt att jag klarar av att jobba heltid utan att unna mig något och att inget i hemmet går sönder eller att bilen för att ta mig till och från arbetet strular.

Jag hade utan tvekan satsat på skuldsanering i TS sits med min lön.

Citat:
Ursprungligen postat av araka
500.000 är väl ingenting i dagens samhälle.
Försökte du vara rolig?

Citat:
Ursprungligen postat av egenvilja
Hur gammal är du? Du har 22k efter skatt, du betalar av det lätt på tre-fem år. Vill du hellre leva 3-5 år, som en student och i 3-5 år eller leva skuldsatt resten av livet?...

Du kommer inte få skuldsanering på dessa struntsummor.

Vadå lätt?
Du verkar ha en skev syn på vad som är lätt och svårt i livet.
Det är SVÅRT att arbeta heltid och leva på existensminimum, endast anonyma personer på internet påstår att något är lätt fastän sanningen säger något annat.
Senast redigerad av Strongmanx2 2019-08-29 kl. 16:32.
Citera
2019-08-29, 17:01
Medlem
Kolla så att inga fordingar har preskriberats (du kan bestrida preskriberade skulder och behöver således inte betala dem ytterligare, insolvens kan antagligen vara ett budgetalternativ avseende råd om hur du bestrider preskriberade skulder samt bedömning huruvida en fordran är preskriberad eller ej det finns ganska generös praxis avseende preskription av skulder, SMS-lån och banklån preskriberas normalt aldrig då preskriptionsbrytande åtgärder nästan alltid vidtas inom de 10 år det tar att preskribera skulden), prioritera hyra, elräkning och dylika löpande kostnader som förser dig med tjänster som du "måste ha". Vad gäller gamla skulder som inte är aktuella för preskription kan ackordsansökan vara ett alternativ som eventuellt kan få ned skulderna (Skulle inte TRO att du kan krympa skulderna mer än ursprungsskulderna dock, realistiskare mål är antagligen att frysa ränta och diverse avgiftskrävande inkassoåtgärder, vet ej då jag aldrig behövt skicka en ackordansökan).

Om allt ovan skiter sig så kan skuldsanering vara ett alternativ, svårt att få dock.
Citera
2019-08-29, 17:30
Medlem
dANiis avatar
Hade så klart kontaktat en rådgivare, ta kontakt med banken eller din kommun, dom hjälper dig.
Citera
2019-08-29, 17:37
Medlem
cacas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strongmanx2
500.000 är jävligt mycket pengar.
Jag drar in ca 18.000kr efter skatt på heltid, efter alla räkningar, mat, bensin är betalda återstår 7000kr som används till sparande, nöje & kläder.

Låt oss leka med tanken att jag skiter fullständigt i att att dricka alkohol, nyttja tobak, köpa nya kläder och betalar av dessa 7000kr så kommer det ta nästan 6år och detta är förutsatt att jag klarar av att jobba heltid utan att unna mig något och att inget i hemmet går sönder eller att bilen för att ta mig till och från arbetet strular.

Jag hade utan tvekan satsat på skuldsanering i TS sits med min lön.

Försökte du vara rolig?

Vadå lätt?
Du verkar ha en skev syn på vad som är lätt och svårt i livet.
Det är SVÅRT att arbeta heltid och leva på existensminimum, endast anonyma personer på internet påstår att något är lätt fastän sanningen säger något annat.
Skuldsanering kräver att man inte kan betala tillbaka på överskådlig tid vilket brukar räknas 10år, så om man tar ditt ex så skulle du inte kunna få skuldsanering.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in