2019-08-29, 06:32
Bannlyst
Vi alla minns väl storhitten "Its my life", jag spelar den än idag till och från.

Men hur tung var egentligen Dr.Alban? Kan man säga att han är en av Sveriges största artister genom tiderna?

Hur viktig var/är Dr.Alban för svensk musik?
Citera
2019-08-29, 06:39
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seekkkm1
Vi alla minns väl storhitten "Its my life", jag spelar den än idag till och från.

Men hur tung var egentligen Dr.Alban? Kan man säga att han är en av Sveriges största artister genom tiderna?

Typ som Markoolio, dvs knappt alls.
Citera
2019-08-29, 06:47
Medlem
Citat:

Jag minns när han sjöng i Sydafrika för nått regering skit , och 20 personer i publiken , kostnad 30 miljoner skattepengar
Citera
2019-08-29, 06:48
Medlem
X-fronts avatar
Har var lika tung som en flenspizza.

Dvs inte alls.
Citera
2019-08-29, 06:54
Medlem
Sebzors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av benjanorge
Jag minns när han sjöng i Sydafrika för nått regering skit , och 20 personer i publiken , kostnad 30 miljoner skattepengar

Jasså? För Sverige eller Sydafrikas regering?
Citera
2019-08-29, 06:55
Medlem
Grim.Fandangos avatar
På början av 90-talet efter den stora folkutbytet från Afrika försökte skivbolagen möta den nya marknaden med svarta artister så som Dr. Alban och Midi, Maxi och Efti.
Spelade ingen roll om du kunde sjunga eller ej men en skiva skulle släppas.
Man försökte integrera dom nya medborgarna i samhället med hjälp av musiken, med låtar om hemkontinenten "Hello Africa" samt att man inte skulle knarka i det nya hemlandet "No Coke".
Svensken skulle även han lära sig via musiken, därför släppte NTF "10 små (neger-) moppe-pojkar" sjungen av Dr. Alban.

Det är stabilt.
Citera
2019-08-29, 07:01
Medlem
kasperwolfgangs avatar
Citat:

ja moppepojkar och hello africa .... var ju minst lika stora hits som Abba, björn skifs, In Flames, robyn, och The hives hade ....

jösses, Dralban liksom ?? nä inte tung och några "storhits" hade han väl inte .... eurodisco blaha som gick hem en period hos folk som EGENTLIGEN inte lyssna så noga eller gillade musik
Citera
2019-08-29, 07:03
Medlem
AutumnInNewYorks avatar
Citat:
Kan man säga att han är en av Sveriges största artister genom tiderna?
Är du helt jävla efterbliven eller?
Citera
2019-08-29, 07:08
Medlem
grungewhores avatar
Citat:

Tror inte han enskilt var så viktig, däremot gjorde väl swemix en jävla massa musik åt en jävla massa artister och han hade väl tur att få in en hel del av deras hits.

Jag har alltid skrattat åt personen Alban, en tomte av rang, men inom genren skulle jag nog säga att han är en av de absolut bättre.

Videon till "Work Work" är ju en skrattfest av guds nåde.
Citera
2019-08-29, 07:08
Medlem
johanjosefssons avatar
Att släppa en hit och den råkar bli populär och sälja mycket, gör dig inte automatiskt varken "fet" (dvs. "stor") eller talangfull. Dessutom är det inte ens Dr. Alban själv som komponerat sin egen musik, exempelvis är det melodin i It's My Life som är låtens höjdpunkt och den har hans professionella äldre vita män i studion gjort åt honom. Dr. Alban är mest en Nisch och en "Flashback to the 90's", dvs. ingen förknippar Dr. Alban med talang, utan om ett 90-tals Eurodance och svunna roliga tider.
Citera
2019-08-29, 07:10
Medlem
Belavias avatar
Han var lika tung som en heliumbalong. Med andra ord, inte tung alls.

Däremot hade han två hits i karriären som faktiskt var tunga, nämligen..

Hello Africa, tell me how you do'in

Samt

No Coke, no heroine

Hitlåten som TS nämner i sin trådstart, "It's My Life", är inte det minsta tung. Den jävla låten väger lika lätt som Alban själv, dvs som en heliumbalong. Exportera låthelvetet till Malung, de har väl någon årlig dansbandsvecka för wt-kärringar och kåta gubbar som inte får komma till någon annanstans. Spela låtjävlen där istället, och låt oss andra slippa..
Citera
2019-08-29, 07:13
Medlem
Dimpens avatar
Många utomlands säger att dom lyssnade mycket på Dr Alban och trodde att han var Amerikan. Han var nog större utanför Sverige än här hemma. Typ som Robyn.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in