Har alltid känt mig grundmurat stark i psyket. Mitt lugn och stabilitet har känts omutbart, som en verklig grundbult i min personlighet, något som jag trodde skulle vara för evigt.
Inget har liksom kunnat rå på mig. Svårigheter har jag välkomnat som spännande utmaningar. Jävliga omständigheter har bara gett näring åt mitt kämparglöd och positiva tänkande.
På mönstringstesterna inför lumpen fick jag till föga förvåning högsta betyg gällande psykisk funktionsförmåga, både vad gäller ledarskapsförmåga och personlig hälsa/integritet. Testerna och mötet med psykologen på mönstringen bekräftade bara vad jag redan visste om mig själv.
Har aldrig haft anledning att tveka på min inre urstyrka..
..fram till nyligen. Det har nämligen blivit tydligt att jag har en gigantisk blotta i det som konstituerar min psykologiska persona.
Jag pratar naturligtvis om dessa unga kvinnliga youtubers/influencers.
De får mig att klappa ihop totalt, de gör mig helt matt. Mitt välmående kan på nolltid skifta till den djupaste av depressioner redan när jag ser dem dyka upp i mitt flöde, vilket de gör så fort de har släppt nytt material, så kallat "content"
Jag vårdas nu inom psykvården för detta. Jag är inte på något sätt inspärrad, men det känns nästan så, med tanke på alla tider och hållhakar man har att förhålla sig till - rapporter, återkopplingar, utvecklingssamtal, medicinsk uppföljning med mera.
Jag följer nu ett individuellt utformat vårdprogram där jag medelst KBT-terapi förhoppningsvis ska komma över min psykiska ohälsa som orsakas av dessa fjortisar, tillika youtube-stjärnor.
KBT-terapi går ut på att just utsätta sig för det som orsakar rädsla och obehag i hopp om att patienten ska se igenom sina reaktioner som icke-rationella.
I min terapi har jag tillsammans med min vårdgivare och psykolog, godtyckligt valt ut en youtuber(bland den uppsjö som finns), som jag ska följa(mot min vilja).
Återkoppling och kontrollfrågor på innehållet sker kontinuerligt, vilket gör att jag inte kan fuska, vilket troligtvis är bra(givet att kbt-terapi funkar)
Den kanal som jag fått i uppgift att följa i min terapi är Amandas youtube-kanal.
Sitter just nu och kämpar med det senaste avsnittet. Efter upprepade försök att se det i sin helhet har jag nu tagit en paus. Mitt bästa försök tog mig till minut 6 in i programmet(och det är inte ens halvvägs!!).
Är det någon som kanske kan hjälpa mig genom att se avsnittet ifråga, och som därefter kanske kan hjälpa mig att klara av de sista 10 minuterna också?
Avsnittet börjar med att Amanda går på en väg. Hon har sin sidekick "Bella" med sig, vilket såklart gör mig iskall direkt. Bella är med ibland, och hon är om möjligt än mer cynisk och nihilistisk än Amanda.
Det börjar direkt med en högerkrok rakt in i mitt psyke med att Amanda liknar sin väska vid en fitta. Hon kan inte släppa det. Sidofacken på insidan bildar liksom något som kan liknas vid blygdläppar, och kameran zoomar girigt in på väskan under fniss, varpå Amanda tar fram ett runt föremål som hon håller på ett sätt så att det påminner om en klitoris där blygläpparna(sidofacken) i väskan möter varandra.
Vi är inte ens en minut in i programmet. Förstår ni den hemska upplevelsen för en gammeldags-romantiker som jag, som alltid vill relatera till det sexuella som något värdigt, präglat av integritet, respekt och kärlek.
Parallellt med Amandas orerande om att väskan liknar en fitta, går Bella bredvid och lyssnar på musik i sina lurar. Verkar vara någon typ av rap, gangsta-rap? Hon formar sina händer på ett obehagligt sätt till pistoler som hon fyrar av i takt med musiken. Hon skrämmer skiten ur mig. Får mig att tro att hon skulle kunna skjuta folk lite på uppstuds för att markera sin kaxiga persona(om det nu var så att hon hade riktiga vapen).
Nästa scen är de på en restaurang. De ska ha en så kallad mukbang(heter det så?). De ska alltså äta mat medan de filmar sig själva. Fy fan vad obehagligt, man ser att Bella vill att kebabsåsen ska rinna ner från munnen när hon äter, någon slags cynisk äckeltrendighet hon spelar på. Under tiden sitter Amanda och filosoferar om att kyssa någon med vitlöksstanken i andedräkten som kebabsåsen ger upphov till.
Kastar ett snabbt öga på "antalet visningar" - 225.000 visningar! ÖVER TVÅ HUNDRA TUSEN JÄVLA VISNINGAR! Obehaget av insikten i hur många de influerar gör mig illamående. Nya generationer kvinnor som växer upp med "förebilder" som dyrkar dekadens, fult språk, äckel, substanslöshet, nihilism etc.
Ångesten sköljer över mig med full kraft. Jag klarar inte mer, måste stänga av.
Imorgon måste jag dock ha sett klart avsnittet då jag ska redovisa det som en del av min KBT-terapi. Och jag har som sagt bara lyckats se som mest 6 minuter hittills.
Hur tar jag mig vidare? Här behöver jag er hjälp.
Länk till avsnittet finns nedan..
https://m.youtube.com/watch?v=G0IB6xySQx0
Edit: Såg nu att avsnittet är gammalt, men det är denna länk som jag fick skickad av kbt-terapeuten, så det är detta jag måste ta mig igenom..