Om det är röd flugsvamp dem käkat(vilket jag antar) så är det ingen större fara mer än att dem kommer må dåligt, framförallt illamående.
Hade ni sjudit dem(till te) eller torkat dem hade ibotensyran dekarboxyliseras(omvandlats) till Muskimol.
Ibotensyra är neurotixiskt men vad jag vet har ingen dött av det men levern och njurarna kanske tar lite stryk. Beror ju på dos och så såklart.
Muskimol går att trippa på och är snällare mot njurar och levern. Man mår illa på det med men inte som med Ibotensyra.
Med det sagt finns det ju några flugsvampar som är jävligt elaka.
Så är ni osäkra och tex fått i er lömsk flugsvamp bör ni absolut uppsöka läkare.
Om jag inte missminner mig helt kan det ta ~vecka innan ni ens får några symptom och då är det akut. Tror det är njurarna som lägger av då.
Hfuhruhurr varnar för Panterfläckig flugsvamp(tror iof att den bara heter Panterflugsvamp) men den behöver ni inte oroa er för den innehåller samma som röd flugsvamp men brukar va starkare.
Han varnar även för brun flugsvamp, den innehåller oxå samma som röd men är lite svagare har jag för mig.
Mvh
Och läs på nästa gång ni vill ut på äventyr