• 1
  • 2
2019-08-28, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym1996g
Jag var ute med min kompis i
för några timmar sen ute i skogen och letade svampar och fick med oss några hem till mig nu har vi precis käkat vad vi misstänker är flugsvamp (ungefär 10 min sen) känner yrsel och jätteont i magen och konstig i huvudet! Är det något vi bör oroa oss för eller går det här över?

Seriösa svar tack!

Hur gick de på akuten? Lever du idag?
Citera
2019-08-28, 11:22
Medlem
Gurglarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magnumjr
Hur gick de på akuten? Lever du idag?

Men de effekterna han beskrivit är det troligen röd/brun flugsvamp...Så bör inte vara någon fara.
Citera
2019-08-28, 11:23
Medlem
Samma visa varje år..... folk ska ut i skogen och plocka svamp, men de har ingen aning om vilken svamp som går att äta eller ej. De tror att alla svampar som är gula är kantareller, alla som är bruna är trattkantareller..... men ingen tittar ens på bilder på svamparna i förväg, eller kanske frågar någon som vet....
Citera
2019-08-30, 01:25
Medlem
NioLivs avatar
Om det är röd flugsvamp dem käkat(vilket jag antar) så är det ingen större fara mer än att dem kommer må dåligt, framförallt illamående.

Hade ni sjudit dem(till te) eller torkat dem hade ibotensyran dekarboxyliseras(omvandlats) till Muskimol.
Ibotensyra är neurotixiskt men vad jag vet har ingen dött av det men levern och njurarna kanske tar lite stryk. Beror ju på dos och så såklart.

Muskimol går att trippa på och är snällare mot njurar och levern. Man mår illa på det med men inte som med Ibotensyra.

Med det sagt finns det ju några flugsvampar som är jävligt elaka.
Så är ni osäkra och tex fått i er lömsk flugsvamp bör ni absolut uppsöka läkare.
Om jag inte missminner mig helt kan det ta ~vecka innan ni ens får några symptom och då är det akut. Tror det är njurarna som lägger av då.

Hfuhruhurr varnar för Panterfläckig flugsvamp(tror iof att den bara heter Panterflugsvamp) men den behöver ni inte oroa er för den innehåller samma som röd flugsvamp men brukar va starkare.
Han varnar även för brun flugsvamp, den innehåller oxå samma som röd men är lite svagare har jag för mig.

Mvh
Och läs på nästa gång ni vill ut på äventyr
Senast redigerad av NioLiv 2019-08-30 kl. 01:46.
Citera
2019-08-30, 06:35
Medlem
Vit flugsvamp kan se ut precis som en champinion om man har otur men går att skilja på genom att titta på roten/stammen.

Vit flugsvamp är också riktigt tråkig att få i sig även i mycket små mängder.

Du märker förmodligen inget sen vaknar du mitt i natten och då är redan din lever och dina njurar skrot i värsta fall.
Citera
2019-09-01, 09:59
Medlem
Onan-erarens avatar
Var det vit flugsvamp?
Citera
2019-09-07, 18:07
Medlem
orrecrists avatar
Har för mig man måste tillaga dom för att få bukt med bieffekterna så som magont. Om ni nu inte satt i er vit eller lömsk då kan ni lika gärna hänga er för att slippa dra ut på lidandet. Har för mig att flugsvamp inte tillförde så himla mycket då jag trippade på dom, men nej ni kommer inte dö om ni glömde tillaga dom.
Senast redigerad av orrecrist 2019-09-07 kl. 18:10.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in