Citat:
Fast det där med x-kromosomen förklarar du lite fel. Jag ärver typen av intelligen från modern men kan alltså bli intelligentare då jag har större hjärna och fler hjärnceller. Det som bestäms är vilken typ av intelligens jag ärver. Att denna kod sitter i X-kromosomen innebär inte att intelligensen sitter i X-kromosomen. Den "skapas" hos barnet....Det där stämmer ju inte riktigt. Intelligensen sitter på x-kromosomen, vilket betyder att pojkar får sin intelligens från mamman, medan flickorna får från både mamman och pappan. Det är därför som flickorna har en smalare varians i intelligensen, medan pojkarna har en mycket större spridning. Ett medelvärde från föräldrarna kommer alltid att hålla intelligensen närmare gruppens medelvärde, medan pojkarna, om de har tur, kan få den gen från mamman som innehåller kodning för högre intelligens.
Färre flickor blir högintelligenta, för att de måste ha större tur i gen-lotteriet och få gener för hög intelligens från både mamman och pappan.
Men det är också betydligt färre flickor som blir lågbegåvade. Där har vi flest pojkar som dragit nitlotten i gen-lotteriet.
Sedan läste jag någonstans att mammans gener stänger av vissa av pappans gener, så kanske har du rätt, att mammans IQ-gener får högre genomslag i framtiden än vad vi ser idag.
OT: Hur många av männen i detta forum vågar prata öppet om de problem som de ser i samhället? Jag känner högintelligenta kvinnor som det knyter sig för i huvudet och som försvarar vansinnet som sker i samhället idag, samtidigt som de fungerar fullt normalt inom alla andra områden. Men jag känner också många kvinnor som ger uttryck för bestörtning och fasa, men som inte vågar prata öppet om sina tankar. De säger det som förväntas av dem och undviker att prata om känsliga saker. Både män och kvinnor tiger av rädsla för att förlora jobbet och tryggheten.
Sedan har vi unga människor, som hjärntvättats i skolan och som bestraffats för varje "felaktig" tanke. Unga under 30 som inte kan ta in att vårt samhälle en gång för inte så länge sedan skyddade kvinnor och barn och som bestraffade brottslingar och våldtäktsmän, även när deras hudfärg inte var vit.
Färre flickor blir högintelligenta, för att de måste ha större tur i gen-lotteriet och få gener för hög intelligens från både mamman och pappan.
Men det är också betydligt färre flickor som blir lågbegåvade. Där har vi flest pojkar som dragit nitlotten i gen-lotteriet.
Sedan läste jag någonstans att mammans gener stänger av vissa av pappans gener, så kanske har du rätt, att mammans IQ-gener får högre genomslag i framtiden än vad vi ser idag.
OT: Hur många av männen i detta forum vågar prata öppet om de problem som de ser i samhället? Jag känner högintelligenta kvinnor som det knyter sig för i huvudet och som försvarar vansinnet som sker i samhället idag, samtidigt som de fungerar fullt normalt inom alla andra områden. Men jag känner också många kvinnor som ger uttryck för bestörtning och fasa, men som inte vågar prata öppet om sina tankar. De säger det som förväntas av dem och undviker att prata om känsliga saker. Både män och kvinnor tiger av rädsla för att förlora jobbet och tryggheten.
Sedan har vi unga människor, som hjärntvättats i skolan och som bestraffats för varje "felaktig" tanke. Unga under 30 som inte kan ta in att vårt samhälle en gång för inte så länge sedan skyddade kvinnor och barn och som bestraffade brottslingar och våldtäktsmän, även när deras hudfärg inte var vit.
Att högintelligenta kvinnor uppvisar solidaritet med ett samhälle som helt fallerar kan förklaras med att kvinnor har en mycket högre grad av agreableness (en av de fem stora egenskaperna). Man tror att kvinnan behövt denna "förlåtande" egenskap evolutionärt för stå ut med små barn som bara bajsar och skriker.
Kvinnor kritiserar heller i stort sätt aldrig andra kvinnor även om dom kör över dom. Detta ger psykiskt störda (agressiva) kvinnor som Gudrun Shyman och Birgitta Ohlsson ett gigantiskt försprång. Och jag har även sett en kvinna i ledningen för en hel kommun som inte kan/vågar styra upp. Det här är livsfarligt.