Citat:
Ursprungligen postat av
Avalancheking
Det är precis vad det är.
"
Som exempel kan nämnas den strafflindring ("ungdomsrabatt") som i praktiken tillämpas i Sverige för gärningsmän som vid gärningen var under 21 år. Gärningsman som var under 18 år får dömas till fängelse om det föreligger synnerliga skäl. En gärningsman som var under 15 år får aldrig dömas till fängelse. Utöver det justeras enligt praxis straffvärdet efter ålder:"
https://sv.wikipedia.org/wiki/Straffrabatt
Låt mig fråga. Har du en endaste susning om hur vårt rättssystem fungerar? Nej. Det har du inte. Du har varken levt rövare eller studerat lagen.
Men gubben. Läs inlägget du citerar innan du brusar upp nästa gång. Jag skriver följande.
Citat:
Ursprungligen postat av
sunessensommar
Att ungdom särskilt ska beaktas vid straffmätningen följer direkt av lag, nämligen 29 kap. 7 § brottsbalken.
Därefter skriver jag det här.
Citat:
Ursprungligen postat av
sunessensommar
Däremot har själva andelen som ska dras av utifrån åldern uppkommit genom praxisbildning. Varken åklagare eller försvarare behöver hänvisa till någon sådan praxis, åt något håll; rätten känner lagen.
Varje ord är helt korrekt. Du kan vifta med dina wikipedia-artiklar om du vill, det förändrar inte faktum i denna fråga. För övrigt är jag beredd att ge upp hus och hem om jag inte har långt fler "susningar" om hur det svenska rättssystemet fungerar.
Ha en fortsatt trevlig kväll!