2020-05-18, 11:41
Medlem
https://www.sydsvenskan.se/2020-05-18/en-anhallen-for-medhjalp-till-mordet-pa-karolin-hakim

Citat:
En 23-åring är gripen och anhållen misstänkt för medhjälp till mordet på Karolin Hakim i augusti förra året.

Innan artikeln blev låst hann jag läsa att det för någon vecka sedan satt en annan häktad för medhjälp, som också skulle ha varit i 23-årsåldern.
Citera
2020-05-18, 12:23
Medlem
Åldersuppgiften verkar osäker:
Citat:
Nu har ytterligare en person gripits och anhållits misstänkt för medhjälp till mordet, enligt Sydsvenskan. Det rör sig om en 22-åring som misstänks för medhjälp tillgärningen, exakt på vilket sätt är oklart.

– Vårt spaningsarbete gör att vi nu kommit fram till att ytterligare en person är misstänkt för medhjälp till mord, säger chefsåklagare Pär Andersson till Sydsvenskan.

Häktningsförhandling för den misstänkte 22-åringen är planerad till onsdag.
https://www.expressen.se/kvallsposten/23-aring-anhallen-for-inblandning-i-mordet-pa-karolin-hakim-/
Senast redigerad av Skewie 2020-05-18 kl. 12:27.
Citera
2020-05-18, 12:33
Moderator
Mappings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kanylballe
Du menar i princip alla smartphones? Min helt vanliga iPhone är nästintill helt omöjlig att ta sig in i om man inte har koden, allt innehållet är krypterat och likaså är alla iMessage, Facetime-samtal och flertalet meddelandeappars dataöverföring krypterad och går inte att lyssna av utan att installera en trojan i min telefon.

Är den Jailbreakad (om det nu fortfarande går) eller på annat sätt har någon krypteringsprogramvara som inte är gjord av Apple?
Citera
2020-05-18, 12:41
Medlem
johnthedickholmess avatar
Citat:
Du menar i princip alla smartphones? Min helt vanliga iPhone är nästintill helt omöjlig att ta sig in i om man inte har koden, allt innehållet är krypterat och likaså är alla iMessage, Facetime-samtal och flertalet meddelandeappars dataöverföring krypterad och går inte att lyssna av utan att installera en trojan i min telefon.

du menar som alla smartphones med lösenord? De är väl krypterade automatiskt? Jag är dåligt insatt men du kanske vet bättre?
Citera
2020-05-18, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mapping
Är den Jailbreakad (om det nu fortfarande går) eller på annat sätt har någon krypteringsprogramvara som inte är gjord av Apple?
Nej, det är Apples programvara.
Citera
2020-05-18, 14:40
Moderator
Mappings avatar
Citat:
Nej, det är Apples programvara.

Då kan jag garantera dig att Cellebrite låser upp den. Jag uppskattar att det är ett par år sedan de lyckades, man märker det tydligt när man läser FUPar (MGM vägrar lämna koden, men likväl finns UFED-rapporter med extraktionsdata från deras iPhones).
Citera
2020-05-18, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mapping
Då kan jag garantera dig att Cellebrite låser upp den. Jag uppskattar att det är ett par år sedan de lyckades, man märker det tydligt när man läser FUPar (MGM vägrar lämna koden, men likväl finns UFED-rapporter med extraktionsdata från deras iPhones).
Det fungerar bara på vissa versioner av iOS, om du inte uppdaterat telefonen t.ex. Apple själva vägrar konsekvent att låsa upp, lämna ut eller dekryptera kommunikation. Cellebrite kan bara låsa upp versioner av iOS som har sårbarheter.
Citera
2020-05-18, 14:55
Medlem
johnthedickholmess avatar
Citat:
Det fungerar bara på vissa versioner av iOS, om du inte uppdaterat telefonen t.ex. Apple själva vägrar konsekvent att låsa upp, lämna ut eller dekryptera kommunikation. Cellebrite kan bara låsa upp versioner av iOS som har sårbarheter.

kan de låsa upp Samsung med lösenord?
Citera
2020-05-18, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johnthedickholmes
Om inte enheten är krypterad så går det garanterat att komma runt. Många tillverkare har program du kan använda för att ta bort lösenkoder (på auktoriserad verkstad).
Citera
2020-05-18, 15:02
Medlem
Citat:
Du menar i princip alla smartphones? Min helt vanliga iPhone är nästintill helt omöjlig att ta sig in i om man inte har koden, allting innehållet är krypterat och likaså är alla iMessage, Facetime-samtal och flertalet meddelandeappars dataöverföring krypterad och går inte att lyssna av utan att installera en trojan i min telefon
Fast dedär är inte samma sak. Din telefon kan man tömma på sms. Bilder. Historik. Mastuppkoppling. Avlyssning, mm. Om en iphone är så hårt krypterad, varför skulle man lägga ner 25 30k på en BQ om det är likvärdiga fu
Citera
2020-05-18, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johnthedickholmes
Av erfaranhet kan jag säga såhär, samsung är mkt enklare att låsa upp än en iphone. Men detta var ett par år sedan. Tekniken går framåt och iphones behövq inte skickas till tyskland längre för öppning
Citera
2020-05-18, 15:04
Medlem
Btw. Vem är det som är misstånkt i ärrendet. 23åring. Fingers cross att det ska vara horungen bilal el moghrabi 🤞🏽
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in