2019-08-25, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
I vissa fora, som t.ex. Religion, har det utvecklats en chatkultur där trådarna dränks i en ändlös ström av oneliners, ofta från samma användare som "duellerar" med varandra.

Dessa menlösa inlägg är i sig tämligen harmlösa, men de förstör de ansatser till en seriös diskussion som andra användare gör. Om någon skriver ett långt och genomtänkt inlägg som försvinner från sista sidan redan efter några minuter på grund av en ström av oneliners leder det sällan till en fortsatt diskussion.

Förslag

1. Inför en omvänd twitterregel där varje inlägg måste bestå av minst 140 bokstäver. En sådan regel kan automatiseras så att det inte går att posta kortare inlägg. Många nätfora har redan en sådan funktion.

2. Gör det möjligt för moderatorer att flagga vissa trådar som chattrådar där den automatiska regeln inte tillämpas. I fora där det finns ett påtagligt behov av menlöst pladder kan man överväga att skapa en särskild klistrad chattråd.

Problemet med förslag 1 är att det gott och väl finnas gott om relevanta svar på mindre än 140 tecken/bokstäver.

Att ha specifika chatttrådar känns väldigt konstigt egentligen.

En "duell" är inte direkt ovanlig när man pratar och om man inte bryter mot ot-regeln känns det konstigt att man skulle göra något åt det.
Citera
2019-08-25, 18:14
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L-P-I
Problemet med förslag 1 är att det gott och väl finnas gott om relevanta svar på mindre än 140 tecken/bokstäver.

Att ha specifika chatttrådar känns väldigt konstigt egentligen.

En "duell" är inte direkt ovanlig när man pratar och om man inte bryter mot ot-regeln känns det konstigt att man skulle göra något åt det.

Det sägs ofta från moderatorhåll att chat inte är tillåtet utom i chattrådar (som redan finns i vissa fora), men det finns inget tydligt stöd i reglerna för det och det är oklart vad som menas med chat. Det jag efterlyser är en regel eller funktion som tydliggör vad som gäller och omöjliggör den typen av inlägg.
Citera
2019-08-25, 19:16
Medlem
arakas avatar
Citat:
I vissa fora, som t.ex. Religion, har det utvecklats en chatkultur där trådarna dränks i en ändlös ström av oneliners, ofta från samma användare som "duellerar" med varandra.

Dessa menlösa inlägg är i sig tämligen harmlösa, men de förstör de ansatser till en seriös diskussion som andra användare gör. Om någon skriver ett långt och genomtänkt inlägg som försvinner från sista sidan redan efter några minuter på grund av en ström av oneliners leder det sällan till en fortsatt diskussion.

Förslag

1. Inför en omvänd twitterregel där varje inlägg måste bestå av minst 140 bokstäver. En sådan regel kan automatiseras så att det inte går att posta kortare inlägg. Många nätfora har redan en sådan funktion.

2. Gör det möjligt för moderatorer att flagga vissa trådar som chattrådar där den automatiska regeln inte tillämpas. I fora där det finns ett påtagligt behov av menlöst pladder kan man överväga att skapa en särskild klistrad chattråd.
"Fröken, fröken du glömde ge oss hemläxan......"
Byt din avatar till något mer passande för din personlighet typ prussiluskan eller annie lööf.
Ett riktigt dåligt förslag.
Senast redigerad av araka 2019-08-25 kl. 19:18.
Citera
2019-08-25, 19:35
Medlem
constants avatar
Citat:
Sådana inlägg kan man ju alltid rapportera för trams. Det blir hur som helst svårare för tramspellarna om de måste skriva längre inlägg.
Som exempel skulle ditt inlägg ovan inte godkännas.

Håller dock med dig om att det finns för många korta tramsinlägg i vissa trådar. Kanske skulle KFK användas mer?
Citera
2019-08-25, 20:58
Medlem
Citat:
Det sägs ofta från moderatorhåll att chat inte är tillåtet utom i chattrådar (som redan finns i vissa fora), men det finns inget tydligt stöd i reglerna för det och det är oklart vad som menas med chat. Det jag efterlyser är en regel eller funktion som tydliggör vad som gäller och omöjliggör den typen av inlägg.

Fast många av de inlägg som är lite "chattiga" i t ex. religion håller ju sig ändå inom ramen för diskussion och tar upp saker från deras perspektiv. Rena ot-inlägg bör ju rapporteras för 0.03.
Citera
2019-08-25, 21:28
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Som exempel skulle ditt inlägg ovan inte godkännas.

Om det hade funnits en sådan regel som jag föreslår hade jag förstås tvingats lägga till 10 tecken för att passera gränsen. Det omaket vore ett billigt pris för att slippa se en massa skräpinlägg i trådarna.

Citat:
Ursprungligen postat av constant
Håller dock med dig om att det finns för många korta tramsinlägg i vissa trådar. Kanske skulle KFK användas mer?

En möjlighet vore förstås att göra det möjligt att rapportera kandidater för KFK. Det är ju inte säkert att admins alltid har den överblick över tramstrollen som aktiva användare har.
Citera
2019-08-25, 21:32
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L-P-I
Fast många av de inlägg som är lite "chattiga" i t ex. religion håller ju sig ändå inom ramen för diskussion och tar upp saker från deras perspektiv. Rena ot-inlägg bör ju rapporteras för 0.03.

Jag håller inte med om det. Just i religion tenderar chattandet att väldigt snabbt degenerera till det vanliga tjafset om Guds existens, oavsett trådens topic.

Dessa inlägg tas så småningom bort som OT, men då är alltså skadan redan skedd. Seriösa debattörer har lämnat tråden.
Citera
2019-08-28, 20:24
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Jag håller inte med om det. Just i religion tenderar chattandet att väldigt snabbt degenerera till det vanliga tjafset om Guds existens, oavsett trådens topic.

Dessa inlägg tas så småningom bort som OT, men då är alltså skadan redan skedd. Seriösa debattörer har lämnat tråden.
Kan hålla med dig om just religionstråden.
Men det kanske mest beror på att man själv inte kan låta bli att bry sig.
Man skulle försöka hoppa över dessa störande element och vänta på kommentarer utav en seriös användare istället för att besvara tvångsaktiga onliners.
Tröttnat på det forumet när jag egentligen är väldigt intresserad av olika religioner och hur människor tolkar religioners texter osv.
Men reglerna finns väl redan mot just onliners och chat.
Chatt är väl mer att du och jag tex " pratar" med varandra i trådarna.
Exempel.
-Har du varit i kyrkan idag?
- Ja jag gick dit idag och pratade med prästen om uppenbarelseboken och tog upp det vi diskuterade igår och...
Det är ju förbjudet och den regeln är man hård på, tycker jag.
Onliners är lite mer luddigt och flytande men ändå är även den regeln hård.
Citera
2019-08-28, 20:53
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Kan hålla med dig om just religionstråden.
Men det kanske mest beror på att man själv inte kan låta bli att bry sig.
Man skulle försöka hoppa över dessa störande element och vänta på kommentarer utav en seriös användare istället för att besvara tvångsaktiga onliners.
Tröttnat på det forumet när jag egentligen är väldigt intresserad av olika religioner och hur människor tolkar religioners texter osv.
Men reglerna finns väl redan mot just onliners och chat.
Chatt är väl mer att du och jag tex " pratar" med varandra i trådarna.
Exempel.
-Har du varit i kyrkan idag?
- Ja jag gick dit idag och pratade med prästen om uppenbarelseboken och tog upp det vi diskuterade igår och...
Det är ju förbjudet och den regeln är man hård på, tycker jag.
Onliners är lite mer luddigt och flytande men ändå är även den regeln hård.

Ja, du har rätt i att det finns regler, och de tillämpas i de flesta fall. Jag klagar egentligen inte på modereringen. Min poäng är att den kommer för sent. När moderatorn dyker upp har seriösa debattörer ofta lämnat tråden.

En minimilängd på 140 bokstäver per inlägg skulle stämma i bäcken i stället för i ån.
Citera
2019-08-28, 21:02
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ja, du har rätt i att det finns regler, och de tillämpas i de flesta fall. Jag klagar egentligen inte på modereringen. Min poäng är att den kommer för sent. När moderatorn dyker upp har seriösa debattörer ofta lämnat tråden.

En minimilängd på 140 bokstäver per inlägg skulle stämma i bäcken i stället för i ån.
Man kanske inte har ett behov av ett visst antal bokstäver för att få fram en kommentar som inte är ot eller en online.
Ska man behöva sitta och hitta på ännu mer än det man vill ha sagt och räkna bokstäver.
Jag ogillar starkt sådant.
En del kan inte få fram det den vill ha sagt med ett måste på 140 bokstäver men ändå är den vare sig ot eller en onliner med mindre antal bokstäver.
Citera
2019-08-29, 08:10
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Man kanske inte har ett behov av ett visst antal bokstäver för att få fram en kommentar som inte är ot eller en online.
Ska man behöva sitta och hitta på ännu mer än det man vill ha sagt och räkna bokstäver.
Jag ogillar starkt sådant.
En del kan inte få fram det den vill ha sagt med ett måste på 140 bokstäver men ändå är den vare sig ot eller en onliner med mindre antal bokstäver.

Visst. Det skulle bli ett litet omak att lägga ut texten i vissa fall när ett kort svar räcker. Men poängen med Flashback är ju att folk ska diskutera. Har du något annat förslag på hur man kommer åt problemet?
Citera
2019-08-29, 12:36
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Visst. Det skulle bli ett litet omak att lägga ut texten i vissa fall när ett kort svar räcker. Men poängen med Flashback är ju att folk ska diskutera. Har du något annat förslag på hur man kommer åt problemet?
Jag kan tycka att det är bra som det är med reglerna på flashback men att just det med onliners kanske skall ha mer tydlighet i vad som är det eller inte.
Jag tycker iallafall att jag har koll på just den biten.
För mig är det ingen risk att det blir så.
Att upprepa exakt samma korta mening vid varje kommentar i samma tråd anser jag att inte är att diskutera. Det kan kanske ses som onlinerbeteende och kan ses över men då gäller det ju som användare att påpeka det också. Det är i alla fall jag urkass på att göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in