2019-08-26, 06:07
Medlem
Om jag inte missminner mig brukar SL-bussar vara 2,90-2,95 höga. Förarna är väl vana vid den höjden och tror att alla bussar är det. Det verkar som att bussförare inte får lära sig att kolla höjden på sina fordon innan de far iväg.

Den bussen hade nog utan tvekan kunnat åka in i tunneln om föraren hade sänkt bussens luftfjärdring, då lär den ha blivit runt 2.90. Det är ju inte som gasbussen, att det fattas 3 dm, utan denna buss har skrapat i lite i taken så en nigning skulle kunna få loss bussen om de tänker lite.
Citera
2019-08-26, 07:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Om jag inte missminner mig brukar SL-bussar vara 2,90-2,95 höga. Förarna är väl vana vid den höjden och tror att alla bussar är det. Det verkar som att bussförare inte får lära sig att kolla höjden på sina fordon innan de far iväg.

Den bussen hade nog utan tvekan kunnat åka in i tunneln om föraren hade sänkt bussens luftfjärdring, då lär den ha blivit runt 2.90. Det är ju inte som gasbussen, att det fattas 3 dm, utan denna buss har skrapat i lite i taken så en nigning skulle kunna få loss bussen om de tänker lite.

Nja, 3.20-3.30 är det normala för en SL-buss.
Citera
2019-08-26, 08:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abbelita
Nja, 3.20-3.30 är det normala för en SL-buss.

Kanske det är. Och nigningen på bussen kan inte sänka den 2dm?
Citera
2019-08-26, 08:18
Medlem
Citat:

Det tror jag inte. Men jag har aldrig mätt. Känns mer som 1 dm ca. Men då är det inte kul att köra och på flera av våra går det inte fortare än 30 då.
Citera
2019-08-26, 08:50
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:
Fullastad gasbuss? Är du trött eller? Det är ju en tomkörande dieselbuss

Tredje gången gillt skrev han, den röda bussen var buss nummer två, TREDJE gången hoppas han på en fullsatt gasbuss!

Hur är det med läsförståelsen?
Citera
2019-08-26, 09:15
Medlem
Det är ju fullkomligt absurt att detta händer igen med en buss. Bara tidsfråga innan nästa gasbuss exploderar igen. Uppenbarligen anställer de folk som inte alls borde köra buss eller ens ha körkort.
Citera
2019-08-26, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klittra
Det är ju fullkomligt absurt att detta händer igen med en buss. Bara tidsfråga innan nästa gasbuss exploderar igen. Uppenbarligen anställer de folk som inte alls borde köra buss eller ens ha körkort.

Jag vet inte när jag såg en svensk busschaffis senast..
Citera
2019-08-26, 09:30
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Är det nivåsänkning på alla hjulen? Jag trodde bara det var höger fram eller möjligen alla hjul på högersidan för att underlätta på- och avstigning. Bussarna brukar ju luta då så det är väl bara dessa hjul där nivåsänkningen används vid på- och avstigning men det kanske går att göra på övriga hjul också.
Citera
2019-08-26, 10:24
Medlem
Citat:
Det tror jag inte. Men jag har aldrig mätt. Känns mer som 1 dm ca. Men då är det inte kul att köra och på flera av våra går det inte fortare än 30 då.

Nej, jag vet om att det inte är skönt att köra en buss eller lastbil med sänkt luftfjädring. Har man otur tar hjulen i skärmarna. Men man kan göra det om man måste. Framför allt om man vill göra sig loss från den där balken.
Citera
2019-08-26, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Är det nivåsänkning på alla hjulen? Jag trodde bara det var höger fram eller möjligen alla hjul på högersidan för att underlätta på- och avstigning. Bussarna brukar ju luta då så det är väl bara dessa hjul där nivåsänkningen används vid på- och avstigning men det kanske går att göra på övriga hjul också.

Vet inte hur moderna bussar funkar, men de bör ha nivåjusterande luftbälgar på alla axlar. Det då även bussar har krav på sig att ha "vägvänlig fjädring". Fjädringen behöver således kunna anpassas beroende på vikten.
Citera
2019-08-26, 10:32
Medlem
Citat:
Nej, jag vet om att det inte är skönt att köra en buss eller lastbil med sänkt luftfjädring. Har man otur tar hjulen i skärmarna. Men man kan göra det om man måste. Framför allt om man vill göra sig loss från den där balken.

Annars är att tömma luft ett sista knep. Så gör vi i offroad gänget med terrängbilarna när vi ska lastas på Ålandsbåten för körningar där.
Citera
2019-08-26, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klittra

Hur många gånger skall vi skriva att det inte är en gasbuss? Hur många gånger ska vi skriva att denna buss inte tillhör någon av SLs entreprenörer, utan var en privatägd buss som extrakör vissa rutter åt Keolis?

Jag kan säga dig att upp till 99% av alla privatbilsförare inte ens vet vad som står på skyltarna som sitter ovanför balken!

Men ja, det är klumpigt att inte ta reda på sitt fordons höjdmått. dock står inte höjdmåttet uppskrivet i registreringsbeviset så man får alltid gå med måttband och mäta fordonets höjd. Detta bör ägaren göra när de köper fordonet.

Samma gäller givetvis husbilar, hästekipage, bilar med stående cyklar på taket och andra privatfordon som kan vara höga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in