Jag läste om att man i Oregon, i USA, tydligen drabbats igen av det gamla fenomenet med "mysko boskapslemlästningar" som var så omtalat på 70-talet.
https://www.oregonlive.com/pacific-northwest-news/2019/08/mysterious-oregon-cattle-killings-mutilations-alarm-ranchers.html
Nu var det tydligen ca 5 tjurar som upptäckts med testiklarna och tungan bortskurna.
Döda i övrigt, utan spår vare sig på kropp eller i marken runtomkring.
Ranchägarna utfäste en belöning på hela 25000 dollar till den som kan få förövarna bakom lås och bom.
---
Själv har jag naturligtvis hört talas om detta fenomenet, men aldrig intresserat mig för det.
Det har alltid låtit alldeles för stolligt och vansinnigt för min smak.
Men, nu när jag låste om detta senaste fallet så bestämde jag mig för att åtminstone försöka läsa på lite grand.
Och det är ju verkligen ett väldigt "mysko fenomen."
Under 70-talet var det hela 30 000 fall som hade registrerats ... vilket kanske inte låter som något särskilt, om man inte samtidigt tänker på de oerhörda kostnader det handlar om.
Dvs kostnader för boskapsägarna. Både i direkt förlust och i framtida förluster.
Och då, under 70-talet, blev reaktionerna minst sagt ... starka ... bland boskapsägarna i USA.
De var så nära panik eller uppror man kan komma.
Bla så började de Skjuta vilt på första bästa Helikopter som bara råkade flyga förbi invid, eller över, någon ranch.
Så upphetsade och uppretade hade alltså boskapsägarna blivit, så att de beslutade sig för att skjuta först och fråga sen. För att skydda sina djur.
Och då, menar jag, då är man verkligen rädd.
Då är man mycket djupt påverkad av "det hela."
Men samtidigt kom det aldrig någon godtagbar förklaring till det hela.
Visst försökte myndigheterna ge ut sin version av det, men eftersom det bara var uppenbara lögner, i syfte att försöka lugna ner folket, så var det ingen som tog det på allvar.
Dvs myndigheternas "förklaring" sa att det "bara var helt naturliga dödsfall, rovdjursattacker och sjukdom, osv.."
Men det var ju inte vad boskapsägarna hade sett, och dokumenterat.
Ändå så lyckades man lugna ner hysterin, och sedan dess har det aldrig blivit samma reaktioner.
Och inte heller samma extremt stora antal av fall av "lemlästning."
Nu dyker det alltså upp igen.
Samma modus operandi, och samma arga boskapsägare.
Kommer det att bli en ny "våg" av samma kvantiteter som under 70-talet ???
Eller ???
https://www.oregonlive.com/pacific-northwest-news/2019/08/mysterious-oregon-cattle-killings-mutilations-alarm-ranchers.html
Nu var det tydligen ca 5 tjurar som upptäckts med testiklarna och tungan bortskurna.
Döda i övrigt, utan spår vare sig på kropp eller i marken runtomkring.
Ranchägarna utfäste en belöning på hela 25000 dollar till den som kan få förövarna bakom lås och bom.
---
Själv har jag naturligtvis hört talas om detta fenomenet, men aldrig intresserat mig för det.
Det har alltid låtit alldeles för stolligt och vansinnigt för min smak.
Men, nu när jag låste om detta senaste fallet så bestämde jag mig för att åtminstone försöka läsa på lite grand.
Och det är ju verkligen ett väldigt "mysko fenomen."
Under 70-talet var det hela 30 000 fall som hade registrerats ... vilket kanske inte låter som något särskilt, om man inte samtidigt tänker på de oerhörda kostnader det handlar om.
Dvs kostnader för boskapsägarna. Både i direkt förlust och i framtida förluster.
Och då, under 70-talet, blev reaktionerna minst sagt ... starka ... bland boskapsägarna i USA.
De var så nära panik eller uppror man kan komma.
Bla så började de Skjuta vilt på första bästa Helikopter som bara råkade flyga förbi invid, eller över, någon ranch.
Så upphetsade och uppretade hade alltså boskapsägarna blivit, så att de beslutade sig för att skjuta först och fråga sen. För att skydda sina djur.
Och då, menar jag, då är man verkligen rädd.
Då är man mycket djupt påverkad av "det hela."
Men samtidigt kom det aldrig någon godtagbar förklaring till det hela.
Visst försökte myndigheterna ge ut sin version av det, men eftersom det bara var uppenbara lögner, i syfte att försöka lugna ner folket, så var det ingen som tog det på allvar.
Dvs myndigheternas "förklaring" sa att det "bara var helt naturliga dödsfall, rovdjursattacker och sjukdom, osv.."
Men det var ju inte vad boskapsägarna hade sett, och dokumenterat.
Ändå så lyckades man lugna ner hysterin, och sedan dess har det aldrig blivit samma reaktioner.
Och inte heller samma extremt stora antal av fall av "lemlästning."
Nu dyker det alltså upp igen.
Samma modus operandi, och samma arga boskapsägare.
Kommer det att bli en ny "våg" av samma kvantiteter som under 70-talet ???
Eller ???