2019-08-25, 12:45
Medlem
Ambelains avatar
Jag läste om att man i Oregon, i USA, tydligen drabbats igen av det gamla fenomenet med "mysko boskapslemlästningar" som var så omtalat på 70-talet.

https://www.oregonlive.com/pacific-northwest-news/2019/08/mysterious-oregon-cattle-killings-mutilations-alarm-ranchers.html

Nu var det tydligen ca 5 tjurar som upptäckts med testiklarna och tungan bortskurna.
Döda i övrigt, utan spår vare sig på kropp eller i marken runtomkring.

Ranchägarna utfäste en belöning på hela 25000 dollar till den som kan få förövarna bakom lås och bom.

---

Själv har jag naturligtvis hört talas om detta fenomenet, men aldrig intresserat mig för det.
Det har alltid låtit alldeles för stolligt och vansinnigt för min smak.

Men, nu när jag låste om detta senaste fallet så bestämde jag mig för att åtminstone försöka läsa på lite grand.

Och det är ju verkligen ett väldigt "mysko fenomen."
Under 70-talet var det hela 30 000 fall som hade registrerats ... vilket kanske inte låter som något särskilt, om man inte samtidigt tänker på de oerhörda kostnader det handlar om.
Dvs kostnader för boskapsägarna. Både i direkt förlust och i framtida förluster.

Och då, under 70-talet, blev reaktionerna minst sagt ... starka ... bland boskapsägarna i USA.
De var så nära panik eller uppror man kan komma.
Bla så började de Skjuta vilt på första bästa Helikopter som bara råkade flyga förbi invid, eller över, någon ranch.

Så upphetsade och uppretade hade alltså boskapsägarna blivit, så att de beslutade sig för att skjuta först och fråga sen. För att skydda sina djur.

Och då, menar jag, då är man verkligen rädd.
Då är man mycket djupt påverkad av "det hela."

Men samtidigt kom det aldrig någon godtagbar förklaring till det hela.
Visst försökte myndigheterna ge ut sin version av det, men eftersom det bara var uppenbara lögner, i syfte att försöka lugna ner folket, så var det ingen som tog det på allvar.
Dvs myndigheternas "förklaring" sa att det "bara var helt naturliga dödsfall, rovdjursattacker och sjukdom, osv.."
Men det var ju inte vad boskapsägarna hade sett, och dokumenterat.

Ändå så lyckades man lugna ner hysterin, och sedan dess har det aldrig blivit samma reaktioner.
Och inte heller samma extremt stora antal av fall av "lemlästning."

Nu dyker det alltså upp igen.
Samma modus operandi, och samma arga boskapsägare.

Kommer det att bli en ny "våg" av samma kvantiteter som under 70-talet ???

Eller ???
Citera
2019-08-25, 14:29
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Jag läste om att man i Oregon, i USA, tydligen drabbats igen av det gamla fenomenet med "mysko boskapslemlästningar" som var så omtalat på 70-talet.

https://www.oregonlive.com/pacific-northwest-news/2019/08/mysterious-oregon-cattle-killings-mutilations-alarm-ranchers.html

Nu var det tydligen ca 5 tjurar som upptäckts med testiklarna och tungan bortskurna.
Döda i övrigt, utan spår vare sig på kropp eller i marken runtomkring.

Ranchägarna utfäste en belöning på hela 25000 dollar till den som kan få förövarna bakom lås och bom.

---

Själv har jag naturligtvis hört talas om detta fenomenet, men aldrig intresserat mig för det.
Det har alltid låtit alldeles för stolligt och vansinnigt för min smak.

Men, nu när jag låste om detta senaste fallet så bestämde jag mig för att åtminstone försöka läsa på lite grand.

Och det är ju verkligen ett väldigt "mysko fenomen."
Under 70-talet var det hela 30 000 fall som hade registrerats ... vilket kanske inte låter som något särskilt, om man inte samtidigt tänker på de oerhörda kostnader det handlar om.
Dvs kostnader för boskapsägarna. Både i direkt förlust och i framtida förluster.

Och då, under 70-talet, blev reaktionerna minst sagt ... starka ... bland boskapsägarna i USA.
De var så nära panik eller uppror man kan komma.
Bla så började de Skjuta vilt på första bästa Helikopter som bara råkade flyga förbi invid, eller över, någon ranch.

Så upphetsade och uppretade hade alltså boskapsägarna blivit, så att de beslutade sig för att skjuta först och fråga sen. För att skydda sina djur.

Och då, menar jag, då är man verkligen rädd.
Då är man mycket djupt påverkad av "det hela."

Men samtidigt kom det aldrig någon godtagbar förklaring till det hela.
Visst försökte myndigheterna ge ut sin version av det, men eftersom det bara var uppenbara lögner, i syfte att försöka lugna ner folket, så var det ingen som tog det på allvar.
Dvs myndigheternas "förklaring" sa att det "bara var helt naturliga dödsfall, rovdjursattacker och sjukdom, osv.."
Men det var ju inte vad boskapsägarna hade sett, och dokumenterat.

Ändå så lyckades man lugna ner hysterin, och sedan dess har det aldrig blivit samma reaktioner.
Och inte heller samma extremt stora antal av fall av "lemlästning."

Nu dyker det alltså upp igen.
Samma modus operandi, och samma arga boskapsägare.

Kommer det att bli en ny "våg" av samma kvantiteter som under 70-talet ???

Eller ???

Vad menar du med "igen"? Sådana händelser har ju hänt kontinuerligt.
Citera
2019-08-25, 14:39
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Vad menar du med "igen"? Sådana händelser har ju hänt kontinuerligt.
Jag skulle inte vilja säga att det hänt "kontinuerligt" precis.

Att det emellanåt strömmat in rapporter är förviss korrekt, men det är en viss skillnad mellan det stora antalet under 70-talet och något enstaka "konstigt" som rapporteras in lite då och då.

Dvs det är ju inte precis "piss i Mississippi" om man säger så.

Det är alltså inte det enklaste att göra.
De flesta av fallen har ju skett i hyfsat avlägsna och svårtillgängliga trakter.
Ingen råkar alltså bara vandra förbi, och plötsligt få den goda idén att skära hål i rumpan och stjäla livmodern - för att se bära med sig den, eller flera, hem igen.

Det är alltså tal om ganska komplicerade saker.

Sen har vi kostnadsaspekten också.
Det är alltså ett brott som hade krävt ekonomisk kompensation om upptäckt - många pengar alltså. Fler pengar än vad random pervers omoralisk djurplågande lustigkurre har i fickan med andra ord.

Det innebär att det hade varit troligare att ett mycket litet Fåtal hade kunnat tänka sig att utföra sådant här.
Men, inte i så gigantisk omfattning som under 70-talet.
Det är för många helt enkelt.
Citera
2019-08-25, 14:42
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Jag skulle inte vilja säga att det hänt "kontinuerligt" precis.

Att det emellanåt strömmat in rapporter är förviss korrekt, men det är en viss skillnad mellan det stora antalet under 70-talet och något enstaka "konstigt" som rapporteras in lite då och då.

Dvs det är ju inte precis "piss i Mississippi" om man säger så.

Det är alltså inte det enklaste att göra.
De flesta av fallen har ju skett i hyfsat avlägsna och svårtillgängliga trakter.
Ingen råkar alltså bara vandra förbi, och plötsligt få den goda idén att skära hål i rumpan och stjäla livmodern - för att se bära med sig den, eller flera, hem igen.

Det är alltså tal om ganska komplicerade saker.

Sen har vi kostnadsaspekten också.
Det är alltså ett brott som hade krävt ekonomisk kompensation om upptäckt - många pengar alltså. Fler pengar än vad random pervers omoralisk djurplågande lustigkurre har i fickan med andra ord.

Det innebär att det hade varit troligare att ett mycket litet Fåtal hade kunnat tänka sig att utföra sådant här.
Men, inte i så gigantisk omfattning som under 70-talet.
Det är för många helt enkelt.

Du får gärna belägga dom där spikarna i aktiviteten. Jag har ingen pejl på att det skulle vara mer eller mindre fall under vissa perioder, däremot känner jag till fall från väldigt spridda årtal.
Citera
2019-08-25, 15:00
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Du får gärna belägga dom där spikarna i aktiviteten. Jag har ingen pejl på att det skulle vara mer eller mindre fall under vissa perioder, däremot känner jag till fall från väldigt spridda årtal.
Denna dokumentärfilm tyckte jag var ganska så rolig.

https://www.youtube.com/watch?v=M0R117k9tdA

Intressant nog så dök plötsligt den där "Bigelow" upp också, mitt i alltsammans.
Dvs det är väl den där som var med och sponsrade det senaste "Pentagon-UFO-grejset" tillsammans med Elizando.

DEnna Bigelow alltså:

https://www.wired.com/story/inside-robert-bigelows-decades-long-obsession-with-ufos/
Citera
2019-08-25, 20:15
Medlem
prokaryotkungens avatar
[hillbilly voice ON] Clearly a work of hippies, satanists, aa-rabs or commies!

https://skeptoid.com/episodes/4456
Citera
2019-08-27, 12:17
Medlem
Ambelains avatar
Konstigt att inga fler ser det intressanta med detta ...

Jag har ju alltid tidigare mer eller mindre skrattat åt det, men nu när jag försökte kolla upp lite bättre så går det ju inte att inte förvånas.

Det är ju något som helt uppenbart inte kan ha sitt ursprung i "stolliga bönder,"

Så "någon" är det alltså, som ser ett värde i att "lemlästa" boskap ute i ödemarkerna.
Och dessutom göra det så strukturerat och målmedvetet att alla "naturliga förklaringar" blir ogiltiga.

"Någon" har alltså ett behov av att samla på sig dessa "kroppsdelar" - i stora mängder.
Som opereras ut utan att blodet skvätter och har sig.

En av teorierna är ju att det handlar om att, i hemlighet, mäta de långvariga effekterna av strålnngsskador.
Men jag tycker det låter löjligt. För det had eju inte varit svårt att helt enkelt bara köpa djur och sen skära ut de delar man behövde bakom lås och bom.
Inte, som nu, genom att göra det så öppet att det blir närmast ramaskri bland de drabbade.

Dvs jag har helt enkelt väldigt svårt för att komma på en plausibel förklaring.
Ett "varför" med andra ord ... (man behöver ju ett "varför" lika mycket som ett "vem").
Och om man vet "varför" så blir det förmodligen enklare att se "vem" det är också.
Citera
2019-08-27, 15:05
Medlem
prokaryotkungens avatar
Kolla det jag länkade.
Det som beskrivs vad gäller detta har naturliga förklaringar.

De lade ut kadaver som ett test och efter 48 timmar hade naturen fixat precis sådan åverkan som rymdvarelser beskylls för.
(Magar skurits upp med "kirurgisk precision" och mjukdelar "försvunna" etc)

Man behöver inte hitta på en massa för att göra livet mer spännande.

Hittade en död räv i skogen i våras och hade jag haft anlag för psykosartad verklighetsuppfattning hade jag nog beskyllt rymdvarelser eller bitchfoot.
Citera
2019-09-04, 13:05
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prokaryotkungen
Kolla det jag länkade.
Det som beskrivs vad gäller detta har naturliga förklaringar.

De lade ut kadaver som ett test och efter 48 timmar hade naturen fixat precis sådan åverkan som rymdvarelser beskylls för.
(Magar skurits upp med "kirurgisk precision" och mjukdelar "försvunna" etc)

Man behöver inte hitta på en massa för att göra livet mer spännande.

Hittade en död räv i skogen i våras och hade jag haft anlag för psykosartad verklighetsuppfattning hade jag nog beskyllt rymdvarelser eller bitchfoot.
Ja precis.

Det var ju precis därför som alla ranchägare plötsligt blev så galna att de började Skjuta på varje Helikopter de såg som flög intill, eller över, deras marker.

För det är ju helt normalt att man gör, eller hur.
Att skjuta med skarpa vapen mot helikoptrar, i ett civiliserat land, det är ju sånt som bra händer.
Eller hur.

Ranchägare, som lever med sin boskap dygnet runt och har så gjort under hela sitt liv, och ofta deras föräldrar och farföräldrar för dem - på samma marker.
Dessa vet ju inget om hur djur ser ut när rovdjur tagit dem, eller om de dött av naturliga orsaker, det vet de naturligtvis inget alls om.
Eller hur.

Ranschägare som ofta lever med det enda ekonomiska hoppet i säsongens avkastning.
Och så menar du att de själv skulle ha skurit sönder sina egna djur - som är värda flera tusentals dollar, och ännu mer i avelsinkomster (en tjur som kan betäcka hundra kossor, det är mycket stora summor det är tal om ... och alltså inget en ranchägare frivilligt vill göra sig av med.
Och glöm för all del inte det emotionella förhållande boskapsägare har med sina djur.
Men du tycker det är helt normalt att lemlästa sin värdefulla djur ...

Jag förstår inte vem det är du tror att du ska försöka övertyga ...
Dig själv måhända ?

Nejdu, det finns allt för mycket här som inte har fått en tillfredsställande förklaring.
Citera
2019-09-04, 21:49
Medlem
prokaryotkungens avatar
Citat:
Ja precis.

Det var ju precis därför som alla ranchägare plötsligt blev så galna att de började Skjuta på varje Helikopter de såg som flög intill, eller över, deras marker.

För det är ju helt normalt att man gör, eller hur.
Att skjuta med skarpa vapen mot helikoptrar, i ett civiliserat land, det är ju sånt som bra händer.
Eller hur.
.
.
.
Nejdu, det finns allt för mycket här som inte har fått en tillfredsställande förklaring.

Masspsykos och livrädda hicks är inte en trovärdigare förklaring än rymdvarelser för dig?
I så fall har jag inte kompetens att hjälpa dig.
Citera
2019-09-04, 22:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av prokaryotkungen
Masspsykos och livrädda hicks är inte en trovärdigare förklaring än rymdvarelser för dig?
I så fall har jag inte kompetens att hjälpa dig.
Så "roligt" med sådana som dig som alltid ska "debunka" allt med naturliga föklaringar, och oftast också försöka förlöjliga meningsmotståndare...

Jag VET att det övernaturliga existerar (upplevt själv), jag är helt säker på att det finns liv på andra planeter (pro-tip försök motbevisa mig) däremot om de besöker oss här på Jorden? Finns väldigt mycket som talar för det, men visst jag kan inte bevisa det.
Senast redigerad av Kalk-Allan 2019-09-04 kl. 22:03.
Citera
2019-09-05, 09:52
Medlem
prokaryotkungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalk-Allan
Så "roligt" med sådana som dig som alltid ska "debunka" allt med naturliga föklaringar, och oftast också försöka förlöjliga meningsmotståndare...

Jag VET att det övernaturliga existerar (upplevt själv), jag är helt säker på att det finns liv på andra planeter (pro-tip försök motbevisa mig) däremot om de besöker oss här på Jorden? Finns väldigt mycket som talar för det, men visst jag kan inte bevisa det.

Jag har lättare att tro på amerikanska bönder, vana vid att skjuta på allt som rör sig, bli oroade över sina döda kossor / koppla det med nån helikopter de sett / "Dat be de govmnt or aliens dammit" och sen börja skjuta ÄN små gröna män i rymdfarkoster från en annan planet som är översexuellt intresserade av att tvinga på ett lidande på vår boskap.
Och när forskning visar att det inte är något onaturligt alls med hur de hittat boskapen liggande och att de i nära nog ALLA fall kan förklaras med naturliga orsaker... ja, då böjer jag mig gärna för det och börjar inte tro mer på de gröna flygande männen!
-Beklagar!

Människans hjärna är kemikaliskt hårdkodad att uppleva "det övernaturliga" i sig själv så skulle detta finnas så måste man nästan hitta ett sätt att urskilja Min Hjärna Är På Knark Nu Igen versus "jag såg just en poltergeistdemonängel åka i ett UFO med Lennart Swahn".

Sannorlikheten att det inte finns rymdvarelser är obefintlig. Spoiler: Det finns HUR JÄVLA MÅNGA SOM HELST för att universum är så stort. Människans ego vill gärna att vi skall vara ensamma, men det är inte sant.
Om de kommer hit eller inte... Njaaaa...

Skulle några varit här så skulle de undersökt oss och sedan skulle deras intergalaktiska utrikesministerium utfärdat resvarning till denna idiotiska och brutala planet.
"De mördar sina kor fan och skyller på oss!"
"De rövhålen!"
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här