Ja, förbannade lappjävlar!!!
Jag brukar ta bort lappjävlarna, tricket är att sprätta lappen, inte tråden, jag brukar använda en sömsprättare och kör in den i lappens hål där tråden sitter, och sprättar sönder lappen, dvs sprättar från hål till hål (inte tråden alltså), och när man sprättat till sista hålet är lappen till 99% sprättad, och sedan som ett litet magiskt trick drar man i lappen som nu bara sitter fast i någon millimeter 'lapp-tyg' och försiktigt drar/lirkar ur det som sitter på baksidan(den delen av lappen som sitter bakom sömmen). Tråden är hel och osprättad!
På så vis är lappen sedan borta, inget att sy, inget som sitter kvar som kliar, sömmen blir något lösare, men det brukar jämna ut sig och inte synas efter ett tag.
Men det är ju en fördel om man vet vad det är för tyg sedan, men jag har mest bomulls T-shirts, och man känner ju på tyget om det är syntet. Byxor har jag aldrig känt behov av att sprätta bort lappar på(förutom endel arbetsbyxor som hade en lång remsa tvätt och info på som var irriterande som fan).
App lapp sa att du slapp!