2019-08-24, 15:50
Medlem
Givet hur framtidsutsikterna ser ut för Sveriges ekonomi kan det vara lämpligt för allmänheten att föra en diskussion kring hur man skall agera i sin verksamhet som civilingenjörsstudent/ingenjörsstudier (som mig själv, utomlands) för att minimera att själv bli tredje part för externaliteten som en lågkonjuktur fordrar. För individen gäller alltså dylika frågeställningar: hur kan jag planera mina studier för att inte påverkas? Vilka kompetenser efterfrågas mer- respektive mindre under kris? Även övrig diskussion hur man i allmänhet rustar sig.

Skäl till diskussion: det efterfrågas erfarna civilingenjörer, men ändock är arbetsmarknaden för nyutexaminerade mättad, vilket vid kris uppenbarligen resulterar i att denna grupp drabbas först och främst.

Vi såg 2008 vilka inriktningar/efterfrågan av kompetenser som drabbades hårdare än andra och har således extraherat lärdom och information därifrån. Frågan som nu består är därmed hur vi kan rusta oss för annalkande kris.

Det är givetvis en diskussion som håller många inneboende inslag, men försök att vara så koncisa som möjligt med informationen ni vill bidra med.

----------------------------------------------------------------------
Citera
2019-08-24, 20:55
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morrisgents
Givet hur framtidsutsikterna ser ut för Sveriges ekonomi kan det vara lämpligt för allmänheten att föra en diskussion kring hur man skall agera i sin verksamhet som civilingenjörsstudent/ingenjörsstudier (som mig själv, utomlands) för att minimera att själv bli tredje part för externaliteten som en lågkonjuktur fordrar. För individen gäller alltså dylika frågeställningar: hur kan jag planera mina studier för att inte påverkas? Vilka kompetenser efterfrågas mer- respektive mindre under kris? Även övrig diskussion hur man i allmänhet rustar sig.

Skäl till diskussion: det efterfrågas erfarna civilingenjörer, men ändock är arbetsmarknaden för nyutexaminerade mättad, vilket vid kris uppenbarligen resulterar i att denna grupp drabbas först och främst.

Vi såg 2008 vilka inriktningar/efterfrågan av kompetenser som drabbades hårdare än andra och har således extraherat lärdom och information därifrån. Frågan som nu består är därmed hur vi kan rusta oss för annalkande kris.

Det är givetvis en diskussion som håller många inneboende inslag, men försök att vara så koncisa som möjligt med informationen ni vill bidra med.

Du nämner själv vad du måste göra - arbetsgivare efterfrågas erfarna ingenjörer, ej nyexade utan erfarenhet. För att vara först i kön när det handlar om jobbtillsättningar måste man alltså ha erfarenhet. Se till att skaffa relevanta jobb redan under studietiden, ligg sedan inte på latsidan med att fixa ett ingångsjobb, och byt sedan jobb ofta i början av karriären så du klättrar i lön och får mer erfarenheter. De som väljer att jobba på ICA under hela sin studietid får det tuffare om de tar examen mitt i en lågkonjunktur.

Det enda man kan göra är helt enkelt att skaffa så pass mkt erfarenhet att man blir anställningsbar, detta gäller alla inriktningar.
Citera
2019-08-24, 23:59
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morrisgents

Under en lågkonjunktur ser arbetsmarknadslagarna till att att du och andra inte kan bli anställda.
Det du kan göra då är att hugga in på vilket jobb som helst. Då visar du att du har drivkraft och arbetsvilja och inte sitter passiv hemma och ojar dig.
När det lättar kan du fixa ett mer kvalificerat jobb. Och kom då ihåg att de som anställer försöker avgöra i vilken mån du kommer vara produktiv och hur du kommer fungera ihop med andra. Om du har inställningen att du är bäst och nu skall du rädda företaget, leder det till att någon annan får jobbet.

Du får be till gud att Lööf har en kniptång om Löfvens apparat så hon kan tvinga fram en uppluckring av arbetsmarknadslagarna. De och de fackliga kollektivavtalen är dina största fiender.

En sak att begrunda noga är vilken personlighet man har. Att försöka jobba med sådant man inte passar för kommer bara att vara plågsamt och framgångarna uteblir.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in