2019-08-23, 22:20
Medlem
Hur länge håller en starköl i en glasflaska förseglad med kapsyl/kronkork tätt från luft?

Gummit borde väll torka ut antingen utefrån eller kanske t.om. innefrån iom. alkoholen.
Anta att den stått skyddad från solljus och att vi inte bryr oss om hur den smakar.

Anekdoter är välkomna!
Citera
2019-08-23, 22:35
Medlem
Just gammal öl är väl det som håller sämst? Det beror nog på själva jäsningsprocessen för ölen som påverkar hållbarheten. Något år i bästa fall skulle jag säga att det är drickbart. Har själv druckit något år gammal öl som fungerat.
Men sedan beror det säkert också på vilken typ av öl med. Jag skulle väl säga att Porter är nog den jag skulle kunna tänka mig håller allra längst. Porter ska ju också för övrigt lagras en viss tid.
Sprit däremot kan hålla skitlänge. Den äldsta spriten jag drucket var 50 år gammal likör, fast alkoholhalten var ganska obefintlig.
Citera
2019-08-23, 22:35
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enSortsBraKakor
Hur länge håller en starköl i en glasflaska förseglad med kapsyl/kronkork tätt från luft?

Gummit borde väll torka ut antingen utefrån eller kanske t.om. innefrån iom. alkoholen.
Anta att den stått skyddad från solljus och att vi inte bryr oss om hur den smakar.

Anekdoter är välkomna!
Bryr du dig inte om hur det smakar så håller den ungefär i en och en halv evighet.
Citera
2019-08-23, 23:27
Medlem
hesons avatar
Avnjutit flertalet 15-20riga öl utan problem. Kolsyran brukar inte vara stor direkt och smaken utvecklas inte mycket efter tre år men gott är det. Krävs ett kralligt öl från början, i smak eller alkohol, kan inte minnas att jag sparat Carnegie porter folköl längre än tre år men de var goda.
Citera
2019-08-24, 00:34
Medlem
martzinks avatar
Jag smakade en 15årig Black Albert för något år sedan, mustig och kraftig, smakade jättegott.
Citera
2019-08-24, 00:47
Medlem
JagSkaTaDigs avatar
Jag förvarade en flaska Kung i flera år.
Anledningen var att jag hittade en genomskinlig flaska i en back på bolaget, helt otroligt!
Den sparade jag. I flera år, tills jag tappade den i golvet.

Men, kapsylen klarade sig, men jag minns en slemmig bottensats som var mörk.
Citera
2019-08-24, 01:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enSortsBraKakor

Anekdoter är välkomna!
flyttade utomlands och svärmor hade sparat ölen som var minst
2 år över bäst före tiden.

kände att jag var tvungen att smaka. inget fel direkt men det
smakade som om den var jäst igen, mycket fylligare och mer
maltsmak än normalt. mer mättande.
Citera
2019-08-24, 04:30
Medlem
2560ps avatar
Har druckit en 15 år gammal julöl som jag hittade vid en flytt. Ingen smaksensation, och det var lite bottensats i den, men fullt drickbar.
Citera
2019-08-24, 12:41
Medlem
Kul att flera av er druckit femtonårig öl! Jag trodde gummit skulle börja ge sig efter tio.

Några anekdoter om flaskor som inte hållt sig?
Senast redigerad av enSortsBraKakor 2019-08-24 kl. 13:06.
Citera
2019-08-24, 13:03
Medlem
Cineastens avatar
Jag har druckit lambic som passerst 15 år och den var god. Doften var inget vidare men den smakade absolut som den skulle.

Ett par flaskor 7-årig Westvleteren slank ned för några veckor sen och de var förstås himmelskt goda.
Citera
2019-08-24, 21:19
Medlem
Har druckit Carnegie porter som varit 5 år gammal och den var riktigt bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in