2019-08-22, 19:28
Medlem
Är detta en dum investering? Jag har redan 177 hp, varav de nödvändiga i huvudämnet (psykologi).

Har kandidaten något värde i sig? Hade jag kunnat jobba som utredare i vilket fall?

Hade ni tagit lånet om ni hade så många hp redan och är nära, trots att det inte finns någon plan efter studierna?

Intressant att läsa hur många som betraktar mig som ekonomiskt vårdslös. Jag såg ingen aning utväg men är självklart bitter att jag kom så nära att inte behöva ta lånet.
Citera
2019-08-22, 19:36
Medlem
Låter väl rimligt. Alltid värt att ha en examen, mer värt än 43k.

Så ingen ko på isen.

Gratulerar till din examen och lycka till!
Citera
2019-08-22, 19:43
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
0.01.

Rubrikkorrigering.
Tidigare rubrik: "Jag tog 43k i lån för en termins kandidatkurs(examen)"

/Mod.
Citera
2019-08-22, 19:50
Medlem
utbildning kommer före pengar. oftast behöver du utbildning för att skaffa pengar. du kan också skaffa pengar när du är 50 år men svårare att skaffa utbildning när du är 50
Citera
2019-08-22, 20:02
Medlem
CSN-lån eller blancolån? CSN, inga konstigheter. Blancolån till 5-10% ränta, inte lika smart.
Citera
2019-08-22, 20:10
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XxDrag0N-Sl4y3RxX
CSN-lån eller blancolån? CSN, inga konstigheter. Blancolån till 5-10% ränta, inte lika smart.

Jo det är skillnaden. Ta CSN max ut. Finns inget bättre lån. Ta ett på säg Ikano för vidare studier inget vidare.
Citera
2019-08-22, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Jo det är skillnaden. Ta CSN max ut. Finns inget bättre lån. Ta ett på säg Ikano för vidare studier inget vidare.

Jag tog CSN-lån. Det fanns inga beloppalternativ annat än för hur mycket studietid som avses, och då jag uppgav heltidsstudier antar jag att beloppet maxas?
Citera
2019-08-22, 20:32
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuminousChrome
Jag tog CSN-lån. Det fanns inga beloppalternativ annat än för hur mycket studietid som avses, och då jag uppgav heltidsstudier antar jag att beloppet maxas?

Då är det ingen dum investering. CSN-lån är det bästa lån man kan få. En fil kand är mycket värt. Ta lån sett till CSN för att nå det är absolut ingen dålig investering.
Citera
2019-08-22, 20:33
Medlem
Har 250k i lån, jag hade inget från gymnasiet så fick börja om på komvux när jag var 21, sen har de blivit så att man inte lyckats hitta rätt ännu. Ska dock börja läsa på högskola nu nästa vecka så det känns bra!

Med andra 43k är inget, good job man!
Citera
2019-08-22, 20:35
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XX1
Har 250k i lån, jag hade inget från gymnasiet så fick börja om på komvux när jag var 21, sen har de blivit så att man inte lyckats hitta rätt ännu. Ska dock börja läsa på högskola nu nästa vecka så det känns bra!

Kämpa på! Du har ambitioner att plugga och därmed kunna tjäna mer för att lösa lånen. Det är mer än många.
Citera
2019-08-22, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Då är det ingen dum investering. CSN-lån är det bästa lån man kan få. En fil kand är mycket värt. Ta lån sett till CSN för att nå det är absolut ingen dålig investering.

Men jag tog det för en generisk kandidat, inte en yrkesexamen.

Mina enda förutsättningar efter kandidaten är att bli utredare, möjligtvis profilbeskrivare, men kriminologerna går före i det senare.

Tjänar inte en vanlig utredare på ställen sämre än t.om en sjuksköterska?
Citera
2019-08-22, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XX1

Enligt CSN är lånet avbetalat med en genomsnittlig lön när jag är 60+ (är 30).
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in