2019-08-22, 18:40
Medlem
KansasCityFagots avatar
På 80-talet var travsporten som störst i Sverige rent sportsligt. Travstjärnorna fick egna affischer som delades ut i "cigarraffärerna" som hade hand om en del av inlämningen av V65 och V5 till de olika banorna. Legolas, Callit och Utah Bulwark prydde vartenda pojk- och flickrum i Sverige. Travet fick man kolla in på Tipsextra i halvlek och efter matchen, vilket förhöjde spänningen enormt. Sedan kom TV4 och en massa snuskgubbar som pratade sönder travloppen. På travbanorna började man servera pizza i stället för bara traditionsenlig korv. Peter Wahlbeck har vittnat om denna förstörelse i en sång.

Nu vill jag återuppliva min första kontakt med travet och efterfrågar därför de fyrbenta hjältarna i gulddivisionen. Speciellt åren 1980-1985. Vilka gick rakt igenom divisionerna från klass III till guld utan att förlora ett rikstotolopp? Vilka var supermärrarna i stodivisionen? Vilka hästar var snackisar inför derbyt, kriteriet, etc. men föll igenom och fick stryk av en ny stigande stjärna?
Citera
2019-08-22, 18:46
Medlem
Jet ribb var en unerbar kuse

Activity kördes av Anders lindkvist som underskattade hästen grovt den plattsade 18 av dom 20 första starterna.Den 21 första starten körde favoriten på Activity så den galloperade varvid Anders blev förbannad körde ikapp fältet la sig i dödens tryckte sönder favoriten och vann med halva upploppet.

Karate chop vann jag bra med pengar på vann åbys stora pris.

Orasi fransk stjärna
Senast redigerad av schadow 2019-08-22 kl. 18:51.
Citera
2019-08-22, 18:54
Medlem
KansasCityFagots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schadow
Jet ribb var en unerbar kuse

Activity

Karate chop vann jag bra med pengar på vann åbys stora pris.

Orasi fransk stjärna
Derbyvinnaren Jet Ribb kommer jag ihåg. En trogen gulddivisionare som var väldigt småväxt. Inte mycket större än en ponny. Activity kördes av Anders Lindkvist, men tyvärr på 1990-talet.
Citera
2019-08-22, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KansasCityFagot
Derbyvinnaren Jet Ribb kommer jag ihåg. En trogen gulddivisionare som var väldigt småväxt. Inte mycket större än en ponny. Activity kördes av Anders Lindkvist, men tyvärr på 1990-talet.

ja du har rätt skriver ur minnet men det är så många år sedan.
Citera
2019-08-22, 19:07
Medlem
Badios avatar
Var för liten för att ha något intresse i början av 80-talet. Kommer ihåg att min första favorithäst från V65-tiden när farsan kollade var Action in Eden med Stefan Pahlefors i sulkyn. Den hästen var född 81 så lär varit som bäst 86-87 då. Annars hade väl Stig H börjat dominera svenskt trav då. Han hade ju startkatapulten Emile som var elithäst i mitten av 80-talet. Jansson vann ju elitloppet med svenskfödda Meadow Road 1985.
Citera
2019-08-22, 19:09
Medlem
Callit, Utah Bulwark, Rex Rodney, Lord Quick, Sugarcane Hannover, Mack the Knife är några exempel på vinnare av gulddivisionen i V65 i slutet på 80-talet. Sen får vi inte glömma nordsvenske Svinten.
Citera
2019-08-22, 19:22
Medlem
The Onion och Mack Lobell såg jag i Finland i första halvan av 80-talet så dom måste ha varit bland dom bästa då i Sverige
Citera
2019-08-22, 19:22
Medlem
Badios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaReri182
Callit, Utah Bulwark, Rex Rodney, Lord Quick, Sugarcane Hannover, Mack the Knife är några exempel på vinnare av gulddivisionen i V65 i slutet på 80-talet. Sen får vi inte glömma nordsvenske Svinten.
Eller Lapp Nils som vann 97 ggr på 184 starter.
Citera
2019-08-22, 19:34
Medlem
KansasCityFagots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Badio
Var för liten för att ha något intresse i början av 80-talet. Kommer ihåg att min första favorithäst från V65-tiden när farsan kollade var Action in Eden med Stefan Pahlefors i sulkyn. Den hästen var född 81 så lär varit som bäst 86-87 då. Annars hade väl Stig H börjat dominera svenskt trav då. Han hade ju startkatapulten Emile som var elithäst i mitten av 80-talet. Jansson vann ju elitloppet med svenskfödda Meadow Road 1985.
Pahlefors kommer jag ihåg men inte Action In Eden som du nämner. Emile var en extremt grann häst exteriört.

Citat:
Ursprungligen postat av kaReri182
Lord Quick var en travare i världsklass som ofta glöms bort.

Citat:
Ursprungligen postat av raikkonen
The Onion och Mack Lobell såg jag i Finland i första halvan av 80-talet så dom måste ha varit bland dom bästa då i Sverige
Löken och Macken ja... Mack Lobell är sannolikt den bästa travaren i världen genom tiderna. Slog bland annat Nevele Prides 19-åriga (tror jag) värdsrekord med över en sekund.

Citat:
Eller Lapp Nils som vann 97 ggr på 184 starter.
Svinten och Lapp Nils var väl de första kallbloden som tjänade väldigt mycket pengar?
Citera
2019-08-22, 19:49
Medlem
monsterbrains avatar
Express Gaxe, stentuff kuse. Kanske främst sent 70-tal.
Citera
2019-08-22, 19:50
Medlem
Badios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KansasCityFagot
Pahlefors kommer jag ihåg men inte Action In Eden som du nämner. Emile var en extremt grann häst exteriört.

Svinten och Lapp Nils var väl de första kallbloden som tjänade väldigt mycket pengar?
Bara ett minne jag har när jag kollade tipsextra med farsgubben. Jag har för mig att det var Pahlefors som körde den. Sprang in 700 000, så han var inte helt usel.

Lapp Nils 2.2 mille och Svinten 4.7 mille så det är grymma pengar för kallblod med tanke på vad man fick i förstapris på den tiden.

Mitt favoritsto var Caroline Scoop som Calle Lindblom körde, men då är vi uppe i slutet på 80-talet och jag kunde spela någon tia själv utan att de kollades leg på tobaksaffären.
Citera
2019-08-22, 20:09
Medlem
KansasCityFagots avatar
Citat:
Bara ett minne jag har när jag kollade tipsextra med farsgubben. Jag har för mig att det var Pahlefors som körde den. Sprang in 700 000, så han var inte helt usel.

Lapp Nils 2.2 mille och Svinten 4.7 mille så det är grymma pengar för kallblod med tanke på vad man fick i förstapris på den tiden.

Mitt favoritsto var Caroline Scoop som Calle Lindblom körde, men då är vi uppe i slutet på 80-talet och jag kunde spela någon tia själv utan att de kollades leg på tobaksaffären.
Örebrohästarna lös annars med sin frånvaro under 80-talet inom rikstoton, precis som de gjort sedan Express Gaxe var i farten. Lindblommarna (kommer inte ihåg om Åke eller pappa Kurt körde då), X:et Erixon, Mats Karlsson och t.o.m. Börje Flodström hade väl någon kuse i V65 någon gång.

Annars är det med nostalgi man minns hur man som 13-åring traskade till posten själv och lämnade in sitt eget komponerade V65-system för 14:50 efter att ha studerat programmet och bevakat strykningarna i en hel arbetsvecka utan att välfärdssamhället lade sig i med legitimationskrav, bakgrundskontroller, spelmissbruksinformation, åldersgränser och annat och förstörde stämningen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in