Citat:
Ursprungligen postat av
u14
Så du tycker alltså att så länge man följer regler och lagar i det samhälle man lever i, så har man rätt att göra vad man vill?
Och du tycker alltså att det alltid är fel att bryta mot samhällets regler och lagar, även om syftet med brotten är att göra det man själv tycker är rätt?
Jag håller inte med dig i så fall. Man ska alltid göra det som man själv tycker är rätt.
Jag vill tillägga till inlägget ovan att jag tycker att man alltid ska göra det som känns rätt, även om det är olagligt eller bryter mot reglerna. Men om ni frågar mig om jag tycker att man ska mörda om det känns rätt att mörda, då är svaret förstås NEJ, eftersom jag tycker att det är fel att mörda.
Sen så tycker jag förstås också att det mestadels är fel att göra saker som riskerar att skada en själv eller andra, tex begå brott som innebär risk att man hamnar i fängelse.
Sen så tycker jag att det är fel att straffa människor för brott som de begick innan brottet blev lagligt. För då sänder man ut signalen att handlingen fortfarande bör vara olaglig, vilket blir motsägelsefullt.