• 1
  • 2
2019-08-23, 11:06
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av u14
Man ska vara ärlig mot andra människor alltså?
Alltid mot alla?
Även mot onda människor?
Ja. Ta t ex det rent hypotetiska exemplet att någon straffar ut sig från FB. Då är det inte ok att bara gå runt systemet och regga ett nytt konto. Don't cheat. Men detta är ett sidospår till Topic. Det jag tycker hör till Topic är att beslut också måste vara riktigt, inte fejk.
Citera
2019-08-23, 11:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Ja. Ta t ex det rent hypotetiska exemplet att någon straffar ut sig från FB. Då är det inte ok att bara gå runt systemet och regga ett nytt konto. Don't cheat. Men detta är ett sidospår till Topic. Det jag tycker hör till Topic är att beslut också måste vara riktigt, inte fejk.

Så du tycker alltså att så länge man följer regler och lagar i det samhälle man lever i, så har man rätt att göra vad man vill?
Och du tycker alltså att det alltid är fel att bryta mot samhällets regler och lagar, även om syftet med brotten är att göra det man själv tycker är rätt?
Jag håller inte med dig i så fall. Man ska alltid göra det som man själv tycker är rätt.
Citera
2019-08-23, 20:33
Bannlyst
Citat:
Så du tycker alltså att så länge man följer regler och lagar i det samhälle man lever i, så har man rätt att göra vad man vill?
Och du tycker alltså att det alltid är fel att bryta mot samhällets regler och lagar, även om syftet med brotten är att göra det man själv tycker är rätt?
Jag håller inte med dig i så fall. Man ska alltid göra det som man själv tycker är rätt.

Jag vill tillägga till inlägget ovan att jag tycker att man alltid ska göra det som känns rätt, även om det är olagligt eller bryter mot reglerna. Men om ni frågar mig om jag tycker att man ska mörda om det känns rätt att mörda, då är svaret förstås NEJ, eftersom jag tycker att det är fel att mörda.

Sen så tycker jag förstås också att det mestadels är fel att göra saker som riskerar att skada en själv eller andra, tex begå brott som innebär risk att man hamnar i fängelse.

Sen så tycker jag att det är fel att straffa människor för brott som de begick innan brottet blev lagligt. För då sänder man ut signalen att handlingen fortfarande bör vara olaglig, vilket blir motsägelsefullt.
Citera
2019-10-01, 23:29
Medlem
Kind-Humans avatar
Citat:
Jag vill tillägga till inlägget ovan att jag tycker att man alltid ska göra det som känns rätt, även om det är olagligt eller bryter mot reglerna. Men om ni frågar mig om jag tycker att man ska mörda om det känns rätt att mörda, då är svaret förstås NEJ, eftersom jag tycker att det är fel att mörda.

Sen så tycker jag förstås också att det mestadels är fel att göra saker som riskerar att skada en själv eller andra, tex begå brott som innebär risk att man hamnar i fängelse.

Sen så tycker jag att det är fel att straffa människor för brott som de begick innan brottet blev lagligt. För då sänder man ut signalen att handlingen fortfarande bör vara olaglig, vilket blir motsägelsefullt.

Varför tycker du inte att man ska mörda? Om man gör det av rätt anledning måste du väl tycka att det är rätt?

Vi mördar djur för skojs skull ibland och i andra fall för att vi är hungriga. Vissa mördar människor i försvar eller som straff för vad personen gjort tidigare.

Jag tycker det mesta är OK om det görs med en god och rättfärdig tanke bakom det hela.

Grundprincipen bör vara ”Handen på hjärtat, gör denna gärning mer gott än ont” är svaret ja så är det bara att köra på. Brukar funka för mig.
Citera
2019-10-02, 00:33
Medlem
kvantlogiks avatar
Man fattar beslut via kognition:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kognition

Man förändrar sitt beslutsfattande genom meta-kognition:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Metakognition
Ett begrepp i sammanhanget: Kontemplation.

I filosofiska traditioner har man haft otaliga benämningar och varierande förståelse för olika delar av kognitionen.
Här kan du få en överblick:
https://sv.wikipedia.org/wiki/T%C3%A4nkande
https://sv.wikipedia.org/wiki/Filosofi
Senast redigerad av kvantlogik 2019-10-02 kl. 00:44.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in