2020-01-10, 08:49
Medlem
Hydraheads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Här kommer de första tre. Jag har inte läst dem, så jag har inte en susning om innehållet. Kommer fler strax.

https://minfil.com/1aC5KdLen3/B_11250-19_Aktbil_50_1_pdf
https://minfil.com/N1C2KbLene/B_11250-19_Aktbil_51_1_pdf
https://minfil.com/10DbK3L5n2/B_11250-19_Aktbil_52_1_pdf
Stort, stort tack!
Citera
2020-01-10, 09:02
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guldkorn
Är det inte lite märkligt att han bara ”minns” de fragment av händelsen som kan styrkas av vittnen? Han minns mer eller mindre allt som lett fram till händelsen även under perioden av psykisk ohälsa. Han minns även skriken och att hon kastar kniven - saker som han rimligen vet att det finns vittnen till.
Sen minns han ”ingenting” tills larmsamtalet vilket det såklart också finns vittnen till.

Jag tvivlar inte en sekund på att han haft en kraftig psykos och att han handlat under inflytande av denna. Men jag skulle inte heller vara förvånad om han egentligen minns mer eller mindre exakt vad som hänt men inte orkar/vill/kan berätta om det...

För övrigt en enormt tragisk händelse, tankarna går såklart främst till barnen till såväl BO som GM.

Sen är det återigen ett bevis på hur usel svensk psykvård är. Att inte politikerna har kurage nog att säga - vi har gjort fel, vi gör om och bygger upp den vård vi en gång avskaffat på nytt.

Jag tänkte precis likadant; det som är bekräftat av vittnen minns han, men ingenting av själva mordet. Det är lite märkligt. Jag vet inte om psykosen kan få honom att förtränga händelser, men då borde rimligtvis flera saker vara "borta" för honom...han kan ju redogöra för utspelet mot mäklarna. Jag menar inte att han ljuger men lite konstigt är det iallafall. Väldigt tragisk händelse.
Citera
2020-01-10, 09:08
Medlem
Snowsmiles avatar
Har skummat FUP, men inte hittat något om att det skulle vara anmärkningsvärt med att Fentanyl, Ketamin och Morfin påträffats i blodet.

Är detta något som Flashback hittat på i sitt sökande efter möjliga konspirationer?
Dvs att det är anmärkningsvärt, om det skulle vara det så är det knappast något som alla utredare läkare etc skulle ha missat att skriva något om.
Senast redigerad av Snowsmile 2020-01-10 kl. 09:13.
Citera
2020-01-10, 10:35
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snowsmile
Har skummat FUP, men inte hittat något om att det skulle vara anmärkningsvärt med att Fentanyl, Ketamin och Morfin påträffats i blodet.

Är detta något som Flashback hittat på i sitt sökande efter möjliga konspirationer?
Dvs att det är anmärkningsvärt, om det skulle vara det så är det knappast något som alla utredare läkare etc skulle ha missat att skriva något om.

Vad skulle vi hittat på?
Jag utgick från proverna och tiden de tagits. Och med tanke på sjukdomsförloppet och inget i hans sjukdomshistoria visar på psykisk sjukdom eller ohälsa.

Och då ville jag jämföra med tiden han greps men det fattas protokoll.

Men - det finns ingen polisrapport, ingen händelserapport, inga larmsamtal eller avrapporteringar från poliser på plats. Det är inte konspiration. De fattas.
Men jag antar att det beror på att det pågår ett ärende om tjänstefel (källa) då det tog 2,5 tim innan polisen var på plats, trots flera larmsamtal.

Denna psykos har säkert sitt ursprung i stress och långvarig sömnbrist. Dock upplevdes han av alla förhörda som lugn icke-stressbenägen och kapabel till stor arbetsbörda. Men han har ju även av tex hennes son beskrivits som lite konstig, frånvarande och kunna vända på en femöring och visa två personligheter. Men det kanske blev för mycket ändå.

Stress och sömnsbrist är mycket farligt:

” En liten grupp människor drabbas av psykossymtom även vid en lägre nivå av psykisk och fysisk stress. Vem som helst kan drabbas av en psykos i samband med mycket kraftig stress eller sömnbrist.

Sjukdomstillståndet innebär att man tappar grepp om verkligheten och blir överdrivet misstänksam. Någonting tycks pågå som bara patienten själv är på spåren. Omgivningen uppfattas som ett hot och man har en stark känsla av att vara i fara. Många beskriver att det känns som att delta i en film där alla andra utom patienten själv vet att allt som sker är regisserat.

Patienten tolkar ofta fel och omgivningen drar inte alls samma slutsatser. Hjärnan klarar inte längre av att tänka abstrakt. Syn, lukt och hörselhallucinationer gör det svårt att skilja mellan det som sker i omgivningen och det sjukdomen skapar inne i huvudet. Under psykosen växlar patienten ofta mellan ångest och apati och ambivalens. Många isolerar sig från omgivningen.

Vad som sker i huvudet under en psykos är inte fullt känt men mycket tyder på att ett av de signalsystem som använder dopamin är i obalans. Forskning och observationer inom andra områden tyder också på att dopamin spelar en central vid psykos. ”

https://www.doktorn.com/artikel/psykos-vad-är-det
Citera
2020-01-10, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Vad skulle vi hittat på?
Jag utgick från proverna och tiden de tagits. Och med tanke på sjukdomsförloppet och inget i hans sjukdomshistoria visar på psykisk sjukdom eller ohälsa.

Och då ville jag jämföra med tiden han greps men det fattas protokoll.

Men - det finns ingen polisrapport, ingen händelserapport, inga larmsamtal eller avrapporteringar från poliser på plats. Det är inte konspiration. De fattas.
Men jag antar att det beror på att det pågår ett ärende om tjänstefel (källa) då det tog 2,5 tim innan polisen var på plats, trots flera larmsamtal.

Denna psykos har säkert sitt ursprung i stress och långvarig sömnbrist. Dock upplevdes han av alla förhörda som lugn icke-stressbenägen och kapabel till stor arbetsbörda. Men han har ju även av tex hennes son beskrivits som lite konstig, frånvarande och kunna vända på en femöring och visa två personligheter. Men det kanske blev för mycket ändå.

Stress och sömnsbrist är mycket farligt:

” En liten grupp människor drabbas av psykossymtom även vid en lägre nivå av psykisk och fysisk stress. Vem som helst kan drabbas av en psykos i samband med mycket kraftig stress eller sömnbrist.

Sjukdomstillståndet innebär att man tappar grepp om verkligheten och blir överdrivet misstänksam. Någonting tycks pågå som bara patienten själv är på spåren. Omgivningen uppfattas som ett hot och man har en stark känsla av att vara i fara. Många beskriver att det känns som att delta i en film där alla andra utom patienten själv vet att allt som sker är regisserat.

Patienten tolkar ofta fel och omgivningen drar inte alls samma slutsatser. Hjärnan klarar inte längre av att tänka abstrakt. Syn, lukt och hörselhallucinationer gör det svårt att skilja mellan det som sker i omgivningen och det sjukdomen skapar inne i huvudet. Under psykosen växlar patienten ofta mellan ångest och apati och ambivalens. Många isolerar sig från omgivningen.

Vad som sker i huvudet under en psykos är inte fullt känt men mycket tyder på att ett av de signalsystem som använder dopamin är i obalans. Forskning och observationer inom andra områden tyder också på att dopamin spelar en central vid psykos. ”

https://www.doktorn.com/artikel/psykos-vad-är-det
En mycket intressant läsning (länken). Där får man en förståelse för hur Joakim upplevde sin egen verklighet. Han berättar ju också i ett förhör hur han var misstänksam mot en medarbetare. Så misstänksam att han tog upp mobilen och tog ett kort på denne. Och kärestan och dennes son var ju tillsammans med mäklarna emot honom och försökte lura honom. Väldigt intressant läsning. Och jag förstår verkligen åklagaren när hon säger att hon faktiskt inte tror han minns något av händelsen. Hans hjärna måste ha kollapsat där.
Citera
2020-01-10, 13:26
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Postis-Per
Anledningen till att han hade fentanyl mm i blodet var ju för att han låg på sjukhus och hade opererats. Han var initialt nedsövd. Blodproverna togs ju efter gripande/ anhållande/ sjukhusvård.
Inget märkligt med de positiva analyssvaren.

Opererad för vad?
Citera
2020-01-10, 13:28
Medlem
dialektikers avatar
På vilket sätt utlöste lägenhetsköpet hans psykos (ni som läst fup)?
Citera
2020-01-10, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
På vilket sätt utlöste lägenhetsköpet hans psykos (ni som läst fup)?
Det är en nyproducerad lägenhet, och ventilationen funkade inte. Han tyckte inte elmätaren var ok. Han trodde man försökte lura på honom ett fuskbygge och ta hutlöst betalt för det. Mäklaren, byggarna och alla var med i en komplott.
Citera
2020-01-10, 13:31
Medlem
Citat:
Är det inte lite märkligt att han bara ”minns” de fragment av händelsen som kan styrkas av vittnen? Han minns mer eller mindre allt som lett fram till händelsen även under perioden av psykisk ohälsa. Han minns även skriken och att hon kastar kniven - saker som han rimligen vet att det finns vittnen till.
Sen minns han ”ingenting” tills larmsamtalet vilket det såklart också finns vittnen till.

Jag tvivlar inte en sekund på att han haft en kraftig psykos och att han handlat under inflytande av denna. Men jag skulle inte heller vara förvånad om han egentligen minns mer eller mindre exakt vad som hänt men inte orkar/vill/kan berätta om det...

För övrigt en enormt tragisk händelse, tankarna går såklart främst till barnen till såväl BO som GM.

Sen är det återigen ett bevis på hur usel svensk psykvård är. Att inte politikerna har kurage nog att säga - vi har gjort fel, vi gör om och bygger upp den vård vi en gång avskaffat på nytt.
Man blir ledsen när man läser om sånt här.Det är tragiskt för alla.
Citera
2020-01-10, 13:33
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Det är en nyproducerad lägenhet, och ventilationen funkade inte. Han tyckte inte elmätaren var ok. Han trodde man försökte lura på honom ett fuskbygge och ta hutlöst betalt för det. Mäklaren, byggarna och alla var med i en komplott.

Ok. Vilken fup utav alla du la ut står det mest om när han förhörs?
Citera
2020-01-10, 13:33
Medlem
Citat:

Om han bara minns det som kan styrkas så känns det konstigt.Vad är det som hänt som inte kunnat styrkas som han inte minns?
Citera
2020-01-10, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Ok. Vilken fup utav alla du la ut står det mest om när han förhörs?
I den första, aktbil 50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in