2019-08-20, 23:16
Medlem
Jag funderat ett tag på att köpa en bildskärma av större storlek. Mina tankar går till en skärm på runt 42 tum som jag ska använda till att se på film, SVTplay Youtube och dylikt. Har kollat runt lite men jag vet inte vilka märken som är bra eller om man helt kan lite på omdömen på prisjakt. Det viktiga är också vilka ingångar den har. Tänkte koppla högtalare och laptop till den. Vad ska man då satsa på HDMI, displayport eller USB3?

Eller ska jag satsa på en TV?
Citera
2019-08-21, 07:31
Medlem
2560ps avatar
Ska du kolla på yt osv. är det väl smidigt att skaffa en smart-tv snarare än en ren skärm. HDMI är smidigare än displayport om du ska koppla en dator till den, då slipper du extra kablar för ljudet.
Citera
2019-08-21, 08:23
Medlem
TheHmms avatar
https://www.youtube.com/watch?v=uQ0JBKTAU78

Woop woop, vad tycker du?
Citera
2019-08-21, 08:38
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spikerman
Jag funderat ett tag på att köpa en bildskärma av större storlek. Mina tankar går till en skärm på runt 42 tum som jag ska använda till att se på film, SVTplay Youtube och dylikt. Har kollat runt lite men jag vet inte vilka märken som är bra eller om man helt kan lite på omdömen på prisjakt. Det viktiga är också vilka ingångar den har. Tänkte koppla högtalare och laptop till den. Vad ska man då satsa på HDMI, displayport eller USB3?

Eller ska jag satsa på en TV?
Vilket avstånd talar vi om? En bildskärm större än 30" på normalt avstånd (80-100 cm) -kommer upplevas som väldigt stor.

Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Ska du kolla på yt osv. är det väl smidigt att skaffa en smart-tv snarare än en ren skärm. HDMI är smidigare än displayport om du ska koppla en dator till den, då slipper du extra kablar för ljudet.
Det är inga problem alls att skicka ljud via Displayport, upp till 32 digitala kanaler stöds.
Citera
2019-08-21, 08:44
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Vilket avstånd talar vi om? En bildskärm större än 30" på normalt avstånd (80-100 cm) -kommer upplevas som väldigt stor.

Det är inga problem alls att skicka ljud via Displayport, upp till 32 digitala kanaler stöds.

Haha, åfan! Har bara använt det på jobbet, och där är förvisso inga högtalare kopplade till skärmarna i konferensrummen. Det kan ju ha med det att göra
Citera
2019-08-21, 19:17
Medlem
Citat:

Nej nej nej inte 80-100 cm det är lite mer än 2 meter från väggen till soffan i vardagsrummet.

Ska kolla in Linus Techtips videon men jag har tidigare kika på skärmen i länken nedan är den något att ha?

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3428098
Citera
2019-08-21, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheHmm
https://www.youtube.com/watch?v=uQ0JBKTAU78

Woop woop, vad tycker du?
Det är kurvig skärm jag undrar om det går att hänga en sån på väggen.
Citera
2019-08-21, 19:29
Medlem
199702042s avatar
Citat:

Ja, Vesa fästen. fast du måste ha en kurvig vägg, not
Citera
2019-08-21, 22:21
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Den har VESA-fästen så att fästa den på väggen ska inte vara några problem. Om det är en bra skärm eller är törs jag inte säga, men handlar ju om en VA-panel så har säkert fin kontrast. Men det är mycket pengar för en bildskärm i den storleken, varför inte satsa på en vanlig TV istället? Att den är lite böjd kommer inte innebära någon fördel om du tänker sitta på två meter avstånd. Blir nog mest bara bekymmer med skiftningar i ljusstyrka och färg.
Citera
2019-08-21, 22:51
Medlem
TheHmms avatar
Citat:
Den har VESA-fästen så att fästa den på väggen ska inte vara några problem. Om det är en bra skärm eller är törs jag inte säga, men handlar ju om en VA-panel så har säkert fin kontrast. Men det är mycket pengar för en bildskärm i den storleken, varför inte satsa på en vanlig TV istället? Att den är lite böjd kommer inte innebära någon fördel om du tänker sitta på två meter avstånd. Blir nog mest bara bekymmer med skiftningar i ljusstyrka och färg.

Respons bl.a. är riktigt dålig på tvapparater.
Citera
2019-08-21, 23:57
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheHmm
Respons bl.a. är riktigt dålig på tvapparater.
10-12 millisekunder för en tv gentemot 4-5 millisekunder för en bildskärm? Är det så stor skillnad i slutändan? Vi snackar en tredjedels bildruta för 60 Hz.
Citera
2019-08-22, 20:25
Medlem
Responstid är väl viktigare om man ska spela vilket jag inte kommer göra. Kanske testar någon gång men nog inte mer än så.
Den skärm jag länkade tror ni den kan vara ett bra köp?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in