2019-08-20, 22:02
Medlem
Ni som har erfarenhet, vad är de största skillnaderna på att jobba som egen företagare vs vara anställd, tex krävs det mycket mer tid än de vanliga 8h/dag?
Är det svårt att hitta uppdrag? Hur många års jobb erfarnhet tycker ni behövs innan man går över till EF?
Vilka språk är bäst att ha i bagaget som EF? Några böcker ni läst som hjälpt er bli EF?

Förstår att det är många frågor, försöker mestadels fiska fram så mycket info som möjligt.
Har 3 års erfarenhet, jobbat på företag främst med C, C#, Java samt en Bachelors i Software Engineering.

Tack för svar på förhand
Citera
2019-08-20, 22:18
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fuarrrr
Ni som har erfarenhet, vad är de största skillnaderna på att jobba som egen företagare vs vara anställd, tex krävs det mycket mer tid än de vanliga 8h/dag?
Är det svårt att hitta uppdrag? Hur många års jobb erfarnhet tycker ni behövs innan man går över till EF?
Vilka språk är bäst att ha i bagaget som EF? Några böcker ni läst som hjälpt er bli EF?

Förstår att det är många frågor, försöker mestadels fiska fram så mycket info som möjligt.
Har 3 års erfarenhet, jobbat på företag främst med C, C#, Java samt en Bachelors i Software Engineering.

Tack för svar på förhand

Jag skulle inte rekommendera att köra eget nu när vi går mot lågkonjunktur om du inte har ett ställe du vet att du är oumbärlig på.
Citera
2019-08-20, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Jag skulle inte rekommendera att köra eget nu när vi går mot lågkonjunktur om du inte har ett ställe du vet att du är oumbärlig på.

Jag håller med dig, tanken är inte att göra det nu men någon gång i framtiden, kanske.
Jag är mer intresserad utav mer generell information som jag listat ovan tex.
Citera
2019-08-21, 08:40
Medlem
tnems avatar
Citat:

Tack för svar på förhand

Vad har du för tjänst idag?
Om du inte jobbar som konsult, så är det en bra erfarenhet inför att starta eget.
Kan du visa på lyckade upp drag och vad för kompetens du har?
Citera
2019-08-21, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tnem
Vad har du för tjänst idag?
Om du inte jobbar som konsult, så är det en bra erfarenhet inför att starta eget.
Kan du visa på lyckade upp drag och vad för kompetens du har?

Har jobbat som konsult i ca 1år, men har idag en fast anställning som software developer på ett bra företag med många kunder.

Med lyckade uppdrag, menar du referenser till vart jag jobbat där de kan säga gott om mig? Om så, absolut, anser mig själv vara eftertraktad och med fördel använt detta för att nå en bra lön med förmåner.

Om du menar hemma-bygge projekt, nej, har endast gjort småsaker som jag inte riktigt kan visa upp.
Citera
2019-08-21, 09:45
Medlem
tnems avatar
Citat:
Har jobbat som konsult i ca 1år, men har idag en fast anställning som software developer på ett bra företag med många kunder.

Med lyckade uppdrag, menar du referenser till vart jag jobbat där de kan säga gott om mig? Om så, absolut, anser mig själv vara eftertraktad och med fördel använt detta för att nå en bra lön med förmåner.

Om du menar hemma-bygge projekt, nej, har endast gjort småsaker som jag inte riktigt kan visa upp.

Jag menar referens-uppdrag som visar vad du kan.
Citera
2019-08-21, 10:38
Medlem
Citat:
Jag menar referens-uppdrag som visar vad du kan.

Nej tyvärr inte då jag arbetat med produkter som endast kunder med licens (inga publika program) har. Så jag kan inte gå in o peka tex på Spotify och säga ”detta har jag gjort”.
Citera
2019-08-21, 11:29
Medlem
tnems avatar
Citat:
Nej tyvärr inte då jag arbetat med produkter som endast kunder med licens (inga publika program) har. Så jag kan inte gå in o peka tex på Spotify och säga ”detta har jag gjort”.
Det var inte så jag menade utan mer att du har konkreta exempel på vad du har gjort, vilket du verkar ha.
Citera
2019-08-21, 19:51
Medlem
Citat:
Det var inte så jag menade utan mer att du har konkreta exempel på vad du har gjort, vilket du verkar ha.

Vad har du velat komma fram till med dessa frågor ? Om jag har tillräckligt i bagaget för att börja som EF?
Citera
2019-08-21, 20:13
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Det enklaste är nog att starta eget AB och sedan fixa ett konsultjobb via bolag som sysslar med uthyrning av personal. Kvadrat är väl ett sådant bolag i medelstorlek.

Det kan ju oifs vara vettigare att börja jobba hos dem innan så ni bygger en relation.
Citera
2019-08-21, 21:58
Medlem
Finns många konsultförmedlare. Ework typ.

Jag kör eget sen 8 år tillbaka. Sitter på absolut nyckelkompetens hos min kund men man är ändå aldrig säker. Och det är lite stressande.
Citera
2019-08-22, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Det enklaste är nog att starta eget AB och sedan fixa ett konsultjobb via bolag som sysslar med uthyrning av personal. Kvadrat är väl ett sådant bolag i medelstorlek.

Det kan ju oifs vara vettigare att börja jobba hos dem innan så ni bygger en relation.

Citat:
Ursprungligen postat av Locifer
Finns många konsultförmedlare. Ework typ.

Jag kör eget sen 8 år tillbaka. Sitter på absolut nyckelkompetens hos min kund men man är ändå aldrig säker. Och det är lite stressande.

Tack, dessa svar är mer i linje över vad jag undrat.
Hur långa brukar era uppdrag vara? Tänker mer, är det en 3månaders uppdrag sedan tack o adjö, eller brukar det oftast röra sig om längre perioder?
Varför jag frågar är för att få en uppfattning hur ofta, ungefär, man kommer att behöva söka uppdrag
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in