Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-08-20, 01:33
  #1
Medlem
Hur kan man avslöja om en besökare bär en dold mikrofon eller ljudinspelningsapparat dold på kroppen? Det här ska vara för en grundläggande företagssäkerhet, och inte menat som aggressiv kontrollmekanism typ flygplats eller tull.

Lokalerna vi behöver tillämpa detta i, tillåter inte mobiltelefoner eller annan vanlig elektronik typ paddor osv. Så mobiler som inspelningsapparatur kan man utelämna i den här frågeställningen. Att upptäcka ljudinspelningsapparatatur är också tänkt att tillämpas när folk kommer in i en lokal. Så om dom inte har något på sig, då kan dom inte plantera något heller. Så går tanken.

Men ljudinspelningsapparatur, även dold sådan, finns tillgänglig för en billig penning och kan vara extremt svår att hitta, utan att genomföra rätt närgången kroppsvisitation. Jag vill gärna slippa göra det, och om möjligt skulle jag vilja undvika att anlita profesionella firmor för sånt här.

I min jakt i att lära mig hur det kan upptäckas, har jag formulerat att en dold mikrofon kan vara användbar på två sätt:

1) En dold mikrofon kan skicka ut ljudet till en mottagare utanför rummet, eller till en lagringsmekanism som sitter på en annan person i rummet. Att skicka ljud ifrån en mikrofon till en mottagare sker väl nästan alltid via radio? Så om man har en detektor som kan hitta radiosändningen, så hittar man också sändaren. Men vad händer om sändaren inte är påslagen just då man vill scanna för radiosignaler?

2) En dold mikrofon kan lagra ljudet på olika sätt, t.ex. chip, flashchip eller mini-diktafon eller liknande. I såna fall kan inte en radiodetektor avslöja mikrofonen (antar jag) så frågan är då hur man kan 'svepa' efter dolda mikrofoner på någons kropp i det läget? Det kanske blir detsamma som att söka efter en radio-mikrofon som inte är aktiverad?

Hoppfull för tips eller länkar till info
__________________
Senast redigerad av Valentin90 2019-08-20 kl. 01:41.
Citera
2019-08-20, 01:47
  #2
Avstängd
Ranbogmordares avatar
Be dom plocka av all metall och sedan kör du med en metalldetektor handmodell.

https://www.vidaxl.se/e/871847551859...xoCedAQAvD_BwE

https://www.miniinthebox.com/sv/p/ti...RoClO8QAvD_BwE
Citera
2019-08-20, 01:48
  #3
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valentin90

1) En dold mikrofon kan skicka ut ljudet till en mottagare utanför rummet, eller till en lagringsmekanism som sitter på en annan person i rummet. Att skicka ljud ifrån en mikrofon till en mottagare sker väl nästan alltid via radio? Så om man har en detektor som kan hitta radiosändningen, så hittar man också sändaren. Men vad händer om sändaren inte är påslagen just då man vill scanna för radiosignaler?

2) En dold mikrofon kan lagra ljudet på olika sätt, t.ex. chip, flashchip eller mini-diktafon eller liknande. I såna fall kan inte en radiodetektor avslöja mikrofonen (antar jag) så frågan är då hur man kan 'svepa' efter dolda mikrofoner på någons kropp i det läget? Det kanske blir detsamma som att söka efter en radio-mikrofon som inte är aktiverad?

Hoppfull för tips eller länkar till info

Fallet (1) gör man bäst med komprimerade sändningar,,vilket gör att man bara sänder väldigt korta interval. Man mellanlagrar alltså ljud och skickar periodiskt. Om radion inte sänder när du lyssnar, eller inte sänder på de frekvenser du lyssnar på så kommer du inte att kunna scanna efter den.

När den sänder kan man använda något i stil med https://www.thespystore.ca/shopping/...or-and-locator men eftersom den tar en stund på sig att söka, så har man fortfarande problemet att enheten kanske inte sänder där man lyssnar just då.

Fallet (2) är ännu roligare, för om enheten är väl konstruerad och väl skyddad gällande Rös (Röjande strålning) så kan du inte upptäcka den annat än att fysiskt förhindra att den kommer in i möteslokalen.


Så, man arbetar oftare med att störa uturstning än att Försöka hitta den. Exempelvis genom utrustning såsom https://www.thespystore.ca/shopping/...oise-generator

Jag har inget med just denna affär att göra, jag bara högg några träffar på Google av ungefär rätt sort.
Citera
2019-08-25, 12:19
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Valentin90
1) En dold mikrofon kan skicka ut ljudet till en mottagare utanför rummet, eller till en lagringsmekanism som sitter på en annan person i rummet. Att skicka ljud ifrån en mikrofon till en mottagare sker väl nästan alltid via radio? Så om man har en detektor som kan hitta radiosändningen, så hittar man också sändaren. Men vad händer om sändaren inte är påslagen just då man vill scanna för radiosignaler?

Om ljudet sänds digitalt måste den radiokommunikationen vara tvåvägs. Man måste ha ett protokoll som säkerställer att paket inte tappas bort, utan sänds om såvida checksumma inte stämmer osv. Alltså har man även en mottagare. Om mottagaren är en s.k. superheterodynmottagare där man blandar inkommande rå signal med en lokaloscillatorfrekvens, så kommer den lokaloscillatorfrekvensen också att läcka ut via antennen konstant när mottagaren är aktiv. Om det däremot är en enkel likriktande mottagare för amplitudmodulering, så kan jag tänka mig att det skulle gå att förutse ett frekvensspektramönster på återläckta signaler om man helt sonika sänder en signal på någon konstant frekvens.

Om det är enkel analog sändning, så sänder man nog hela tiden. Man kan ju inte gärna förutse att det kommer att sägas något värt att avlyssna, på förhand.
Citera
2019-08-25, 12:31
  #5
Medlem
448s avatar
Digitalöverförning behöver inte vara tvåvägs....
Citera
2019-08-25, 12:49
  #6
Moderator
Neksnors avatar
Kan det vara möjligt att isolera rummet på någon sätt så att en sändare inne rummet får svårare att skicka ut signaler? Tänk på att störningsutrustning kan kräva tillstånd eller vara olaglig att använda.
Det verkar inte heller omöjligt att distansavlyssna genom fönster, om jag fattat det rätt så använder man laser för att mäta ljudvibrationer i rutan.
En annan grej som kan vara lite jobbig med radiosändare är https://sv.wikipedia.org/wiki/Great_Seal_Bug

Med tanke på hur små mikrofoner och bandspelare är idag så krävs nog någon sorts flygplatsliknande kontroll.
Citera
2019-08-30, 19:32
  #7
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valentin90
Hur kan man avslöja om en besökare bär en dold mikrofon eller ljudinspelningsapparat dold på kroppen? Det här ska vara för en grundläggande företagssäkerhet, och inte menat som aggressiv kontrollmekanism typ flygplats eller tull.

Lokalerna vi behöver tillämpa detta i, tillåter inte mobiltelefoner eller annan vanlig elektronik typ paddor osv. Så mobiler som inspelningsapparatur kan man utelämna i den här frågeställningen. Att upptäcka ljudinspelningsapparatatur är också tänkt att tillämpas när folk kommer in i en lokal. Så om dom inte har något på sig, då kan dom inte plantera något heller. Så går tanken.

Men ljudinspelningsapparatur, även dold sådan, finns tillgänglig för en billig penning och kan vara extremt svår att hitta, utan att genomföra rätt närgången kroppsvisitation. Jag vill gärna slippa göra det, och om möjligt skulle jag vilja undvika att anlita profesionella firmor för sånt här.

I min jakt i att lära mig hur det kan upptäckas, har jag formulerat att en dold mikrofon kan vara användbar på två sätt:

1) En dold mikrofon kan skicka ut ljudet till en mottagare utanför rummet, eller till en lagringsmekanism som sitter på en annan person i rummet. Att skicka ljud ifrån en mikrofon till en mottagare sker väl nästan alltid via radio? Så om man har en detektor som kan hitta radiosändningen, så hittar man också sändaren. Men vad händer om sändaren inte är påslagen just då man vill scanna för radiosignaler?

2) En dold mikrofon kan lagra ljudet på olika sätt, t.ex. chip, flashchip eller mini-diktafon eller liknande. I såna fall kan inte en radiodetektor avslöja mikrofonen (antar jag) så frågan är då hur man kan 'svepa' efter dolda mikrofoner på någons kropp i det läget? Det kanske blir detsamma som att söka efter en radio-mikrofon som inte är aktiverad?

Hoppfull för tips eller länkar till info

Handscanner eller nakenbastu?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback