2019-08-20, 01:02
Medlem
HaveFuns avatar
Köp;
2kg ris 20kr -2300kcal
1kg Billigaste havregryn 13kr 3400kcal
25 ägg 50kr 2500 kcal
0,8kg kikärtor 30kr 3300kcal

Totalt är detta ~11000kcal vilket blir 1600kcal per dag. Det är i underkant, så du kan skita hälften av äggen och köpa smör, så kommer du säkert upp i 2k kcal per dag. Din frukost blir havregryn+3 ägg. Lunch blir ärtor och ris, middag blir ärtor och ris.

Lägger du upp för 200kr så blir allt rimligare och du kan köpa lite lök, fler bönor och kanske något billigt kött på extrapris (färs 50kr kilo). Det är fan svårt att leva under 200 per vecka, 500 kr per vecka är rimligare.
Citera
2019-08-20, 01:04
Medlem
Bbobis avatar
Pyttipanna, lagom kött och ägg.

Då får du i dig av all näring du behöver och så är det billigt.
Citera
2019-08-20, 01:21
Medlem
lifesentences avatar
Proteinet brukar vara det dyraste, ägg är dock billigt och proteinrikt.

Du kan laga stir fry med ris, morötter, ärtor och ägg eller nudlar med ägg och grönsaker. Lycka till!
Citera
2019-08-20, 01:27
Avslutad
Utan anledning förstår jag inte varför man skulle utsätta sig själv för något sådant om man inte är tvungen. Ca 10% av jordens befolkning lever ju dock så permanent. Men det visste du kanske?
Citera
2019-08-20, 01:46
Medlem
Bara-Robins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Pyttipanna, lagom kött och ägg.

Då får du i dig av all näring du behöver och så är det billigt.

Potatis. 1 kg 10 kr. 790 kcal.
2,53 kg potatis ger 2000 kcal.
2,53 kg potatis kostar 25,3 kr.
25,3 kr x 7 dagar = 177,1 kr.

Så inte ens om man bara käkade potatis så skulle 112 kr räcka i en vecka. Och då ska du ha i, inte bara lök som innehåller ungefär hälften så mycket kalorier, utan även kött, och sen även ägg?

Det billigaste köttet att ha i pytt i panna borde vara falukorv. 31 kr / 1 kg / 2590 kcal. Det ger ca. 863 kcal per 10 kr, alltså vad potatisen kostar. Det är marginellt mer kcal per krona än potatis, så det går inte ihop där heller.

Ska man bara käka falukorv då i en vecka, vilket är den mest kaloririka produkten per krona så blir det ca. 23 kr / dag, vilket blir 161 kr / vecka.

Ägg innehåller ca. 100 kcal per ägg. Då behöver man 20 ägg om dagen som kostar 2 kr st. Det blir 40 spänn om dagen, och då 280 kr / veckan.

Så nej, det är inte tillräckligt billigt för att man ska kunna fylla sitt kaloribehov med pytt i panna i en vecka för 112 kr.
Citera
2019-08-20, 01:57
Medlem
svampdamps avatar
Köp en maffig pizza och njut av den. Sen härda ut. I skogen finns bär och kantareller (undvik de röda med vita prickar). Någon granne kanske låter dig plocka äpplen.

Bild på kantarell
https://files.ellematovin.se/uploads/fly-images/39264/plocka-kantareller-guide-980x515-c.jpg
Senast redigerad av svampdamp 2019-08-20 kl. 01:59.
Citera
2019-08-20, 02:00
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bara-Robin
Potatis. 1 kg 10 kr. 790 kcal.
2,53 kg potatis ger 2000 kcal.
2,53 kg potatis kostar 25,3 kr.
25,3 kr x 7 dagar = 177,1 kr.

Så inte ens om man bara käkade potatis så skulle 112 kr räcka i en vecka. Och då ska du ha i, inte bara lök som innehåller ungefär hälften så mycket kalorier, utan även kött, och sen även ägg?

Det billigaste köttet att ha i pytt i panna borde vara falukorv. 31 kr / 1 kg / 2590 kcal. Det ger ca. 863 kcal per 10 kr, alltså vad potatisen kostar. Det är marginellt mer kcal per krona än potatis, så det går inte ihop där heller.

Ska man bara käka falukorv då i en vecka, vilket är den mest kaloririka produkten per krona så blir det ca. 23 kr / dag, vilket blir 161 kr / vecka.

Ägg innehåller ca. 100 kcal per ägg. Då behöver man 20 ägg om dagen som kostar 2 kr st. Det blir 40 spänn om dagen, och då 280 kr / veckan.

Så nej, det är inte tillräckligt billigt för att man ska kunna fylla sitt kaloribehov med pytt i panna i en vecka för 112 kr.

Kanske inte men syftet med 112kr en vecka är väl knappast att biffa upp sig.

Förmodligen tillagar man i matfett som ger lite kcal det med. Potatisen däremot fyller magen så man känner sig mätt. Hade inte föreslagit enbart potatis.

Denna budget är knappast menad för en manuell skogshuggare iaf. Men har man några kilon att förlora på kuppen kommer man äta goda måltider iaf.
Senast redigerad av Bbobi 2019-08-20 kl. 02:04.
Citera
2019-08-20, 02:22
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ministaty
Hej!

Jag har bestämt mig för en ny utmaning, jag ska leva på 112kr i matkostnad under en hel vecka. Ge tips på vad jag ska köpa för att klara det.
Tanken är att äta havregrynsgröt till frukost varje dag iaf.
Så detta är handlarlistan hittills:
Havregryn - 20kr

Har således 92kr kvar att handla för, vad ska jag köpa? (Kryddor osv har jag redan)

Sorry to say, men Flashback har flera trådar om exakt samma ämne. "Leva på 400kr på en månad", eller om det var 500:-. Känns som din tråd är överflödig.

Men för att ge dig ett svar på din fråga, om det enbart gäller "mat" du räknar på, inte el/vatten/bostad etc. så är det inga problem att överleva några veckor eller så på 112 per vecka:

Underförutsättning att du är frisk och inte undernärd "från början":
1) Jäkla mycket pasta. 500g pasta kostar under 10:- Torrvikt. Blir 3x mer färdigkokt.
2) Vitamintabletter. Sådana har du antagligen gratis hemma i skåpet ändå som du glömt bort. Noll kostnad.
3) Drick vatten. En kubikmeter vatten kostar 30:-. Du dricker max 50 liter på en vecka, snarare 10-20l. Kostnad försumbar.
4) En flaska ketchup. Så livet blir lite uthärdligare med all denna pasta. 15:- på ICA för 1kg Heinz förra veckan.

Edit:
5) En flaska billigaste matoljan. Rapsolja "Eldorado" (utmärkt olja) på Willys, kostar 17:- för en liter. Fett behövs också. End edit.

Jäkla tråkig kosthållning, men du dör inte i alla fall. (Nordkoreaner äter tydligen gräs, har jag hört..)
Senast redigerad av kraftfoder 2019-08-20 kl. 02:30.
Citera
2019-08-20, 03:10
Medlem
MrLevaLivets avatar
Havregrynsgröt och ägg. Samt ut och leta äpplen och bär för mellanmål och boosta måltiderna. Finns många tomter där folk inte orkar ta hand om frukt och bär. Vinbärsbuskar kan man se "vilt" också som spridit sig. Själv vräker jag i mig bär nu, perfekt tajming, de är goda nu. Du kommer dessutom vara på väg att se ut som en grekisk gud efter denna vecka. Strålande initiativ!

Edit: Mjölk också! Så lägg till ägg och mjölk!
Senast redigerad av MrLevaLivet 2019-08-20 kl. 03:13.
Citera
2019-08-20, 03:17
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrLevaLivet
Havregrynsgröt och ägg. Samt ut och leta äpplen och bär för mellanmål och boosta måltiderna. Finns många tomter där folk inte orkar ta hand om frukt och bär. Vinbärsbuskar kan man se "vilt" också som spridit sig. Själv vräker jag i mig bär nu, perfekt tajming, de är goda nu. Du kommer dessutom vara på väg att se ut som en grekisk gud efter denna vecka. Strålande initiativ!

I ett längre perspektiv håller jag med dig, men rör det sig enbart om 7 dagar som TS frågar om, gäller det mest att "inte vara hungrig". Havregryn samt pasta. Lite fett också, kanske billigaste margarinet/oljan. Mättar bra.

Men ägg/protein utöver vad havregrynen/pastan innehåller, behövs inte under blott en vecka. (Under förutsättningen då att TS varken är sjuk eller undernärd från början av experimentet).
Citera
2019-08-20, 03:19
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
I ett längre perspektiv håller jag med dig, men rör det sig enbart om 7 dagar som TS frågar om, gäller det mest att "inte vara hungrig". Havregryn samt pasta. Lite fett också, kanske billigaste margarinet/oljan. Mättar bra.

Men ägg/protein utöver vad havregrynen/pastan innehåller, behövs inte under blott en vecka. (Under förutsättningen då att TS varken är sjuk eller undernärd från början av experimentet).

Nej, det har du rätt i. Jag snöar lätt in på mitt protein
Citera
2019-08-20, 03:21
Medlem
kukflashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaptensvartpiller
Helvete vad korkade människor det finns här på flashback.

Du skall givetvis köpa mjöl. Mjöl är det överlägset billigaste om man tittar på kalori per krona. Köper du lite jäst också så kan du rent av äta bröd hela veckan.

Denna diet livnärde sig så gott som hela världens befolkning på under tusentals år. Det går alldeles utmärkt att äta det under en veckas tid.

EDIT: Det finns alltså personer som föreslår att du borde köpa färdigriven ost. Jag pallar fan snart inte längre. Idiotin har gått för långt.
Det är du som är idioten här. TS ska försöka att leva på 112 kr. Varför ska han då köpa det billigaste och inte unna sig något när han har en fast budget? Han kan överleva på vatten i 7 dagar men det är inte frågeställningen.

on-topic:
2st Falukorvar 50kr
Potatismos (pulver) 10kr
Mjölk 3 liter 30kr

Totalt: 90kr
Där har du enkel mat för en liten peng
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem