2019-08-19, 19:25
Medlem
Gabriel Knights avatar
Jag kom över en sida med veganska texter till Lilla snigel och Bä bä vita lamm.
På sidan som tydligen drivs av en vegan står det att barnvisorna behöver skrivas om för djurens skull. Jag som trodde i min enfald att man sjöng visorna för barnens skull.
Vad tycker ni om detta?
Är det verkligen rätt att förändra visorna så här? Vad tycker ni om texterna?
https://worldofveganita.com/sv/veganska-barnvisor

Citat:
LILLA SNIGEL

Lilla snigel
kom till mig
kom till mig
kom till mig
lilla snigel kom till mig
för jag vill krama dig.

BÄ BÄ VITA LAMM

“Bä Bä vita lamm, har du någon ull,
Ja ja kära barn jag har kroppen full,
Ullen är mitt hår,
Så krulligt som det går,
Och när jag blir gammal så kallas jag för får”

"Bä, Bä, vita lamm, har du någon ull?
Ja, ja, kära barn, jag har kroppen full.
Åh, min ull är varm,
Och åh, min ull är bra!
Men min ull får du faktiskt inte ta.”

Citera
2019-08-19, 20:21
Medlem
Rent spontant känns det dummare mot snigeln att krama den än att be den att akta sig så att man inte ska ta den.

Vad gäller de får vi har i fångenskap så behöver de klippas. Skulle vi sluta ta deras ull och bara släppa ut dem i naturen (vilket jag antar är vad veganerna vill) skulle det bli en jävla plåga för dem.
Citera
2019-08-19, 20:33
Medlem
Ördögs avatar
Jag tror inte att omdiktandet av gamla barnvisor kommer att ha nån större effekt. I snart 70 år sedan har vi kunnat höra Klas Klättermus och de andra djuren pipa fram en enerverande visa om den osunda vanan att spisa sina vänner. Vem har blivit vegan av att höra den?

Dyrene i Hakkebakkeskogen - Grønnsakspisersang
https://www.youtube.com/watch?v=KKKtxZGATvU

Grönsaksätarsången

https://www.youtube.com/watch?v=COBHHdkMlo8&list=PL3YfBmRZXJgXxyqxx27OejcJ X2s6KWyj5
Senast redigerad av Ördög 2019-08-19 kl. 20:53.
Citera
2019-08-19, 21:07
Medlem
grungewhores avatar
Jag är förvisso vegan, och visst kan det ha en poäng, men om de börjar byta ut såna här sånger på dagis t ex är det förjävligt
Citera
2019-08-19, 21:15
Medlem
ElvisFans avatar
Jävla fånerier. Det är väl en lek-sång där man skall fånga varandra? Har inget med veganism att göra men vänsterfittorna måste alltid hitta kopplingar.
Citera
2019-08-20, 01:51
Medlem
Europes avatar
Det är slående hur kulturella skapelser förefaller alltid falla platt så fort de i första hand baseras på ideologiska motiv. Jag hade kanske inte avskytt det ständiga tjatet om genus, "normer" m.m. inom allt från offentligt finansierad teater till konst, trots att det ofrånkomligen blir tjatigt att årtionde efter årtionde idissla om exakt samma saker, om inte resultatet vore exakt så kasst som man kan föreställa sig att det kommer att bli.

När jag var liten, så tyckte jag faktiskt att 'Lilla snigel' hade en märklig och lite oroande text, men kom igen, det där är väl ändå inte en förbättring? Jag undrar om det ens är ur deras ideologiska perspektiv ens värst bättre att sjunga att man vill krama (livet ur?) snigeln...
Citera
2019-08-20, 01:54
Medlem
Emlows avatar
Vet inte om de flesta barn skulle börja krama sniglar av den versionen. I mitt tycke en ganska fånig variant hur som haver.
Citera
2019-08-20, 01:58
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElvisFan
Jävla fånerier. Det är väl en lek-sång där man skall fånga varandra? Har inget med veganism att göra men vänsterfittorna måste alltid hitta kopplingar.

Ah, just det, det hade jag glömt. Det tar ju bort hela poängen med sångtexten i dess sammanhang.
Citera
2019-08-20, 07:40
Medlem
Rebali179s avatar
Krama ihjäl lilla Snigel. Det kan inte vara värre än det redan är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in