2019-08-19, 12:56
Medlem
Sonic har ju under senare år fått en väldigt dåligt rykte. Faktum är att många spelare som i övrigt gillar platformsspel skulle förneka att vara Sonic-fans eftersom det finns ett tabu mot att vara just ett Sonic-fan. Det finns en bild av att Sonic spelen är så dåliga att bara furries och knäppskallar (typ Chris-chan) fortfarande gillar igelkotten och hans franchise.

Själv anser jag att de klassiska Sonic spelen till Mega Drive hör till de bästa spel som någonsin gjorts. Vad gäller seriens 3D spel varierar kvaliteten såpass mycket att det är svårt att säga någonting sammanfattande om dom. Men visst, inget 3D Sonic spel har kommit upp i samma kvalitet som till exempel Marios bästa 3D äventyr. Själv har jag dock en soft spot för de båda Adventure spelen, framförallt det första.

Åsikter om Sonic och hans spel i både två och tre dimensioner?
Citera
2019-08-19, 13:48
Medlem
johanjosefssons avatar
Sonic till megadrive är en klassiker, ja! Jag gillade både Super Mario och Sonic vill jag minnas. De nyare Sonic har jag inte kört, man börjar ju bli lite till åren och har inte samma reflexer.
Citera
2019-08-30, 23:30
Medlem
hugTracersbutts avatar
De första Sonic är ju underbara (1 - 3, Sonic & Knuckles och Sonic CD). Växte sedan ifrån serien när jag gick vidare till Playstation. Spelade aldrig mer ett Sonic spel (kanske testade något) tills Sonic 4 släpptes som var ett av de största besvikelser jag någonsin varit med om i spelvärlden, jag spelade aldrig klart hela serien. Sedan kom Sonic Mania som faktiskt var ganska bra, nästan underbart.
Citera
2019-08-30, 23:36
Medlem
Elementarts avatar
Sonic Mania är riktigt bra tycker jag, värt ett köp. Har inte spelat så många av spelen i 3D efter Adventure, men de ser inte super-roliga ut direkt. Funderar på att ge Shadow the Hedgehog en chans.
Citera
2019-09-03, 02:41
Medlem
Klownfaces avatar
Jag älskar de gamla sonic spelen, var tokig i sonic som liten, följde tv-serien, både läste och ritade egna sonic-comics, har även gjort sonic fangames själv som yngre med sprites från Sonic 1-3, S&K+CD. Jag går fortfarande runt och nynnar på låtar från spelen, speciellt sonic 2 som har ett som har ett soundtrack som endast kan slås av Megaman 2 till Nes.

SEGAs misstag var när dom bröt allt som gjorde sonic unikt och skulle promt följa efter Mario in i 3D världen. Efter det har vi bara fått rena jävla skitspelen och allt har fan varit katastrof, tycker nästan undergången började redan med Sonic Blast men ska inte vara för kinkig med tanke på spelen som följde därefter..

SONIC 4 part 1 och 2 tyckte jag var helt okej men stör mig på att dom forfarande tror att allt måste handla om 3D idag och inte sköna 2D pixlar (idioter!)

Däremot har sonic-folket äntligen gjort det fans tjatat om i decennier; ett äkta klockrent spel igen med allt fansen älskar dvs Sonic Mania, ett spel som är proppfullt med referenser till de gamla sköna spelen och jag ser hela spelet nästan som en hyllning till det gamla hederliga Sonic. Köp det direkt om ni gillar Sonic
Citera
2019-09-03, 03:19
Medlem
Jag har aldrig gillat sonic. Det är för hetsigt. Jag är en sån som gillar att hundraprocenta spel, utforska allt i lugn och ro, sonic är mer eller mindre spring spring spring så fort det bara går. Dvs för hetsigt för mig.
Citera
2021-04-23, 15:30
Medlem
Mycket av seriens styrkor fanns redan i det första soelet till mega drive. Även Game Gear/master system versionen är väldigt bra. Jag återvänder oftare till den versionen.
Sonic 2 är bättre än sin föregångare på alla punkter. Fantastiskt soundtrack och design. Lätt att plocka upp och komma in i. Men jag tycker nog bäst om Sonic 3 and knuckles jag också.
Inte lika lätttillhängligt som 2an men mwd djupare mer utvecklat gameplay, fina miljöer och ännu bättte soundtrack.. Sonics absoluta peak.

Övriga uppföljare till Gane Gear och master system är avsevärt sämre.
Advamce-serien har sin charm men sänks lite av löjligt idiotiska bonus-nivåer. I det första Sonic advance ska du fånga ringar i en tunnel där det är totalt hopplöst att se på vilket djup som ringarna befinner sig på.

Sonic rush har sin charm. Särskilt Rush advebture var kul.
Sonic rush har dom bästa bonus-banor som gjorts i ett sonic-spel.

Sonic colors gillar många, jag fastnade aldrig...
Sonic Mania tokhyllades. Jag ser inte riktigt storheten i att helt skamlöst kopiera de gamla spelen utan nån som helst utveckling och dessutom återanvända medparten av alla banor.
Det är lat spelutveckling och jag har inget behov av den typen av spel.
Hellre då ett lite sämre spel som ändå går sin egen väg.
Med det sagt, för mig finns inget självändamål att fortsätta med sonic om der inte är relevantat.
Senast redigerad av tryffel 2021-04-23 kl. 15:32.
Citera
2021-04-26, 13:16
Medlem
Pulvermozs avatar
Oerhört tråkiga spel,fastnade aldrig för dom. Föredrog,Ristar
Citera
2021-04-26, 14:05
Medlem
fittslems avatar
Kommer säkert bli lite hatad nu men gillade Sonic Adventure 1 till Dreamcast. Förvisso var man rätt ung då.
Mellan banorna så fanns det som en öppen värld som man kunda utforska och glida runt i och göra vissa sidosaker. Banorna var sedan lite mer unika och inte så generiska. Givetvis hade dom försökt här att göra lite som mario 64.
Senast redigerad av fittslem 2021-04-26 kl. 14:09.
Citera
2021-04-26, 14:25
Medlem
Sonic 2, 3 och Knuckles samt Mania är bra spel.

Sonic 4 är kasst, ettan är tråkig.

Resten har jag inte spelat så har ingen åsikt.
Citera
2021-04-27, 13:34
Medlem
Kongruensbojds avatar
Lite enkelt förklarat: det finns lika många bra Sonicspel som det finns dåliga Mariospel. Alltså rätt få.

Är ingen Nintendofanboy (tvärtemot varit på Segas sida efter Super Nintendo) men Mario är ju en så oerhört mycket bättre spelserie. Jämför bara längden på ett genomsnittligt Mario med ett dito Sonic.

För att inte tala om alla magplask Sonic utsatts för, som Sonic R eller Sonic (från 2006). Mario vårdas ömt av Nintendo medan Sonic alltid behandlats valhänt av Sega.

Sen är det förvisso rätt trevligt att spela det där nya 2D-Sonic i HD på PS4, det får man medge. Eller lira första banan i Sonic Adventure på Dreamcasten. Det senare var ett rätt konstigt spel sett till helheten, men hade ett par fina actionbanor man kan spela om och om igen. Bra musik också!
Citera
2021-07-15, 18:39
Medlem
Femdomfjantens avatar
Blir frustrerad av banorna ibland, Donkey Kong Jungle Beat känns som ett bättre sonic spel än vad SONIC TEAM själva lyckades göra, då spelet har ett magiskt flyt och simpel kontroll.

Original Kompositören till Sonic the Hedgehog 1&2 Masato Nakamuras släppte nyligen Green Hill Zone musiken på nytt med sin grupp Dreams Come True, de har spelat in melodin förut*.
Den här versionen är mer trogen tv-spelsmusiken.

Tsugino Seno! De - ON THE GREEN HILL

Youtubelänk

Spotifylänk

*Marry Me?
Senast redigerad av Femdomfjanten 2021-07-15 kl. 18:47.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in