2019-08-19, 00:57
Medlem
Har senaste veckorna fått riktigt ont i smalbenen vid löpning . Smärtan kommer efter ca 1-2 km och sitter sedan i 5-7 km efter de känns smärtan av men blir bättre. Det gör så pass ont att ja får stanna och sträcka ut dom benen i bland då känns det bättre men gör fortfarande ont. Sedan kan jag springa vidare och mina rundor är ca 10-15 km någon som vet vad det kan vara?
Efter träningen har jag inte ont mer än att benen kanske är lite ömma.
Citera
2019-08-19, 01:10
Medlem
Det är bara att fortsätta, en dag försvinner smärtan.
Citera
2019-08-19, 02:53
Medlem
Scarlettstorms avatar
Låter som benhinneinflammation.
Citera
2019-08-19, 08:37
Medlem
funktioners avatar
Du har inte gjort några förändringar nyligen som kan vara boven i dramat?
Haft ett uppehåll?
Bytt skor?
Annat underlag?
Citera
2019-08-19, 10:54
Medlem
Hur har du ont? Framsidan? Baksidan? Värk som spänner eller hugger till? Osv osv
Citera
2019-08-19, 12:09
Medlem
Tack för svar..

Har tidigare haft stora problem med infllamation i knäna vilket kom när jag sprang varje dag och inte vilade tillräckligt, Men senaste månaderna har ja kört varannan dag och allt har funkat bra. Jag springer lite längre än förut och sen är jag lite överviktig med så de sliter väl en del på kroppen.

Smärtan är mest på utsidan av smalbenen och värst på vänster sida känns som en blandning av kramp och riktig stukning svårt att beskriva.

Fortsätter jag trots smärtan går det nästan över och från ca 7-8 km in i passet kan ja springa på upp till 10-15 km med bara lite smärta.
Citera
2019-08-19, 12:20
Medlem
Köp nya skor
Citera
2019-08-19, 16:18
Medlem
Rodbres avatar
Det du känner är benhinneinflammation, problemet ligger antagligen i vilket underlag du springer på, vilka skor du använder eller hur du tar dina löpsteg.

Jag brukar jämt ha problem med det i början av löpsäsongen (När jag inte kör året runt) men det brukar avta efter några veckor. Nu har jag dock bytt skor vilket har gjort att problemet har hängt med hela sommaren, sulan är lite tjockare än jag är van vid samt att min runda består till största delen av asfalt.

Byt skor, spring på bättre underlag eller vila, är de alternativen du har.
Citera
2019-08-19, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yihaaa
Har senaste veckorna fått riktigt ont i smalbenen vid löpning . Smärtan kommer efter ca 1-2 km och sitter sedan i 5-7 km efter de känns smärtan av men blir bättre. Det gör så pass ont att ja får stanna och sträcka ut dom benen i bland då känns det bättre men gör fortfarande ont. Sedan kan jag springa vidare och mina rundor är ca 10-15 km någon som vet vad det kan vara?
Efter träningen har jag inte ont mer än att benen kanske är lite ömma.

Jag råkade ut för detta i början av mitt löpande. Anledningen till det var att jag inte stretchade efteråt och jag fick inte tillräckligt med protein i min diet. Nu ser jag till att stretcha varje gång efter sessionen och äta proteinrikt så benen återhämtar sig starkare.

Kan det vara så enkelt att du bara behöver stretcha och äta lite bättre?
Citera
2019-08-19, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rodbre
Det du känner är benhinneinflammation, problemet ligger antagligen i vilket underlag du springer på, vilka skor du använder eller hur du tar dina löpsteg.

Jag brukar jämt ha problem med det i början av löpsäsongen (När jag inte kör året runt) men det brukar avta efter några veckor. Nu har jag dock bytt skor vilket har gjort att problemet har hängt med hela sommaren, sulan är lite tjockare än jag är van vid samt att min runda består till största delen av asfalt.

Byt skor, spring på bättre underlag eller vila, är de alternativen du har.

Byta skor kan jag göra , men har flera par nya av samma märke jag alltid använt. Jag gillade skorna så köpte 3 par extra på rean asics Phoenix med gel i hälen. Har aldrig haft problem med benen innan mer än när jag började springa då hade jag ont dom första veckorna. Jag springer varannan dag året om sen om det är snö eller regn spelar mig ingen roll jag måste springa annars blir min ångest värre och värre ju mer jag vilar. Kan du tipsa om bra skor?
Citera
2019-08-19, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dragonsickness
Jag råkade ut för detta i början av mitt löpande. Anledningen till det var att jag inte stretchade efteråt och jag fick inte tillräckligt med protein i min diet. Nu ser jag till att stretcha varje gång efter sessionen och äta proteinrikt så benen återhämtar sig starkare.

Kan det vara så enkelt att du bara behöver stretcha och äta lite bättre?

Jag stretchar varken före eller efter ganska slarvigt men jag vet faktiskt inte hur man gör riktigt?
Jag har slutat med socker och dragit ner på bröd pasta potatis mm men äter annars som vanligt äter bara en gång om dagen i stort sett resten blir en kaffe och ägg eller en frukt. Vad ska man äta för något som är proteinrikt?
Citera
2019-08-19, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av funktioner
Du har inte gjort några förändringar nyligen som kan vara boven i dramat?
Haft ett uppehåll?
Bytt skor?
Annat underlag?

Nej har sprungit varannan dag som vanligt samma skor fast kanske sprungit lite mer på asfalt än förut , ca5 km asfalt och 5-7 km grus. Efter sommaren springer jag nästan enbart på skogsstig men nu på sommaren tar jag inte skogsstigarna då jag är rädd som fan för ormar har riktig fobi 😀 . Men denna turen ja springer nu har ja kört sen juni ungefär
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in