2019-08-18, 21:58
Medlem
Ingen aning var jag skulle lägga den här tråden men jag undrar två saker:

1. Kan man ställa en 20fotare på en 40fotare på ett säkert vis.

2. Klarar en 40fotare av trycket mitt på taket från en 20fotare?

Det sista beror givetvis på hur mycket man lastar den men jag kommer aldrig fulla den över 5t och då har jag tagit till med råge. Den kommer också stå på två "hörnlådor" som är klassade för många ton.

Flytta gärna tråden!
Citera
2019-08-18, 22:04
Medlem
Bongomans avatar
Nej, den knycklas ihop som en papplåda.
Citera
2019-08-18, 22:07
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thorped
Ingen aning var jag skulle lägga den här tråden men jag undrar två saker:

1. Kan man ställa en 20fotare på en 40fotare på ett säkert vis.

2. Klarar en 40fotare av trycket mitt på taket från en 20fotare?

Det sista beror givetvis på hur mycket man lastar den men jag kommer aldrig fulla den över 5t och då har jag tagit till med råge. Den kommer också stå på två "hörnlådor" som är klassade för många ton.

Flytta gärna tråden!

Man staplar containrar som legobitar, på varandra i speciella "spår". Men standarden medger att ett antal containrar kan staplas på varandra. Har du aldrig sett ett containerfartyg?
20-fotare kan utan problem staplas på 40-fotare.

Enligt bilden så verkar sju containrar på varandra inte vara några problem.
Citera
2019-08-18, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Man staplar containrar som legobitar, på varandra i speciella "spår". Men standarden medger att ett antal containrar kan staplas på varandra. Har du aldrig sett ett containerfartyg?

Visst har jag sett containerfartyg många gånger men jag har aldrig sett någon som har ställt en 20fotare på en 40fotare och det finns bra två av fyra lastsäkringar isf, med stor risk att man belastar taket direkt istället för väggarna på sidan där containern inte står på hörnlådorna.

"Speciella spår" = Hörnlådor

Bilden visar 7 likvärdiga containrar på varandra men det var inte frågan här.
Senast redigerad av Thorped 2019-08-18 kl. 22:17.
Citera
2019-08-18, 22:18
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder

Helt rätt!
Om det är sjöcontainer är det inga problem, om inte containrarna är ruttna och upprostade.
Det är bara att läsa stuvningsdata för olika containertyper. Det är forfarande googlebart.
Vanliga 40-fotare lastar dessutom en bra bit över 20 ton och dom går forfarande att stapla.
Citera
2019-08-18, 22:21
Medlem
Frågade en vän som jobbar i Göteborg Hamn, han hade aldrig i hela sitt liv sett en 20fotare på en 40fotare
Citera
2019-08-18, 22:33
Moderator
Arne.Ankas avatar
Tror inte det handlar om många ton, systemet är inte konstruerat för den typen av belastning.
Citera
2019-08-18, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Tror inte det handlar om många ton, systemet är inte konstruerat för den typen av belastning.
Så Kraftfoder vet inte vad han/hon snackar om...
Citera
2019-08-18, 22:41
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Frågade en vän som jobbar i Göteborg Hamn, han hade aldrig i hela sitt liv sett en 20fotare på en 40fotare

Nä, kanske skulle gå om man twistlockar dem som en enhet men då blir de längre och kanske inte passar neråt.

https://www.supercubes.com/blog/2012/05/how-to-stack-containers

Jag har också jobbat med containrar och har heller aldrig sett den galenskapen.
Citera
2019-08-18, 22:48
Medlem
"If you are stacking 2x20’ containers and 1x40’ container, be sure that the 20’s are on the bottom so all four corner-posts of the 40’ container have corner-posts to set on. If you do the reverse, the 20’ corner-posts will not have proper support and the 20’s could fall through the roof of the 40’. If your design does not allow for this, then just build in supports for the corner-posts."

ehhh, right.... "Just build in support for the corner-posts" i form av? Alltså balkar som stöttar upp taken just där vore ju bra men containern under är inte min så det blir svårt, även om jag känner grannen väl.
Räcker det inte att försöka på viken på väggen istället, där borde burken under fixa många ton?
Citera
2019-08-18, 22:49
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Så Kraftfoder vet inte vad han/hon snackar om...
Systemet är designat så att hörnen tar vikten samt används för att säkra containern vid transporter med andra ord hörnen borde vara mer kraftigt byggda än resten av containern.

Ta denna bilden som exempel du kan se i mitten att containrarna inte vidrör varann, det är hörnen som bär vikten men ställer du en 20 fotare ovanpå så är det inte längre hörnen som tar vikten, istället får du en belastning mitt på containern.
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/3/30/Container_Augsburg.jpg/1114px-Container_Augsburg.jpg
Citera
2019-08-18, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Systemet är designat så att hörnen tar vikten samt används för att säkra containern vid transporter med andra ord hörnen borde vara mer kraftigt byggda än resten av containern.

Ta denna bilden som exempel du kan se i mitten att containrarna inte vidrör varann, det är hörnen som bär vikten men ställer du en 20 fotare ovanpå så är det inte längre hörnen som tar vikten, istället får du en belastning mitt på containern.
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/3/30/Container_Augsburg.jpg/1114px-Container_Augsburg.jpg
Den här containern tycks ju klara rätt mycket takbelastning...

https://eventeffect.se/wp-content/uploads/2017/08/stapla-1-502x251.jpg?fbclid=IwAR21-qFqEas4ki_7pV4rWvnXWgUWi0qWstf0edLAdkKSyA0FTR9MPY6 -s5k
Senast redigerad av Thorped 2019-08-18 kl. 22:58.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in