2023-09-26, 01:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NollFemNollFem
[

F.ö. så borde du helt klart byta bank om de debiterar dig 1-3% av vartenda köp du gör.

De debiterar även dig på 1 till 4 % på vartenda köp du gör.(iform av högre priser medans de pengarna samtidigt slutar skapa jobb i samhället och går in på några få bankkonton istället.

Kreditkort är absolut dyrast.

Banker är riktiga svin med enorm kartellbildning.

Sjukt att folk klagar på ica som gör småvinster på att förse hela landet med mat medans ingen jävel klagar när bankerna suger ut hela landet för sina ockerpriser av lufttjänster.

De som har högre iq och sunt förnuft använder kontanter istället för att göda bankerna med mer swishavgifter och kortköpsavgifter som tar ut pengarna ur ekonomin med alla sina hitepåavgifter och 0 service.

Banker gör all för att lura lättlurade får att betala med kort så att de kan råna hela befolkningen lagligt och samtidigt slippa ha personal=som vi sen får betala en gång till genom mindre konsumtion=mindre jobb för vanligt folk.
Senast redigerad av Blatteman 2023-09-26 kl. 01:37.
Citera
2023-09-26, 01:50
Medlem
Att ha kontanter hemma ifall att, typ 2000 kr. Ja
men jag förstår dom unga och rika också
Att tanka gör man med appen. Pumpen startas med telefonens app och dras och ger poäng sk Cashback. El till elbilar och deras appar. Systemets IDkort via bankID -kortet på telefonens app.
Tvätta bilen någon kod eller växlade poletter eller så men inga vanliga pengar där heller. Parkeringsautomater har inga boxar med kronor i sedan länge.
Det heter en Svensk krona men det är inne i huvudet och inte utanför kupan.
Överallt minskar förskingring och personrån av den anledningen
men har du en Richard Mille på armen då blir du dödad eller avplockad ditt krimskrams lull-lull.
Det finns dom som säger att man ska ha en femhundring på sig ifall man blir rånad så man kommer undan med livet i behåll.
Citera
2023-09-26, 02:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman

Kreditkort är absolut dyrast.

Nej... Kontantköp är avgjort dyrast. Kortavgifter för handlaren ligger på mellan 0.3-0.4% av transaktionsbeloppet inom EU. Kontanthanteringen är dyrare och ordentligt mer riskabel att hålla på med...

Prova att råna en kontantfri butik på pengar...
Citera
2023-09-26, 03:35
Medlem
GoranPongs avatar
Antagligen kommer den dagen då allt kraschar några dagar, eventuellt veckor och svennebanan inte kan varken betala med kort eller swish. Då kommer samhället att påminnas om hur sårbara vi är och att kontanter bör vara kvar som betalningsmedel. Kommer ju bland annat ihålig strulet på Coop och Ica för inte så längesen.
Citera
2023-09-26, 03:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burre24
Nej... Kontantköp är avgjort dyrast. Kortavgifter för handlaren ligger på mellan 0.3-0.4% av transaktionsbeloppet inom EU. Kontanthanteringen är dyrare och ordentligt mer riskabel att hålla på med...

Du blandar ihop interchange avgifterna mellan kortinlösare och banker. De i sin tur får sen ta vad dom vill av butiken.
De enda de reglerade var vad de får ta mellan varandra.

Kontanthanteringskostnaderna kommer tillbaks till staten till slut.
SPelar ingen roll hur riskabel den är.
Självklart slänger man in rånare i fängelset.

SÅna sjuka resonemang du kommer med så skulle vi inte ha kvar bilar,bussar,tunnelbana,knivar och alkohol i samhället för de kriminella använder dessa inklusive mobiltelefoner för att begå brott.

De kommer aldrig sluta göra brott utan de rånar isåfall istället folk hemma eller på gatan och på bilar plus alla andra bedrägerier som ökat lavinartat.

Plus cigaretter,snus,elektronik och allt av värde från butiken förstås.

Finska riksbanken kom redan fram till att kortköp är absolut dyrast för samhället per köp.
Och ja kreditkort är ännu dyrare..

KAnske svårt att förstå för dig så jag får förklara.

Kontanthanteringen skapar en sjuhelvetes massa jobb och det mesta går tillbaks till staten och gör så att konsumtionen och jobben finns kvar och det i sin tur skapar ännu fler jobb och företag när dessa anställda har pengar att spendera och konsumera hos cafeer,småbutiker,matställen,barer osv istället för att alla som jobbar i och runtomkring kontanter och bankkontorsanställda,städare,transportörer,sedelti llverkare,myntfabriker,stål,bankomatfabriker,mynta utomattillverkare,sedelautomattillverkare,tömmare, lunchrestauranger,servicepersonal och många fler kan konsumera och skapa jobb istället för att blir arbetslösa och ta socialbidrag och a-kassa.

Kortköpsavgifterna och swishköpsavgifterna på varje köp dygnet runt försvinner ut ur konsumtionen och ekonomin till några få rika personers bankkonton och slutar att skapa jobb ute i samhället.
Senast redigerad av Blatteman 2023-09-26 kl. 03:55.
Citera
2023-09-26, 04:53
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bubba00
Vilka butiker tar inte kontanter? Jag har aldrig handlat någonstans där man behöver kort? Möjligtvis soppa på macken, efter stängning, men det räknas inte.

Åtminstone typ hälften av alla klädaffärer och alla restauranger här i stan. Var bor du, egentligen?
Citera
2023-09-26, 05:31
Medlem
Diablo1118s avatar
Trådar sammanfogade / Moderator
Citera
2023-09-26, 06:10
Medlem
Citat:
Vilka butiker tar inte kontanter? Jag har aldrig handlat någonstans där man behöver kort? Möjligtvis soppa på macken, efter stängning, men det räknas inte.

Det finns lite skillnader beroende på var man bor/handlar. Byggmax tex har flertal kontantfria butiker, men ska successivt införa det i samtliga butiker.

Granngården, Plantagen, Lindex och Lagerhaus är andra exempel på kontantfria butiker.

Det är rätt vanligt att restauranger, caféer och butiker är kontantfria. Du kanske bara har tur som handlar i butiker där alla godkänner kontanter som betalmedel. Men det borde vara rätt ovanligt att aldrig se någon kontantfri butik, oavsett om man handlar där eller ej?
Citera
2023-09-26, 08:30
Medlem
Citat:

de blir fler ock fler telia phonhaus lokala bussen t o m min lokala thaibutik knallade in där hade 20 kr i småpengar tänkte handla upp de på 4 thai nudlar men i kassan tog de bara kort så fick ha små pengarna kvar
Citera
2023-09-26, 12:51
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burre24

Jag sålde förvisso min bensinstation 2022 efter att ha drivit den sedan mitten av 90 talet.
Sista året hade jag kontant omsättning som låg runt 5 miljoner kronor.
Det kostade mig noll kronor att hantera dom kontanterna då jag bankade dom i min lokala sparbanks deponibox. Sen var dom inne på kontot nästkommande dag helt utan kostnad.
Jag har aldrig någonsin betalat en enda krona för att lämna kontanter på min lokala sparbank!

Omsättningen på kort låg runt 25-27 miljoner kronor per år och där betalade jag först och främst 99 öre för varje bankkort samt 0,39 procent i avgift på beloppet. För kreditkort uppgick den procentuella avgiften till 1,5 procent av beloppet.
Sista året la jag strax över 160 tusen kronor i kortavgifter.
Det var den absolut största enskilda kostnaden jag hade i företaget.

När jag köpte företaget på 90 talet så uppgick kortavgifterna till mindre än 1 tusenlapp per år.

Här har bankerna verkligen gjort ett klipp som har styrt över folk till att använda kort istället för kontanter.

Men visst... Ska man ha hämtning och lämning av kontanter med företag som fraktar pengar så kostar det ju stora belopp, det vet jag ju om...

Småföretag borde i större utsträckning se till att vara kund i ett litet lokalt Sparbankskontor. Där får man alltid bättre och humanare priser när det gäller kontanthantering.

För övrigt så borde det OMEDELBART instiftas en lag som tvingar alla företag att ta emot kontanter utgivna av Riksbanken som betalningsmedel.
Citera
2023-09-26, 12:55
Medlem
Bubba00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkatt
Åtminstone typ hälften av alla klädaffärer och alla restauranger här i stan. Var bor du, egentligen?

Jag bor i en mindre svensk småstad.
Citera
2023-09-26, 22:41
Medlem
Är så jävla skönt att slippa kontanter! Hoppas att de snart lägger ner det där med kontanter snart, bara rättshaverister och kriminella som blir sura.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in