2019-08-18, 16:09
Medlem
Jag bor i Spanien och gick till en frisör, arab var han. Jävligt reko och duktig kille. Helt klart bästa frisören jag har varit hos. Men ni vet en sån klassisk hyvel en barbershop har som man rakar sig med. Han raka även mitt skägg och lite sånt. Men tanken slog mig, jag såg inte att han byte ut den , han kanske gjorde det innan jag kom in i salongen. Men vi ponerar att han har använt samma på olika kunder och någon av dom skulle vara sjuka, hur stor risk är det att jag skulle få det via hyveln?

Jag är alltid nojjig över sånt skit. Nästa gång ska jag fråga han.
Citera
2019-08-18, 16:16
Medlem
olasvenssons avatar
Hiv och hepatit c smittar via blod. Så om det finns hiv-blod på rakhyveln och om du har ett öppet sår så kan du säkert smittas.
Citera
2019-08-18, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Hiv och hepatit c smittar via blod. Så om det finns hiv-blod på rakhyveln och om du har ett öppet sår så kan du säkert smittas.

Men man får ju lite sår när man rakas sig om du fattar vad jag menar? Men jag nojjar säkert i onödan.
Citera
2019-08-18, 16:25
Avstängd
Du nojjar i onödan
Citera
2019-08-18, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Du nojjar i onödan

Anledningen varför jag nojja för det ligger i ett ghetto med många svarta i omlopp . Men bara för man är svart så har man inte hiv per automatik.
Citera
2019-08-18, 16:32
Medlem
Har du möjlighet att gå dit och se hur han gör mellan kunderna? Annars så fråga hur rutinerna ser ut. Om jag hade varit man så hade jag iaf hellre rakat mig själv pga smittorisken. Det gäller även i Sverige, men självfallet ökar risken om du befinner dig i ett land där många bär på vissa typer av blodsmittor.
Senast redigerad av marangzviss 2019-08-18 kl. 16:35.
Citera
2019-08-18, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marangzviss
Har du möjlighet att gå dit och se hur han gör mellan kunderna? Annars så fråga hur rutinerna ser ut. Om jag hade varit man så hade jag iaf hellre rakat mig själv av just den anledningen.

Aa eller ta med en egen rakhyvel, för han rakar mitt skägg och även sidorna på mitt hår med hyveln när han fadar mitt hår. Jag menar att, nu är det ju min första gång jag är där. Och dom byter säker ut hyvel då den blir ju trög efter ett tag. Så chansen att jag kom dit och någon med hiv var där innan och jag hamna på samma hyvel är nog väldigt liten. Dock om man går dit ofta så ska man givetvis se över det.
Citera
2019-08-18, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cryptoking
Aa eller ta med en egen rakhyvel, för han rakar mitt skägg och även sidorna på mitt hår med hyveln när han fadar mitt hår. Jag menar att, nu är det ju min första gång jag är där. Och dom byter säker ut hyvel då den blir ju trög efter ett tag. Så chansen att jag kom dit och någon med hiv var där innan och jag hamna på samma hyvel är nog väldigt liten. Dock om man går dit ofta så ska man givetvis se över det.

Better safe than sorry? Jag hade kollat upp hur drabbad regionen är av olika blodsmittor och kollat hur dom tvättar redskapen mellan kunderna.
Citera
2019-08-18, 16:47
Medlem
Du nojar helt klart i onödan. Skulle gissa att barberaren göra rent kniven emellan kunderna. Att du skulle bli smittad av någon sjukdom är otroligt liten om du inte lider av dåligt immunförsvar förstås.
Citera
2019-08-18, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marty87
Du nojar helt klart i onödan. Skulle gissa att barberaren göra rent kniven emellan kunderna. Att du skulle bli smittad av någon sjukdom är otroligt liten om du inte lider av dåligt immunförsvar förstås.

Nej jag har väldigt bra immunförsvar. Typ aldrig sjuk. Dock så var jag lite snuvig när jag var där. Men du har rätt. Jag nojjar säkert i onödan.
Citera
2019-08-18, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marangzviss
Better safe than sorry? Jag hade kollat upp hur drabbad regionen är av olika blodsmittor och kollat hur dom tvättar redskapen mellan kunderna.

Jag kommer kräva att han byter in en helt ny kniv när jag är där nästa gång. Och han vägrar så kommer jag betala han extra helt enkelt.
Citera
2019-08-18, 17:32
Medlem
Bbobis avatar
Hiv dör utanför kroppen.

Annars om hans rakhyvel är dränkt i blod kan du väl säga till.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in