2019-08-18, 01:30
Medlem
Dinkeydonks avatar
Tänk lite på detta.

Att existensen är totalt ofrivillig.

Det är som komikern bill burr sa..

Ifall du har gjort en bil som inte fungerar som den ska, kan man inte kalla den för ondskefull och säga åt den att brinna i helvetet.

(För att se problemet ur en människas ögon).

Tycker ni att det stämmer?

Varför varför inte.

Tramsmoderatorer ska hålla sig borta från att ge mig varningar för den absolut djupaste frågan av dom alla.

Blev vi tvingade in i universum för att existera???
Senast redigerad av Dinkeydonk 2019-08-18 kl. 01:36.
Citera
2019-08-18, 01:41
Medlem
memebabas avatar
Jag tror det är som i sagan: vi började existera till 100% av fri vilja, men dubbelt så mycket av tvång.
Citera
2019-08-18, 01:47
Medlem
Idiotsveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dinkeydonk
Tänk lite på detta.

Ifall du har gjort en bil som inte fungerar som den ska, kan man inte kalla den för ondskefull och säga åt den att brinna i helvetet.

(För att se problemet ur en människas ögon).

Tycker ni att det stämmer?

Varför varför inte.

Tramsmoderatorer ska hålla sig borta från att ge mig varningar för den absolut djupaste frågan av dom alla.

Blev vi tvingade in i universum för att existera???

Varför existerar en sten? Allting är en konsekvens av tidigare händelser, ditt medvetande likaså. Alla arter på planeten fyller en specifik funktion, de har skapat sig en nisch. Myggor blir ätna av fåglar, Bin pollinerar blommor osv. Vi människor är som ett virus som söker livnära oss på alla andra organismer på planeten, men det fyller oxå en funktion i livets kretslopp. Vi är den enda rasen som kan sprida livet vidare i universom, så att vi inte dör ut när solen går supernova, eller en komet slår ner. Vi behöver träd och plantor med oss för att skapa syre, bin för att pollinera osv på rymdskeppen. På så vis hjälper vi även andra arter att överleva. Vi bör därför skynda oss att fylla våran funktion istället för att skicka likes till varandra på sociala medier. Vi måste koncentrera oss mer på rymdfart och kolonisering.

Så om vi lyckas att kolonisera Mars t.ex som ett första steg, då har vi fyllt våran funktion på samma sätt som ett bi pollinerar en blomma.

Så vad spelar det för roll om våran existens är frivillig? Den är vital.
Citera
2019-08-18, 01:48
Medlem
Jag tar mig friheten att citera lite vad jag skrev i den förra tråden.

Citat:
Ursprungligen postat av Patch1
Man kan alltid spekulera, och man kan i eventuella fall diskutera definitionen av frivillighet/ofrivillighet i hypotetiska scenarion.

Kanske födseln var frivillig, bara det att man inte minns "beslutet" och inte visste om dess konsekvenser osv. Kanske man bara ville existera, men inte nödvändigtvis som en människa på jorden. Vore det frivilligt? Lite av en gråzon skulle jag säga. Existens kan betyda olika saker.

Citat:
Skulle det vara fråga om ett val så tror jag nog att "valet" var rätt så diffust, abstrakt och intuitivt. Lite som att vi fick betydligt mer än vad vi frågade efter, på gott och ont. Vem vill inte existera liksom? Men vem vill lida och slita? Jag är emellanåt trött på livet, men all existens behöver väl inte vara lika jobbigt eller drygt som människornas? Ändå har människor idag (i väst åtminstone) generellt betydligt bättre än tidigare historiskt. Ändå känner man av nackdelarna. Men att existera utan att lida eller andra negativa upplevelser? Visst absolut.
Citera
2019-08-18, 01:52
Medlem
Citat:
Tänk lite på detta.

Tror dock i viss mån på fri vilja, så håller inte helt med dig, men du har delvis helt klart en poäng i att vi är formade efter vår genetik och erfarenheter.
Citera
2019-08-18, 01:59
Medlem
Dinkeydonks avatar
Citat:
Tror dock i viss mån på fri vilja, så håller inte helt med dig, men du har delvis helt klart en poäng i att vi är formade efter vår genetik och erfarenheter.

Jag säger att vi är formade av allt.
Senast redigerad av Dinkeydonk 2019-08-18 kl. 02:02.
Citera
2019-08-18, 02:02
Medlem
Citat:
Jag säger att vi är formade av miljön. Det vill säga allt.

Visst, då även genetiken är en del av miljön, eller "alltet", men tycker personligen det är lite slarvigt uttryckt. Man brukar ju prata om arv och miljö, där arvet är exkluderat från miljön. Därav kan det lätt bli missförstånd.
Citera
2019-08-18, 02:03
Medlem
Dinkeydonks avatar
Citat:
Visst, då även genetiken är en del av miljön, eller "alltet", men tycker personligen det är lite slarvigt uttryckt. Man brukar ju prata om arv och miljö, där arvet är exkluderat från miljön. Därav kan det lätt bli missförstånd.

Aa, jag tog bort det där om miljön. Och säger istället att individen är formad av allt.

Även sig själva. Och därför tycker jag det är så viktigt att älska sig själv även om inget eller ingen annan gör det.

Gäller både mig och andra.

För man kan inte älska andra om man inte älskar sig själv. Vilken vacker saga va?
Senast redigerad av Dinkeydonk 2019-08-18 kl. 02:08.
Citera
2019-08-18, 02:06
Medlem
Gronladans avatar
Varför måste det handla om vilja eller ovilja? Existensen är neutral, den bara är.

Om du beskriver människan som en konstruktion liknande bilen, så har den ju skapats för ett syfte. Då måste ju det syftet vara en grundpelare i människans existens. Att vi har ett syfte, om man vill kalla det för det, kan man anta genom att vi är kodade till ett visst beteende (instinkt) och ej kan avvika från detta beteende. Alltså har vi ej fri vilja (endast fri vilja inom våra ramar att verka).

Då kan man ju inte tvinga människan till något om den ej har fri vilja till att börja med. Tror jag.
Citera
2019-08-18, 03:33
Medlem
Dinkeydonks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idiotsverige
Varför existerar en sten? Allting är en konsekvens av tidigare händelser, ditt medvetande likaså. Alla arter på planeten fyller en specifik funktion, de har skapat sig en nisch. Myggor blir ätna av fåglar, Bin pollinerar blommor osv. Vi människor är som ett virus som söker livnära oss på alla andra organismer på planeten, men det fyller oxå en funktion i livets kretslopp. Vi är den enda rasen som kan sprida livet vidare i universom, så att vi inte dör ut när solen går supernova, eller en komet slår ner. Vi behöver träd och plantor med oss för att skapa syre, bin för att pollinera osv på rymdskeppen. På så vis hjälper vi även andra arter att överleva. Vi bör därför skynda oss att fylla våran funktion istället för att skicka likes till varandra på sociala medier. Vi måste koncentrera oss mer på rymdfart och kolonisering.

Så om vi lyckas att kolonisera Mars t.ex som ett första steg, då har vi fyllt våran funktion på samma sätt som ett bi pollinerar en blomma.

Och vilka var dom tidigare händelserna som skapade gud?
Senast redigerad av Dinkeydonk 2019-08-18 kl. 03:38.
Citera
2019-08-18, 03:53
Medlem
Idiotsveriges avatar
Citat:
Och vilka var dom tidigare händelserna som skapade gud?

Vad har gud med saken att göra? Jag pratar om random events, stenar och planeter som kolliderar, olika molekyler formas och propagerar, evolutionen startar och vi är nu här vi är. Någon gud behövs inte för att förklara någonting, och om det ens finns en sådan så verkar han inte bry sig om oss längre. Han har nog viktigare saker för sig.
Citera
2019-08-18, 05:34
Medlem
Dinkeydonks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idiotsverige

Du vet alltså helt enkelt inte. "God works in mysterious ways"

Jasså? Jag har lärt mig att vara mystisk betyder att man är hemlig om att berätta nått som inte finns.

Säg bara att du inte vet som jag vet att du inte gör.

Att ha mest intelligens i hela världen betyder ATT MAN LJUGER FÖR ATT ÖVERLEVA!!!

Även människor och djur gör det, och så även den "godaste" guden.

Varenda en klarar av att höra det stora mysteriet efter det här berätta Jehova.
Senast redigerad av Dinkeydonk 2019-08-18 kl. 05:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in