• 1
  • 2
2019-08-18, 12:06
Medlem
Banka ut kycklingfiln, s den blir mer jmn i tjocklek. D slipper man problemet med att kycklingen blir snustorr p sidorna nr den r klar i mitten.
Citera
2019-08-18, 12:14
Medlem
DaChiefs avatar
Exempel med kycklinglr eller brst.

Det r viktigt att skinnet r kvar.
Kttet ska vara helt tinat.

Hetta upp pannan p 4:an (av 6)
Om du har gjutgrnspanna, d den brjar ryka.

Torka av kttet. Anvnd inge matfett.
Lgg ned kttet med skinnsidan ner. Peta till skinnet s att skinnets yta mot pannan maximeras. Rr inte kycklingen mer.

Lgg lock ovanp. Stek 15 min. Dra ner till 3:an.
Stek andra sidan 10 min.
Vnd med skinnsidan nert 10 min.
Vnd och om det r lr s sipprar klar vtska ut frn den synliga bendelen. Den ska vara minst 72 grader i den tjockaste delen (mot benet om sdant finns).
Lt vila 5 min.

Done.
Citera
2019-08-18, 14:19
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Du kan inte steka hela brstfiler och frvnta dig ett bra resultat. Ugn, grill eller slowcooker. Ska man steka kycklingfil s r det att skiva dem frst.
Citera
2019-08-18, 15:58
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Du kan inte steka hela brstfiler och frvnta dig ett bra resultat. Ugn, grill eller slowcooker. Ska man steka kycklingfil s r det att skiva dem frst.
Det gr bra i och fr sig, men lter som TS har fr kallt ktt, fr kall panna eller ngra sna saker.
Men hela kycklingfil r bara jobbiga att f rtt i enbart stekpanna, det vill man ju skippa.
Men ofta har man ss till, d brukar jag steka hela och sen lta dom g klart i ssen det absolut sista.
S blir ssen godare, och kttet kommer lngsammare till temp och blir saftigare.
Eller klassiker i en form och avsluta i ugnen.

Annars brukar jag dela dom p mitten och stek i hg temp rtt snabbt.
Citera
2019-08-31, 13:27
Medlem
CoZeCos avatar
Brukar kra kycklingen i elgrill, krispig yta och saftig inuti
Citera
2019-08-31, 13:36
Bannlyst
Misstnker att du kr p fr hg vrme d du inte lrt dig steka ordentligt.

Jag tar ut min kyckling direkt ur frysen, sen slr jag p pannan p 3-4:an i vrme (utav 6). Drefter lgger jag p kycklingen ver lite olivolja. Sen lter jag den ligga dr i allt mellan 15 minuter till en halvtimme s den r genomstekt.

Det tar litelngre tid o laga till den. Men det skiter jag i d det knullar i munnen.

Nr sidorna som var frysta brjar o mjukna till. S hller jag p en massa citronpeppar ver den. Och citronpeppar r fan KEY att ha p bde kyckling och fisk.. Det r den bsta pepparn som har getts till mnskligheten s var inte snl!

S jag hller citronpeppar p den mjuka sidan och ven andra kryddor jag kan tnka mig att anvnda. Sen vntar jag en stund och vnder p den och p med citronpeppar dr med. Sen brukar det behvas lite mer olja, och jag r inte snl, s det hller jag p lite till, sen samma visa igen med lite mer citronpeppar p varderas sida innan jag lyfter upp den frn pannan d den nu r genomstekt.

Nyckeln till perfekt kyckling p stekpannan r allts. Halva/medelhg vrme p pannan under lngre tid och en massa citronpeppar..

Har aldrig blivit missnjd med det.

Var inte ett mongo som steker allt p hgsta vrme fr d blir det mesta ckligt och fel. Har sett mnga som steker sin kyckling s och s fult br ingen ta.
Senast redigerad av Stadskanten 2019-08-31 kl. 13:42.
Citera
2019-09-01, 08:33
Medlem
TraXzmans avatar
Frutom att avlgsna all ytlig vtska som mjligt p en kycklingklubba eller lr med ben sklart s br man filea den i bitar om man ska steka den ... Om man vill steka den hel s kan man bryna kycklingen i olja runt om sen lgga den p lg vrme under lock i stekpannan eller kastrull. Men det kommer att ta otroligt lng tid s lgg in kycklingen i ugnen istllet med lock om du vill bevara mest saftighet frn kyckling fettet utan att det ngar bort och vnd kycklingen efter halva tiden

Prova frst med en aluminium form eller gratngform utan lock och se hur saftig den blir ... Allt beror p vilken kyckling man kpt pensla med smr

Temperaturer och tider hittar du p ntet via recept... om det r helgrillad kyckling, kycklinglr, kycklingklubba eller kycklingfil ... Samt innertemperaturer
Citera
2019-10-30, 22:58
Medlem
maxorrs avatar
Ett stt r ju om man gilla curry thai fond curry och curry pasta med vatten... hee lock ver kycklingen 25 min p lg vrme sen vnder du 25 till i stekpannan ... sen jasmine ris till med smr, red av ssen s den bli lagom stark med maisena balnda kycklinbitar med riset och ssen samt smr lagom niv sen stsurss chili iblANDAT LTT
Senast redigerad av maxorr 2019-10-30 kl. 23:02.
Citera
2019-11-20, 19:52
Medlem
r det bara jag som tycker kycklig r vidrigt ckligt? Kpt sna dr folieformar nn gng med 1 kg i .. smakar fan.. ica basic kycklig smakar fekalier..
Enda kycklig jag gillat r nn frdigskivad kyckligfile som sljs som plgg .. eller salladskycklig i trningar funkar ocks.
r det stor skillnad p billigaste och dyraste i smaken?
Citera
2019-11-20, 19:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av humantoilet
r det bara jag som tycker kycklig r vidrigt ckligt? Kpt sna dr folieformar nn gng med 1 kg i .. smakar fan.. ica basic kycklig smakar fekalier..
Enda kycklig jag gillat r nn frdigskivad kyckligfile som sljs som plgg .. eller salladskycklig i trningar funkar ocks.
r det stor skillnad p billigaste och dyraste i smaken?

Vldigt stor skillnad.
Har du provat att kpa en hel majskyckling?
Eller majskycklingbrst?
Citera
2019-11-20, 20:06
Medlem
DaChiefs avatar
Ja, frst och frmst tina kycklingen.
Om du har brstfile br du torka av den om den r vattnig. Strimla.

Sen br du ha en bra stekpanna, tex gjutgrn, hetta upp den rejlt s den brjar ryka. I med olivolja eller annan olja som tl hga temperaturer.

Till sist, stek i sm omgngar om du vill ha fin stekyta p allt. Vnd/rr om ofta.
Kanske du r tvungen att diska stekpannan mellan ngra omgngar om det bildas fr mycket kol.

Om du steker strre delar, som hel brstfile eller lr gller dremot low n slow. Detta kan man gra med frysta delar.

Ha plattan p 4 av 6.
Vrm stekpannan s den fr den temperaturen.
Brja med skinnet ner ca 10 min. Snk till 3:an.
Vnd p lret, ca 5 min.
Om tinat tar det ca 35 min totalt.
Om fryst 45 min.
Tekniken r, stek med skin ned 10 min, andra sidan 5 osv tills klart.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in