• 1
  • 2
2019-08-18, 12:06
Medlem
Banka ut kycklingfilén, så den blir mer jämn i tjocklek. Då slipper man problemet med att kycklingen blir snustorr på sidorna när den är klar i mitten.
Citera
2019-08-18, 12:14
Medlem
DaChiefs avatar
Exempel med kycklinglår eller bröst.

Det är viktigt att skinnet är kvar.
Köttet ska vara helt tinat.

Hetta upp pannan på 4:an (av 6)
Om du har gjutgärnspanna, då den börjar ryka.

Torka av köttet. Använd inge matfett.
Lägg ned köttet med skinnsidan ner. Peta till skinnet så att skinnets yta mot pannan maximeras. Rör inte kycklingen mer.

Lägg lock ovanpå. Stek 15 min. Dra ner till 3:an.
Stek andra sidan 10 min.
Vänd med skinnsidan neråt 10 min.
Vänd och om det är lår så sipprar klar vätska ut från den synliga bendelen. Den ska vara minst 72 grader i den tjockaste delen (mot benet om sådant finns).
Låt vila 5 min.

Done.
Citera
2019-08-18, 14:19
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Du kan inte steka hela bröstfiléer och förvänta dig ett bra resultat. Ugn, grill eller slowcooker. Ska man steka kycklingfilé så är det att skiva dem först.
Citera
2019-08-18, 15:58
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Du kan inte steka hela bröstfiléer och förvänta dig ett bra resultat. Ugn, grill eller slowcooker. Ska man steka kycklingfilé så är det att skiva dem först.
Det går bra i och för sig, men låter som TS har för kallt kött, för kall panna eller några såna saker.
Men hela kycklingfilé är bara jobbiga att få rätt i enbart stekpanna, det vill man ju skippa.
Men ofta har man sås till, då brukar jag steka hela och sen låta dom gå klart i såsen det absolut sista.
Så blir såsen godare, och köttet kommer långsammare till temp och blir saftigare.
Eller klassiker i en form och avsluta i ugnen.

Annars brukar jag dela dom på mitten och stek i hög temp rätt snabbt.
Citera
2019-08-31, 13:27
Medlem
CoZeCos avatar
Brukar köra kycklingen i elgrill, krispig yta och saftig inuti
Citera
2019-08-31, 13:36
Bannlyst
Misstänker att du kör på för hög värme då du inte lärt dig steka ordentligt.

Jag tar ut min kyckling direkt ur frysen, sen slår jag på pannan på 3-4:an i värme (utav 6). Därefter lägger jag på kycklingen över lite olivolja. Sen låter jag den ligga där i allt mellan 15 minuter till en halvtimme så den är genomstekt.

Det tar litelängre tid o laga till den. Men det skiter jag i då det knullar i munnen.

När sidorna som var frysta börjar o mjukna till. Så häller jag på en massa citronpeppar över den. Och citronpeppar är fan KEY att ha på både kyckling och fisk.. Det är den bästa pepparn som har getts till mänskligheten så var inte snål!

Så jag häller citronpeppar på den mjuka sidan och även andra kryddor jag kan tänka mig att använda. Sen väntar jag en stund och vänder på den och på med citronpeppar där med. Sen brukar det behövas lite mer olja, och jag är inte snål, så det häller jag på lite till, sen samma visa igen med lite mer citronpeppar på varderas sida innan jag lyfter upp den från pannan då den nu är genomstekt.

Nyckeln till perfekt kyckling på stekpannan är alltså. Halva/medelhög värme på pannan under längre tid och en massa citronpeppar..

Har aldrig blivit missnöjd med det.

Var inte ett mongo som steker allt på högsta värme för då blir det mesta äckligt och fel. Har sett många som steker sin kyckling så och så fult bör ingen äta.
Senast redigerad av Stadskanten 2019-08-31 kl. 13:42.
Citera
2019-09-01, 08:33
Medlem
TraXzmans avatar
Förutom att avlägsna all ytlig vätska som möjligt på en kycklingklubba eller lår med ben såklart så bör man filea den i bitar om man ska steka den ... Om man vill steka den hel så kan man bryna kycklingen i olja runt om sen lägga den på låg värme under lock i stekpannan eller kastrull. Men det kommer att ta otroligt lång tid så lägg in kycklingen i ugnen istället med lock om du vill bevara mest saftighet från kyckling fettet utan att det ångar bort och vänd kycklingen efter halva tiden

Prova först med en aluminium form eller gratängform utan lock och se hur saftig den blir ... Allt beror på vilken kyckling man köpt pensla med smör

Temperaturer och tider hittar du på nätet via recept... om det är helgrillad kyckling, kycklinglår, kycklingklubba eller kycklingfilé ... Samt innertemperaturer
Citera
2019-10-30, 22:58
Medlem
maxorrs avatar
Ett sätt är ju om man gilla curry thai fond curry och curry pasta med vatten... hee lock över kycklingen 25 min på låg värme sen vänder du 25 till i stekpannan ... sen jasmine ris till med smör, red av såsen så den bli lagom stark med maisena balnda kycklinbitar med riset och såsen samt smör lagom nivå sen sötsursås chili iblANDAT LÄTT
Senast redigerad av maxorr 2019-10-30 kl. 23:02.
Citera
2019-11-20, 19:52
Medlem
är det bara jag som tycker kycklig är vidrigt äckligt? Köpt såna där folieformar nån gång med 1 kg i .. smakar fan.. ica basic kycklig smakar fekalier..
Enda kycklig jag gillat är nån färdigskivad kyckligfile som säljs som pålägg .. eller salladskycklig i tärningar funkar också.
Är det stor skillnad på billigaste och dyraste i smaken?
Citera
2019-11-20, 19:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av humantoilet
är det bara jag som tycker kycklig är vidrigt äckligt? Köpt såna där folieformar nån gång med 1 kg i .. smakar fan.. ica basic kycklig smakar fekalier..
Enda kycklig jag gillat är nån färdigskivad kyckligfile som säljs som pålägg .. eller salladskycklig i tärningar funkar också.
Är det stor skillnad på billigaste och dyraste i smaken?

Väldigt stor skillnad.
Har du provat att köpa en hel majskyckling?
Eller majskycklingbröst?
Citera
2019-11-20, 20:06
Medlem
DaChiefs avatar
Ja, först och främst tina kycklingen.
Om du har bröstfile bör du torka av den om den är vattnig. Strimla.

Sen bör du ha en bra stekpanna, tex gjutgärn, hetta upp den rejält så den börjar ryka. I med olivolja eller annan olja som tål höga temperaturer.

Till sist, stek i små omgångar om du vill ha fin stekyta på allt. Vänd/rör om ofta.
Kanske du är tvungen att diska stekpannan mellan några omgångar om det bildas för mycket kol.

Om du steker större delar, som hel bröstfile eller lår gäller däremot low n slow. Detta kan man göra med frysta delar.

Ha plattan på 4 av 6.
Värm stekpannan så den får den temperaturen.
Börja med skinnet ner ca 10 min. Sänk till 3:an.
Vänd på låret, ca 5 min.
Om tinat tar det ca 35 min totalt.
Om fryst 45 min.
Tekniken är, stek med skin ned 10 min, andra sidan 5 osv tills klart.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in