Citat:
Intelligens är status. Matematisk utbildning är status. Vetenskaplig stringens är status. Fortsätt du inbilla dig att samhällsvetenskap är likvärdigt med natfak. Jag har bekantat folk från respektive discipliner och det är en deprimerande syn att vistas bland samhällsvetare. Då tar jag fan hellre filosoferna.
Enligt vem då? Vem som helst kan vara intelligent, huruvida man utnyttjar sin intelligens till att nå framgång (vilket ger status) är individuellt. Det finns gott om nördiga nissar som är mkt intelligenta men som aldrig når en "högstatus"-position i några sociala sammanhang. Jag har genom bekanta träffat en person som läst teknisk fysik med inriktning mot astrofysik, han har under flera år varit öppet arbetslös då det inte direkt kryllar av rymdinriktade arbeten. Faktum är att denna person aldrig har haft ett jobb (inte ens ett sommarjobb under studierna), inte heller en flickvän (han är nu ca 40 år). Har aldrig uppfattat någon "status" när jag träffat honom utan har bara tyckt synd om honom. Det slutade med att han skrev in sig på lärarprogrammet för att kunna få ett jobb i framtiden.
Status är en extremt individuell faktor och det finns väldigt många saker som status kan förknippas med, tittar du på ett historiskt perspektiv har fokus i regel legat på inkomst, makt, förmögenhetsnivå, inflytande i samhället, etc. Intelligens ger självklart potential att nå status men är inte en statusfaktor i sig. Som sagt finns det gott om intelligenta nördar som rent IQ-mässigt är mkt intelligenta men som troligen har tämligen låg status bland andra. Tycker du t.ex. att fysik- och dataintresserade Bertil, 28 år, som bor hemma hos sina föräldrar, är arbetslös samt aldrig duschar har hög status, enbart för att denne har en god teoretisk kapacitet?