• 5
  • 6
2019-08-22, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexenhammer
Det var dig jag skrev med ang. just detta för en tid sedan! Humor... vi kör väl igen då:

Du säger alltså att en som inte är psykolog inte får genomföra personlighetstester. Det är rent felaktigt. Du må TYCKA att det inte är så, men du har fel. Vi pratar alltså INTE om tester för att ställa en typ av diagnos. Vi pratar om tester som försöker identifierar hur du skulle agera i olika situationer, dvs frågor där du får ett påstående och du sedan svarar hur du hade agerat. T.ex.:
"Du hittar en av dina kollegor gråtandes i korridoren på jobbet. Vad gör du?
1. Jag sätter mig lugnt och sansat och frågar hur det är.
2. Jag ber honom/henne hålla käften och man up.
3. Jag slår honom/henne i ansiktet.
4. Jag låtsas som om inget har hänt, visslar och går vidare."

Baserat på vad du sedan väljer så kan arbetsgivaren tänka att...
- Åh, det här är en känslokall jävel som inte bryr sig om andra. Den vill jag inte ha.
- Åh, det här är en alldeles för känslosam individ, jag vill inte ha folk som pratar med andra om deras personliga problem på jobbet.

Ovanstående är förstås ett lite tramsigt exempel, mest för att anspela på lite humor. Men det är ungefär så det ser ut. Du får olika påståenden, likt hur olika ledarskapstester (erkända sådana) har genomförts i många decennier (https://sv.wikipedia.org/wiki/Myers-...Type_Indicator). Utifrån det får man reda på om du är introvert, extrovert, tillbakadragen, framåt, auktoritär, avvaktande, analytisk, tankspridd o.s.v. Utifrån det fattar man sedan ett beslut.

Jag har själv fått nej flera gånger, eftersom att jag är väldigt analytisk, introvert och tycker att det sociala spelet är fruktansvärt tråkigt. Jag engagerar mig ganska lite i människor och mer i progress, framgång och resultat. På många arbetsplatser passar inte det sig. På vissa fungerar det alldeles utmärkt.
Det är inte bara kompetens som spelar roll. Att du kan stå vid en maskin och trycka på en knapp är i sig en sak. Men om du sedan är en dryg jävel som inte kan samspela med någon annan människa på planeten kan för vissa yrken ge vissa problem. Det är alltså personligheten och hur väl man passar i gruppen som spelar roll.

Det finns också tonvis med exempel på stora företag som lyckats p.g.a. att de anställt folk med bakgrund i den företagskultur man vill ha. Man går mer på värdeorden som kännetecknar sättet man arbetar på mer än faktisk kompetens. Om du inte kan samspela med kunder, beställare, ledning eller kollegor - spelar det faktiskt ingen roll "hur mycket du har i din GitHub".

Att du, efter att du själv skrivit att en rekryterare "inte får" (dvs att DU TYCKER så), göra sånt här, dvs bedöma folks personlighet - sedan skriver att psykopater passerar dessa tester... well, du är inte särskilt konsekvent i din argumentation. Du sa precis att man inte får bedöma någons personlighet om man inte är psykolog, för att sedan kalla alla som passerar personlighetstest för psykopater. Du verkar vara en ganska instabil människa. Kanske behöver du prata med någon? Snuttefilt kanske?

Det är skillnad på att ha rätt och att få rätt.

Min poäng kvarstår; Det verkar vara dig det är fel på. Jag hade nog inte anställt dig heller - inte om du i verkliga livet beter dig som du beter dig här åtminstone! :*

https://www.psychologytoday.com/us/b...s-briggs-types men för all del, fortsätt tro på Myers-briggs om du vill, försäljaren som sålde på er den typen av personlighetstester hade säkert en väldigt snygg kostym och ett fint blankt leende.

Notera här också att du medvetet har vantolkat vad jag skrev.
Jag skrev att ett personlighetstest som inte tolkas av en utbildad psykolog inte har något förutsägande värde. Det är inte samma sak som att säga att inga andra än psykologer får göra personlighetstester, som du påstår att jag har påstått. Ifall ni inte bryr er om ifall era tester har någon validitet, varför då betala dyra pengar för dem? Varför inte bara dra lotter ur en hatt, ni får precis samma prediktiva förmåga till mycket mycket lägre kostnad, att just personer med klara psykopatiska drag klarar testerna strålande borde om någonting säga en hel del om deras validitet. Det är inte samma sak som att säga att alla som paserar testerna är psykopater, en tolkning som du har uppfunnit helt själv.
Du verkar faktiskt inte speciellt analytisk eftersom du inte klarar av att tolka enkel skriven text.
Nej, jag fattar att en liten kontorstyran med några helgkurser som försäljaren av personlighetstesterna arrangerat känner sig hotad av någon som har riktiga erfarna psykologer och psykiatrar bakom sig i sina uttalanden om att personlighetstesterna helt saknar prediktiv förmåga och därför inte vill anställa. Ingen anställer sin ersättare. För övrigt, om du är så in i h-te analytisk som du påstår så borde du kunna räkna ut att provocerar man någon tillräckligt mycket så får man till slut en detonation tillbaka. Håller man på och implicerar att någon är värdelös, samtidigt som denna person kan observera hur personer med långt sämre kompetens, långt sämre samarbetsförmåga och mycket mycket kortare stubin klarar sig alldeles fantastiskt på den arbetsmarknad som säger sig vara så känslig för den typen av egenskaper då kommer man få aggressivitet tillbaka.
Senast redigerad av IngetNick2 2019-08-22 kl. 15:42.
Citera
2019-08-23, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IngetNick2
https://www.psychologytoday.com/us/b...s-briggs-types men för all del, fortsätt tro på Myers-briggs om du vill, försäljaren som sålde på er den typen av personlighetstester hade säkert en väldigt snygg kostym och ett fint blankt leende.

Vad spelar det för roll hur han var klädd? Hade du haft mer förtroende för det hela om han hade batiktröja och dreads, menar du - eller vad försöker du säga? Personliga utvärderingar har applicerats världen över eftersom att det funkar. Du behöver inte ha exakta kopior av personligheter för att sitta och utföra en uppgift väl. Däremot behöver du personer som synkar och funkar ihop - det är vad personlighetstesterna försöker utröna.

Citat:
Notera här också att du medvetet har vantolkat vad jag skrev.
Jag skrev att ett personlighetstest som inte tolkas av en utbildad psykolog inte har något förutsägande värde.

Fascinerande. Du kanske bara är dålig på att formulera dig, eller så kanske jag är efterbliven (vilket varesig mitt IQ-test eller min karriär insinuerar). Det här handlar alltså inte om en diagnos på en människa, vilket alltså är psykologens uppdrag. Det här handlar om att ta reda på huruvida en person beter sig i vissa lägen. "Åh, det visar sig att 'IngetNick2' hatar människor, sociala tillställningar och bara vill sitta med lurarna på sig och producera under arbetstid. Vi är en väldigt känslostyrd och social arbetsplats, därför upplever vi att han inte är rätt för oss, även om hans analytiska personlighet uppskattas".

Om du inte har hjärnkapacitet att förstå skillnaden kanske du behöver återgå till skolbänken och öva på läsförståelsen.

Citat:
Det är inte samma sak som att säga att inga andra än psykologer får göra personlighetstester, som du påstår att jag har påstått. Ifall ni inte bryr er om ifall era tester har någon validitet, varför då betala dyra pengar för dem? Varför inte bara dra lotter ur en hatt, ni får precis samma prediktiva förmåga till mycket mycket lägre kostnad, att just personer med klara psykopatiska drag klarar testerna strålande borde om någonting säga en hel del om deras validitet. Det är inte samma sak som att säga att alla som paserar testerna är psykopater, en tolkning som du har uppfunnit helt själv.

Vad menar du? Den första och andra meningen är lite märkligt formulerade... vem har sagt att man inte bryr sig om testerna har någon validitet? Man applicerar ju detta för ATT det har validitet och framförallt för att det fungerar!

För det första; Psykopatiska drag betyder inte att man inte kan producera enligt förväntan. Psykopatiska drag har alla människor i mer eller mindre variation. När det blir en störning innebär det att man alltså är så pass empatilös och egoistisk att man kan tänka sig att göra precis vad som helst för egen vinning, oavsett hur mycket det skadar andra människor. Och även där... för vissa tjänster kan mer eller mindre psykopati vara värdefullt. Du kommer inte göra dig bra som ledande chef och förhandlare om du är en nallebjörn som blir ledsen av att behöva såra någon, liksom.

Citat:
Du verkar faktiskt inte speciellt analytisk eftersom du inte klarar av att tolka enkel skriven text.

Eftersom att "alla personlighetstester är bogus" så är jag säkert inte det. Men alla personlighetstester påvisar att jag är extremt analytisk och processdriven, samt saknar all form av socialt intresse. Men vad vet jag... IngetNick2 vet ju hur det egentligen funkar!

Eller så kan det vara så att du skriver rörigt sammansatta meningar och inte har någon som helst konsekvens i din argumentation? Men vad vet jag?

Citat:
Nej, jag fattar att en liten kontorstyran med några helgkurser som försäljaren av personlighetstesterna arrangerat känner sig hotad av någon som har riktiga erfarna psykologer och psykiatrar bakom sig i sina uttalanden om att personlighetstesterna helt saknar prediktiv förmåga och därför inte vill anställa.

Vad fan snackar du ens om? Det här har inget med psykologi att göra! Det handlar om att du baserat på påståenden ger sken av hur du agerar i olika situationer. Ungefär som att jag frågar dig:
"IngetNick2, om Hexenhammer kommer upp till dig och säger att allt du påstår är fel, hur reagerar du?
A. Jag blir arg, sätter mig med armarna i kors och säger att Hexenhammer antagligen är psykopat.
B. Jag blir nyfiken och frågar om Hexenhammer kan utveckla sin hypotes med exempel tagna ur verkligheten."

I fallet med ovanstående kan jag fatta beslut om du är dum i huvudet och inte kan ta någon som helst kritik som utvecklar dig själv som person, att du inte kan behålla lugnet eller undvika att sänka dig till andra påhopps nivå - eller om du har en sund argumentationsteknik, faktiskt KAN behålla lugnet och föra en diskussion - och eventuellt även ta åt dig av kritik för att utvecklas och driva verksamheten framåt. Det har INGET, INGET, INGET (hoppas du förstår nu) med psykologi att göra! Det handlar om att "Åh, NN är social, det är bra", eller "okej, NN verkar inte ta initiativ till att dra skutan framåt, det behöver vi inte just nu", "NN är konflikträdd, det blir inte bra" o.s.v. DET är skillnaden. Det behöver ingen psykolog analysera för att reda ut. Det kan tas reda på genom enkla frågor från en person till en annan. Får intervjuobjektet dessa genom ett neutralt test och inte som frågor ställda från en annan person, mottas dem dessutom mer neutralt. Och eftersom att alla intervjuobjekt får exakt samma frågor, ställda på exakt samma neutrala vis, så blir också svaret mer trovärdigt. Efter testet görs sedan ofta intervjun av dem man anser passar bäst.

Citat:
Ingen anställer sin ersättare. För övrigt, om du är så in i h-te analytisk som du påstår så borde du kunna räkna ut att provocerar man någon tillräckligt mycket så får man till slut en detonation tillbaka. Håller man på och implicerar att någon är värdelös, samtidigt som denna person kan observera hur personer med långt sämre kompetens, långt sämre samarbetsförmåga och mycket mycket kortare stubin klarar sig alldeles fantastiskt på den arbetsmarknad som säger sig vara så känslig för den typen av egenskaper då kommer man få aggressivitet tillbaka.

Nej. Det finns många människor som aldrig "detonerar". Privat kan jag till slut detonera. På arbetet - aldrig. Det kommer inte gynna någon, och i synnerhet inte mig själv. Jag är alltid saklig, för min talan med argument och fakta. När min dynamit till chef blir röd i ansiktet och spyr ut sitt ologiska hat som bara är grundat i hans egen frustration och magkänsla, så bemöter jag det med fakta, ber honom precisera o.s.v. Då förlorar han. För om han har belägg så får han presentera dessa. Och då vinner han. Gör han inte det så förlorar han. För jag ser till att alltid ha fakta. Och framförallt; Om jag gör fel så erkänner jag det. Då behövs ingen detonation.

Återigen; Om en rekryterare säger att du är värdelös så är det något fel i skallen på denna rekryterare. Jag tvivlar dock på att "alla Sveriges rekryterare är så". Jag har nämligen träffat väldigt många - och i många fall har jag inte varit rätt person för jobbet. Och då är det så. Jag förstår det, accepterar det, går vidare till nästa.

Du verkar ha anger management issues. Har du provat att prata med någon om det? Vill du prata med mig avskilt, via PM, om det?
Citera
2019-08-25, 01:29
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Nej, jag har ingen erfarenhet av rekrytering. Däremot har jag gått om erfarenhet av rekryterare på rekryteringsföretag som mer eller mindre rakt ut sagt "vi bryr oss inte det minsta om vad du har lagt upp på din github, eller vad du har kodat själv
Det är inte något konstigt. Den typen av frågor får det anställande företagets personal avgöra för de som är aktuella för dom att titta på.

Rekryterare avgör bara om du ska få prata med företagets representanter.

Citat:
Det är långt mer än en rekryterare jag har träffat som har uppfört sig på det här sättet, och därefter låtsats som att det är mig det är fel på när jag blivit upprörd över att bli behandlad på det sättet.
Och där diskvalificerade du dig. Det anställande företaget vill inte ha psykfall som blir upprörda för det minsta lilla.

Dom vill inte ha folk som blir upprörda av att ansvariga människor tar beslut som du har emotionella preferenser mot. Dom anställer folk som skall producera, inte folk som skall obstruera och bete sig som barnungar.
Citera
2019-08-25, 11:09
Medlem
När man kollar jobbannonser inom IT är det främst bland de senaste teknikerna som eftersöks. Normalt sätt så har man mycket äldre kodbas att underhålla i vb.net, kanske någon gammal episerver, winforms etc. Men kollar man annonser handlar det mycket om angular/vue, .net core osv. Så det verkar som att bristen handlar om de modernaste teknikerna i kombination med erfarenheten. På mitt jobb har vi aldrig haft problem att finna någon utvecklare, varit minst 10-20 sökande per annons, och varje gång har vi fått en erfaren utvecklare.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in