Citat:
Ursprungligen postat av
Vinterisen
Aprikos borde funka. Gärna som spaljé. Kvitten också. Kastanj. Men det blir stort. Valnöt likaså. Armeniskt björnbär (suveränt goda frukter men växer aggressivt och taggigt). Mandel. Och så förstås krävande äppel- och päronsorter. Kryddor funkar också, exempelvis rosmarin.
Jag har inte jättestor trädgård, så spaljé är definitivt en bra idé. Eller klätterväxter - vindruvor har jag dock som sagt redan. Mandel låter jättekul. Armeniskt björnbär låter också spännande, ska ev riva en häcka och björnbär kan kanske kombineras med nån form av plank eller stödkonsturktion som ersätter häcken.
Citat:
Ursprungligen postat av
Dreten
Testa physalis! Den ar frostkanslig och odlas i Sverige med fordel i kruka sa att den kan flyttas inomhus skulle jag tro, men a andra sidan gar det nog att testa utomhus ocksa om du bor i ratt delar av landet.
En granne hade det, men den klarade sig tyvärr inte. Iofs stod den inte så skyddat då.
Citat:
Ursprungligen postat av
VBAlm
Har du testat med kiwi?
Nej, jag läser du att man kan spaljera den - låter också spännande.
Tack för tipsen allihop! Mitt mullbärsträd har drabbats av nån slags röta, men jag har klippt ner det och hoppas det ska klara sig, Vi får se till våren, då kan det kanske bli ett mandelträd eller en kiwi istället, vem vet?