2019-08-15, 16:19
Medlem
Hej,

Bor i de sydligaste delarna av landet och har haft framgång med vinrankor, fikonträd och lite annat som står permanent ute.

Nu funderar jag på att plantera lite fler perenner och vill gärna ha tips på lite "exotiska" växter som är vackra och har en chans att klara sig i zon 1 här i Sverige. Nån som har erfarenhet av t ex persika? Har ni nån exotisk favoritväxt? Gärna nåt som ger frukt eller bär.
Citera
2019-08-15, 16:28
Medlem
Aprikos borde funka. Gärna som spaljé. Kvitten också. Kastanj. Men det blir stort. Valnöt likaså. Armeniskt björnbär (suveränt goda frukter men växer aggressivt och taggigt). Mandel. Och så förstås krävande äppel- och päronsorter. Kryddor funkar också, exempelvis rosmarin.
Citera
2019-09-19, 11:16
Medlem
Testa physalis! Den ar frostkanslig och odlas i Sverige med fordel i kruka sa att den kan flyttas inomhus skulle jag tro, men a andra sidan gar det nog att testa utomhus ocksa om du bor i ratt delar av landet.
Citera
2019-09-23, 12:43
Medlem
Har du testat med kiwi?

Citat:
Ursprungligen postat av Habakuck
Hej,

Bor i de sydligaste delarna av landet och har haft framgång med vinrankor, fikonträd och lite annat som står permanent ute.

Nu funderar jag på att plantera lite fler perenner och vill gärna ha tips på lite "exotiska" växter som är vackra och har en chans att klara sig i zon 1 här i Sverige. Nån som har erfarenhet av t ex persika? Har ni nån exotisk favoritväxt? Gärna nåt som ger frukt eller bär.
Citera
2019-09-23, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinterisen
Aprikos borde funka. Gärna som spaljé. Kvitten också. Kastanj. Men det blir stort. Valnöt likaså. Armeniskt björnbär (suveränt goda frukter men växer aggressivt och taggigt). Mandel. Och så förstås krävande äppel- och päronsorter. Kryddor funkar också, exempelvis rosmarin.

Jag har inte jättestor trädgård, så spaljé är definitivt en bra idé. Eller klätterväxter - vindruvor har jag dock som sagt redan. Mandel låter jättekul. Armeniskt björnbär låter också spännande, ska ev riva en häcka och björnbär kan kanske kombineras med nån form av plank eller stödkonsturktion som ersätter häcken.

Citat:
Ursprungligen postat av Dreten
Testa physalis! Den ar frostkanslig och odlas i Sverige med fordel i kruka sa att den kan flyttas inomhus skulle jag tro, men a andra sidan gar det nog att testa utomhus ocksa om du bor i ratt delar av landet.
En granne hade det, men den klarade sig tyvärr inte. Iofs stod den inte så skyddat då.

Citat:
Ursprungligen postat av VBAlm
Har du testat med kiwi?
Nej, jag läser du att man kan spaljera den - låter också spännande.

Tack för tipsen allihop! Mitt mullbärsträd har drabbats av nån slags röta, men jag har klippt ner det och hoppas det ska klara sig, Vi får se till våren, då kan det kanske bli ett mandelträd eller en kiwi istället, vem vet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in