Flashback bygger pepparkakshus!
  • 7
  • 8
2019-08-20, 00:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrSvensson
Under åren som det handlar kan 2 miljoner ha tillverkats, men enbart 480.000 utav dessa återkallas.

Det är inte "potentiellt" 480.000 som återkallas, det är 480.000 som återkallas.

Sen att kanske inte alla har en risk att explodera är en helt annan femma, men faktum kvarstår att det är 480.000 produkter som man återkallar.

Precis. Det står ju svart på vit att Apple är de som gjort återkallningen och CPSC annonserar ut det till allmänheten då det är deras uppgift att upplysa allmänheten om farliga produkter. Det så att det sprids lättare då det kan bli potentiellt livshotande situationer som uppstår när batteriet börjar brinna eller rent av kan explodera. Det är en sådan allvarlig situation att flygbolagen uppmannas förbjuda att dessa 460000 MacBooks tas med på plan.

https://www.cpsc.gov/Recalls/2019/apple-recalls-15-inch-macbook-pro-laptop-computers-due-to-fire-hazard

Citat:
Apple Recalls 15-Inch MacBook Pro Laptop Computers Due to Fire Hazard

Citat:
Units:About 432,000 (in addition, about 26,000 were sold in Canada)

Citat:
This recall involves certain Apple 15-inch MacBook Pro laptop computers. The recalled laptop computers have a 15.4-inch (diagonal) display, 2.2-2.5 GHz processors, 256GB-1TB solid-state storage, two Thunderbolt 2 ports, two USB 3 ports, and one HDMI port. Consumers can determine if their laptop computer is included in this recall by checking the laptop’s serial number at https://support.apple.com/15-inch-ma...attery-recall/. The serial number can be found on the underside of the laptop computer or by choosing “About This Mac” from the Apple menu. Only MacBook Pro 15-inch model laptop computers with certain serial numbers are included.
Citera
2019-08-21, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svennebanan2000
Precis. Det står ju svart på vit att Apple är de som gjort återkallningen och CPSC annonserar ut det till allmänheten då det är deras uppgift att upplysa allmänheten om farliga produkter. Det så att det sprids lättare då det kan bli potentiellt livshotande situationer som uppstår när batteriet börjar brinna eller rent av kan explodera. Det är en sådan allvarlig situation att flygbolagen uppmannas förbjuda att dessa 460000 MacBooks tas med på plan.

https://www.cpsc.gov/Recalls/2019/apple-recalls-15-inch-macbook-pro-laptop-computers-due-to-fire-hazard

Tack för informationen. Som nästa köp blir det ingen MacBook Pro för min del. Sanslöst att man betalar för premium men måste genomlida sådant här. Blir nog en Dell XPS laptop för min del för att prova nytt.
Citera
2019-08-23, 10:01
Medlem
schvanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MulleMeckers
Tack för informationen. Som nästa köp blir det ingen MacBook Pro för min del. Sanslöst att man betalar för premium men måste genomlida sådant här. Blir nog en Dell XPS laptop för min del för att prova nytt.

Jag håller fullständigt med!
Citera
2019-08-23, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schvans
Jag håller fullständigt med!

Och hur skulle inköpspris påverka om man råkar ut för recall av batteri?
Citera
2019-10-07, 07:04
Medlem
sliskets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
432.000 MacBook Pro (inte ”MacBooks”)i USA och 26.000 i Canada sålda under den perioden.

https://www.macrumors.com/2019/06/27/2015-15-inch-macbook-pro-recall-432000-units/

Dock gäller inte återkallelsen alla dessa, enbart dom som har batteriet som kan resultera i brand om det går riktigt fel.

Sen säljer Apple runt 5 miljoner datorer totalt per år (MacBook Pro, iMac, Mac Pro, iMac Pro, MacBook, MacBook Air) så ”miljoner enheter” med defekta batterier handlar det knappast om.

Det är allvarligt med batterier som kan börja brinna och det är självklart rätt att stoppa dessa från att befinna sig på ett flygplan.

Vore nice om Apple erbjöd sig att byta ut alla batterier gratis i deras butiker. bra läge nu när mitt eget batteri är helt kört i botten.
Citera
2019-10-08, 17:18
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slisket
Vore nice om Apple erbjöd sig att byta ut alla batterier gratis i deras butiker. bra läge nu när mitt eget batteri är helt kört i botten.

Om din dator omfattas av något reparationsprogram så ska det vara gratis.

Det bör finnas info för just din modell här:

https://support.apple.com/sv-se/exchange_repair
Citera
2019-10-14, 22:19
Moderator
Rassas avatar
Visst, lite humor är ok, men det blir lite för mycket OT nu. Inlägg raderade. Fokus på trådstarten. /Moderator
Citera
2019-10-16, 06:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AmIMrQ
Al right, ny angreppsvinkel på det hela iochmed att den förra inte levde upp till godtycke; Vem kommer att bry sig? Vad kommer flygplatserna att göra?

För att få ett hum om detta så bör man vara så pass bildad att man kan särskilja på USA/Kanada och EU på en världskarta.

Hur som helst så har det vid mina senaste flygturer till/från jobbet upplysts på alla flygplatser (t e x Arlanda, Gardemoen, Stavanger etc etc) att det finns restriktioner på medbringade av vissa Apple-datorer som. Samma sak på helikopterresorna.
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2019-10-16 kl. 06:06.
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in