2019-08-15, 12:18
Medlem
Jag såg följande klipp på svt och blev intresserad av fondsparande:

https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/sa-kan-avgiften-bli-ett-slukhal-for-ditt-sparande

Jag har ringt och hört lite med min bank, men tänker att man kan få minst lika bra eller tom. bättre råd om man vänder sig till någon utomstående.

Syftet med mitt sparande är att spara för en avlägsen framtid, t ex pension, men också till investeringar som kan ske närmare i tiden.

Jag har - iaf i dagsläget - inte lust att engagera mig överdriver mycket i sparandet och följa det på en daglig basis. Iaf inte i dagsläget. Jag kan för lite om fondsparande och har för mkt annat att tänka på för tillfället. Men kanske är något som kan växa fram efterhand.

Det viktigaste i dagsläget är att pengarna växer i hygglig takt och att jag inte går i några fällor, t ex onödigt höga avgifter.

I dagsläget kan jag lägga undan uppemot 10 000 kr i månaden.

Vilken typ av fond tycker ni jag ska satsa på?

Tack på förhand.
Citera
2019-08-15, 12:25
Medlem
Kakksakkers avatar
Öststatsfonder! De är de enda med god tillväxt!
Citera
2019-08-15, 12:32
Medlem
Isnatts avatar
Anledningen till att jag började intrewssera mig för fonder var att jag fick så tråkiga råd av min bank - att bara köpa deras egna fonder.

Dom fonder jag har, du kan ju kolla om du hittar nåt intressant bland dom:

Swedbank Robur Access Asien Superräntan

SPP Aktiefond USA Superräntan

Avanza Global

Spiltan Aktiefond Investmentbolag

Avanza Zero
Citera
2019-08-15, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rendar
Jag såg följande klipp på svt och blev intresserad av fondsparande:

https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/sa-kan-avgiften-bli-ett-slukhal-for-ditt-sparande

Jag har ringt och hört lite med min bank, men tänker att man kan få minst lika bra eller tom. bättre råd om man vänder sig till någon utomstående.

Syftet med mitt sparande är att spara för en avlägsen framtid, t ex pension, men också till investeringar som kan ske närmare i tiden.

Jag har - iaf i dagsläget - inte lust att engagera mig överdriver mycket i sparandet och följa det på en daglig basis. Iaf inte i dagsläget. Jag kan för lite om fondsparande och har för mkt annat att tänka på för tillfället. Men kanske är något som kan växa fram efterhand.

Det viktigaste i dagsläget är att pengarna växer i hygglig takt och att jag inte går i några fällor, t ex onödigt höga avgifter.

I dagsläget kan jag lägga undan uppemot 10 000 kr i månaden.

Vilken typ av fond tycker ni jag ska satsa på?

Tack på förhand.

Lägg 7h på podern "rikatillsammans"

Avsnitt 87, 89, 99, 109-110, 112-113.

Avsnitt 87 är det bästa jag hört om ekonomi på väldigt många år.

Han (professorn) menar på att en Global indexfond med lägsta möjliga avgift är det bästa på sikt och jag har svårt att säga emot honom.
De som går bättre än så har snarare tur eller tillhör de topp 5% av grymma traders (men då jobbar man med Trading sen några år tillbaka och är extremt duktig och påläst).

Som du ser på ovanstående tips före mig så har han 2st Avanza (låga eller ingen avgift!) och 3 av de bättre fonderna de senaste åren vara iallafall Spiltan har låg avgift som främsta argument, har typ samma Avanza, Spiltan och SPP.
Senast redigerad av Bruz-Lee 2019-08-15 kl. 12:38.
Citera
2019-08-15, 12:44
Medlem
”Tack på förhand”

Man tackar, tack.

Du verkar en aning feg, inget fel på det.

Så i detta lågränteklimat så inväntas kortträntefonder-go då räntorna kommer att gå upp(oavsett vad vår finansminister säger).

Om du ska spela i fonder så gäller det att gå ut ur alla aktiefonder pronto. Likaså börsen.

Lös alla skulder du har först.

Efter detta så ligger du likvid tills kraschen kommer.

Sen kör vi:

1. Köp en bostadsrätt på väl belägen plats för 100 000SEK. Se till så att föreningen är OK finansiellt, d.v.s. ej belånad till max.

2. Köp en fin sommarstuga för vrakpris. Helst vid någon form av kust.

3. Investera i högkvalitativa aktier alternativt Avanzas Zero-fond.
Senast redigerad av Forgiveness 2019-08-15 kl. 12:47.
Citera
2019-08-15, 13:16
Medlem
Jag har väldigt svårt att motivera rådet att placera i Avanza Zero. Absolut, den är kostnadsfri vilket naturligtvis är bra, men jag betalar i det här fallet hellre lite mer för att få en bredare exponering mot svenska börsen.
Avanza Zero placerar mot ett smalt index, SIX30RX, och du får enbart 30 bolag och då storbolag (de 30 mest omsatta bolagen).

I en snabb jämförelse med en vanlig indexfond (Skandia Sverige Exponering) med en årlig avgift på 0,25% som istället placerar enligt ett betydligt bredare index som gör att man även får med medelstora och mindre bolag så ser skillnaden ut så här: (Siffror hämtade från Morningstar)
Tid Skandia Avanza
1 mån 0,2% - 1,4%
3 mån - 0,4% - 4,0%
6 mån 12,5% 9,1%
1 år 6,7% 2,8%
3 år medel 10,9% 8,9%
5 år medel 9,0% 6,9%
Gratis är inte alltid bäst. Ibland är det värt en avgift.
Bredare index är enligt mig absolut bättre om man inte är en aktiv placerare.
Citera
2019-08-15, 13:21
Medlem
jattelokas avatar
Hur mycket bör man lägga i fonder varje månad? Funkar det som med aktier att man måste sälja sina andelar innan man kan ta ut pengarna?
Citera
2019-08-15, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jatteloka
Hur mycket bör man lägga i fonder varje månad? Funkar det som med aktier att man måste sälja sina andelar innan man kan ta ut pengarna?

Ja du måste sälja och det tar ofta några bankdagar innan det är sålt och pengarna sitter på kontot igen. Så där är väl aktier bättre att ha (om du använder fonderna även som buffert om du behöver snabba pengar).
Citera
2019-08-15, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Forgiveness
”Tack på förhand”

Man tackar, tack.

Du verkar en aning feg, inget fel på det.

Så i detta lågränteklimat så inväntas kortträntefonder-go då räntorna kommer att gå upp(oavsett vad vår finansminister säger).

Om du ska spela i fonder så gäller det att gå ut ur alla aktiefonder pronto. Likaså börsen.

Lös alla skulder du har först.

Efter detta så ligger du likvid tills kraschen kommer.

Sen kör vi:

1. Köp en bostadsrätt på väl belägen plats för 100 000SEK. Se till så att föreningen är OK finansiellt, d.v.s. ej belånad till max.

2. Köp en fin sommarstuga för vrakpris. Helst vid någon form av kust.

3. Investera i högkvalitativa aktier alternativt Avanzas Zero-fond.

Problemet är väl bara att väldigt få klarar av att förutse när kraschen ska komma, och nästan ingen har klarat av att förutse två krascher i rad.

Att det kommer en ny krasch, vet alla.
När den kommer vet väldigt få och räknar man bort de som skrikigt om vargen i 10år så är det väl inte så många kvar som kan pricka in nästa krasch. (Några kommer pricka, men om det var tur eller skicklighet är nog omöjligt att säga)
Den kan komma i år likväl som nästa år, eller om 5-10år framåt.
Senast redigerad av Bruz-Lee 2019-08-15 kl. 20:40.
Citera
2019-08-15, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bruz-Lee
Problemet är väl bara att väldigt få klarar av att förutse när kraschen ska komma, och nästan ingen har klarat av att förutse två krascher i rad.

Att det kommer en ny krasch, vet alla.
När den kommer vet väldigt få och räknar man bort de som skrikigt om vargen i 10år så är det väl inte så många kvar som kan pricka in nästa krasch. (Några kommer pricka, men om det var tur eller skicklighet är nog omöjligt att säga)
Den kan komma i år likväl som nästa år, eller om 5-10år framåt.

Sant.

Det har blivit lite som att spela på hästar. Men trevligt diskussionsunderlag som aldrig dör.

Jag tror att kraschen kommer nästa år. Det har mina vänner och jag sagt i nästan tio år. ”Nästa år”.

Vi gjorde dock en del vinst i förra kraschen så vi har råd att diskutera.
Senast redigerad av Forgiveness 2019-08-15 kl. 21:45.
Citera
2019-08-15, 22:51
Medlem
jattelokas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bruz-Lee
Ja du måste sälja och det tar ofta några bankdagar innan det är sålt och pengarna sitter på kontot igen. Så där är väl aktier bättre att ha (om du använder fonderna även som buffert om du behöver snabba pengar).
Okej. Ja jag är också nyfiken på bra fonder men eftersom mitt handlande med aktier går bra vet jag inte om jag ska ta steget och köpa en bred fond eller inte. Känns som att man får mindre kontroll på sina pengar.
Citera
2019-08-16, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jatteloka
Okej. Ja jag är också nyfiken på bra fonder men eftersom mitt handlande med aktier går bra vet jag inte om jag ska ta steget och köpa en bred fond eller inte. Känns som att man får mindre kontroll på sina pengar.

Fördelen med en bra fond som har en aktiv förvaltare är att just denna förvaltare aktivt säljer/köper aktier med helfokus eftersom hans/hennes finanser också påverkas av resultatet. Ofta är dessa personer mycket kunniga och har ägnat många år på att just bli bra på att hantera stora pengar.

Dessa fonder har givetvis en högre avgift men du kan då lita på att en kunnig person hanterar det hela som om dennes liv berodde på det.

Aktivt förvaltade fonder är att rekommendera när fonden riktar in sig på marknader som är svåra att som enskild person bli insatt i.

Afrikafonder är ett exempel. Svårt att hinna läsa på om marknaden och följa trender. Hellre då köpa en aktivt förvaltat fond där en afrikaexpert får göra all ”skitgöra”.

Nordeas Afrikafond var helt OK men fick dessvärre avslutas då folk helt enkelt inte fattat att Afrika är det nya Asien.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in