Citat:
Ursprungligen postat av
Rendar
Jag såg följande klipp på svt och blev intresserad av fondsparande:
https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/sa-kan-avgiften-bli-ett-slukhal-for-ditt-sparande
Jag har ringt och hört lite med min bank, men tänker att man kan få minst lika bra eller tom. bättre råd om man vänder sig till någon utomstående.
Syftet med mitt sparande är att spara för en avlägsen framtid, t ex pension, men också till investeringar som kan ske närmare i tiden.
Jag har - iaf i dagsläget - inte lust att engagera mig överdriver mycket i sparandet och följa det på en daglig basis. Iaf inte i dagsläget. Jag kan för lite om fondsparande och har för mkt annat att tänka på för tillfället. Men kanske är något som kan växa fram efterhand.
Det viktigaste i dagsläget är att pengarna växer i hygglig takt och att jag inte går i några fällor, t ex onödigt höga avgifter.
I dagsläget kan jag lägga undan uppemot 10 000 kr i månaden.
Vilken typ av fond tycker ni jag ska satsa på?
Tack på förhand.
Lägg 7h på podern "rikatillsammans"
Avsnitt 87, 89, 99, 109-110, 112-113.
Avsnitt 87 är det bästa jag hört om ekonomi på väldigt många år.
Han (professorn) menar på att en Global indexfond med lägsta möjliga avgift är det bästa på sikt och jag har svårt att säga emot honom.
De som går bättre än så har snarare tur eller tillhör de topp 5% av grymma traders (men då jobbar man med Trading sen några år tillbaka och är extremt duktig och påläst).
Som du ser på ovanstående tips före mig så har han 2st Avanza (låga eller ingen avgift!) och 3 av de bättre fonderna de senaste åren vara iallafall Spiltan har låg avgift som främsta argument, har typ samma Avanza, Spiltan och SPP.