Citat:
Ursprungligen postat av
MAX-HIM
Jo jag såg tråden du länkade innan jag skapade denna tråd, men lägg väl märke till att jag inte frågar efter "hur stor andel av två svarta hål energi avges vid kollision som allra högst respektive lägst?", utan jag frågar i denna tråd efter den totala energin (i Joule) som frigörs när 2 svarta hål med vardera en massa på 1,313x10^41 kg förenas till ett ännu större svart hål.
Jag vet iofs. inte vad kollisionshastigheten skulle vara på dessa astronomiskt tunga objekt när de förenas till att bli ett objekt, och det är ett problem för att komma vidare i beräkningarna, men för att ta sig vidare kan man försöka uppskatta den hastighet dessa supermassiva svarta hål skulle kunna ha vid ögonblicket före kollision.
Edit: Och varför jag frågar denna fråga, om någon undrar det, så beror det på att jag funderar på om det finns någon parallell till supernovaexplosioner när det kommer till frigörandet av energi (J) på ett relativt kort tidsögonblick.
Ok, så du är specifikt intresserad av supermassiva svarta hål. Sådana objekt kan tänkas gå samman vid galaxkollisioner. De är då knappast fråga om kollisioner "head on", utan de kommet att ingå i en gemensam dödsdans som kan vara mycket länge. Ett sådant binärt system behöver förlora energi över tid för att en sammanslagning skall äga rum.
Om vi tänker på den första LIGO-observationen så handlade det där om två objekt på vardera ca. 30 solmassor, och där resulterande gravitationsvågor bar iväg med totalt 3 solmassors energi. I ditt exempel har vi att göra med ca 10^41 kg, dvs ungefär 100 miljarder solmassor, per objekt.
Jag räknar naivt och skalar bara upp LIGO-observationen, vilket ger en energiutveckling på 10^57 Joule (0.1 * 10^41 * ljushastigheten^2).
En liten fingervisning i bästa fall, dock.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Binary_black_hole