Citat:
Ursprungligen postat av
MrBulldogg
Vad har du för agenda egentligen? Jag är inget fan av Kina, men vad vill du uppnå med ditt ständiga propagerande mot Kina här på FB?
För att agendan ska framgå tydligare, har jag nu skrivit in den som signatur:
Citat:
Western liberal values: Democracy, Human Rights, Freedom of Speech, Market Economy
Min agenda är den västerländska liberalismens grundvärden:
Demokrati; Mänskliga rättigheter; Yttrandefrihet; Marknadsekonomi.
Dagens Kina är motsatsen till de värdena:
Diktatur; Folkmord; Åsiktsförtryck; Statsdominerad kommandoekonomi.
● Nej, diktaturen Kina är ingen marknadsekonomi, om du trodde det. >50% av ekonomin är statsägd och statskontrollerad. Alla privata företag, inklusive utländska, måste ha Kommunistpartikommittéer, med rätt att ta över företagets ledning.
Så fungerar ingen marknadsekonomi, och därför definierar vare sig EU eller USA, Kina som en marknadsekonomi. Kina är en statsdominerad kommandoekonomi, som har stora likheter med kommandoekonomierna i Sovjet och Östblocket.
● Kina är, vad som i akademisk litteratur kallas en "
Soviet-type state:" En stat där hela statsmakten, och en stor del av ekonomin, är uppbyggd som en kopia av Sovjetunionen. Och sådana stater har en begränsad livslängd. Oftast till några årtionden, men aldrig mer än 100 år. Diktaturen Kina kommer att falla, under den kommande 20-årsperioden, det är något som är säkert.
Och fallet kommer att ske av inre orsaker i Kina, utan att vi ingriper. Allt vi behöver göra, är att sitta ner som publik på åskådarläktaren, men en stor påse popcorn, och se hela det enorma spektaklet utvecklas.
Det här kommer bli lika stort som Östblockets kollaps 1989 och Sovjets upplösning 1991. Något att berätta för dina barnbarn om.
Implikationerna av det som händer nu i Kina, är enorma. Och det är därför som jag tycker att det är intressant att följa, och kommentera, utvecklingen där.