Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-08-14, 19:12
  #1
Medlem
Hallå alla händiga!

Nu är det så att jag gjort världens klantigaste miss. Håller på och helrenoverar köket hemma och har spenderat merparten av dagen med att montera in mitt nya integrerade kylskåp i min IKEA köksstomme, när jag är färdig inser jag att jag glömt att sätta dit vattenskyddet (eller hyllplansskyddet som ikea kallar det) som ska ligga under kylskåpet för att föra fram vatten vid eventuell läcka.

Hur komplicerat måste jag göra det nu? Helst skippar jag ju givetvis att montera ut hela kylskåpet och göra om allt på nytt.

Kylskåpet står på ett förstärkt hyllplan inuti stommen, alltså inte på botten av stommen. Räcker det att jag lägger vattenskyddet i botten av stommen?

Har för mig att jag läst att man även kan lägga golvskydd under stommen, detta skulle innebära att jag måste plocka bort benen på stommen men då stommen är hängd på väggen borde detta vara mindre jobb än att ta ut kylskåpet helt.

Irriterande problem då det känns som att sannolikheten att få en större läcka från kylskåpet känns ganska liten, men det som känns viktigt är att det görs på ett sätt som är godkänt så att jag slipper sprida på skinkorna för försäkringsbolaget vid eventuella problem i framtiden...

Hur skulle ni ha gjort? Synpunkter på de olika alternativen?

Mvh
Hemmafixarn
Citera
2019-08-14, 20:10
  #2
Medlem
Har du vatten kopplat för is?

Om inte skit i skyddet.
Citera
2019-08-14, 20:45
  #3
Medlem
Bildas kondens i kylskåpet?
Finns det ens en minimal risk att det kan läcka ut vätska någonstans ifrån kylskåpet?

Om inte så kan du skita i skyddet som ovanstående skrev
Citera
2019-08-14, 21:04
  #4
Medlem
F.B.Dases avatar
Ja. Det kan bildas kondens i kylskåpet. Det är därför det finns en liten ränna längs insidan som leder på ett hål i bakväggen. Från detta leder en slang till en balja ovan på kompressorn så att överskottsvärmen får det att avdunsta. Bildas onormalt mycket kondens av någon anledningen så kan det det svämma över.
__________________
Senast redigerad av F.B.Dase 2019-08-14 kl. 21:06. Anledning: Typo
Citera
2019-08-14, 21:06
  #5
Medlem
Marimus avatar
Tror inte riktigt de förestående förstår. Det skall ju finnas där för att förhindra vattenskada om kylskåpet går sönder och har samtidigt något med försäkringen att göra.

Hursomhelst, om kylskåpet havererar så riskerar det att bli en vattenskada och frågan är om du bor kvar där då eller ej. Om det skulle gälla något med försäkringen så kan du fortfarande visa att du köpt ett vattenskydd och ändå kunna argumentera för att du hade ett under haveriet, det är inga stora problem.

Av egen erfarenhet är IKEAprodukter omöjliga att montera isär utan att förstöra och lämna märken.

Det är upp till dig, men kanske inte värt att riva upp allt om du frågar mig.

För övrigt rengjorde jag bakom min kyl/frys i min hyresrätt jag har ett litet tag och de har rullat upp skåpen på kanterna av skyddet så att det vikt sig och är således totalt värdelösta. Otroligt genialt!
__________________
Senast redigerad av Marimu 2019-08-14 kl. 21:09.
Citera
2019-08-14, 21:08
  #6
Medlem
EricBlairs avatar
Skyddet är till för att leda fram vatten vid läckage så att du uppmärksammas på det. Eftersom det är ett kylskåp blir det inga mängder vatten (om det inte är vattenanslutet med ismaskin).

Det som kan hända är alltså lite vatten som kan sugas upp av spånplattan i hyllplanet så att det kollapsar. Eller så rinner det ned på golvet så vill du rädda dig från dyrare skador än ett hyllplan så lägg skyddet på golvet. Blir som sagt inga mängder från ett normalt kylskåp så skit i skyddet.
Frys kan vara värre vid strömavbrott då det kan rinna ut blodgegga och annat smaskens om du är bortrest ett tag.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback