2019-08-14, 18:13
Medlem
Hej!

När man brygger kaffe kanske man inte bara gör en kopp precis, man kanske gör flera stuckna. Hur länge håller egentligen kaffet i själva bryggaren?

Tack på förhand!
Citera
2019-08-14, 18:35
Medlem
Barney Calhouns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.o.a
Hej!

När man brygger kaffe kanske man inte bara gör en kopp precis, man kanske gör flera stuckna. Hur länge håller egentligen kaffet i själva bryggaren?

Tack på förhand!
Så länge du själv tycker det är gott såvida du inte väntar tills det blir mögel på ytan antar jag.
Går då bra att micra på morgonen i alla fall.
Citera
2019-08-14, 20:21
Medlem
Citat:
Hur länge håller kaffe?
Det är beroende av två saker! Temperatur vid bryggning. Kvalitet på bryggarens varmhållning.
Slår du över nybryggt kaffe i en uppvärmd termos så kan det hålla upp till ett dygn.
Detta har jag själv testat.
Citera
2019-08-14, 21:22
Medlem
zepofans avatar
"Håller" är ju som sagt en definitionsfråga, det lär ju inte bli otjänligt på några dagar iaf. Personligen tycker jag att kaffe som varmhålls mer än 15-20 minuter är fördärvat, dvs. det smakar inte längre gott. Min mor brygger en kanna kaffe på morgonen och sedan micras det efter dagens behov, ibland kan det till och med vara kaffe kvar sedan gårdagen som också micras. Vedervärdigt tycker jag och jag avstår hellre helt från kaffe än dricker uppvärmt, oavsett om det värms i micro eller på spisen.

Kaffe är godast precis nybryggt, därefter blir det sämre för varje minut som går, det är bara en fråga om hur dåligt kaffe man accepterar.
Citera
2019-08-15, 09:47
Medlem
ZeunertsJulmusts avatar
Jag håller med Zepofan. Har kaffet stått i kannan i 2 timmar så vill jag inte värma det i micron och sedan dricka det.

Men håller man det i en termos så kan det hålla sig i 6-8 timmar. Men börjar det kallna även i termosen så är det inte gott att värma upp det och dricka det.

Så max 8 timmar i termos.
Citera
2019-08-26, 18:25
Medlem
3 timmar är okej men håll koll på hur det står till med kaffet. Om det börjar torka kan det börja smaka illa. Bäst är det med nybryggt och så slutar man dricka då det är kallt. Med en perkolator tycker jag att man ska dricka inom en halvtimme. Men det är klart att det beror på temperatur och faktiskt också på sort!
Citera
2019-08-26, 18:30
Medlem
Neroxxs avatar
Med min bryggare så tycker jag man märker en skillnad redan efter ungefär 30 minuter, dock inte att det blir otrevligt att dricka men det sjunker i hur gott det smakar. Bäst är det den första halvtimmen, helt okej efter 1 timme. När det närmare sig 2 timmar så märks det väldigt mycket att smakerna har avtagit/ändrat struktur, inte lika bra som tidigare.
Citera
2019-08-26, 20:40
Medlem
Gaydars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neroxx
Med min bryggare så tycker jag man märker en skillnad redan efter ungefär 30 minuter, dock inte att det blir otrevligt att dricka men det sjunker i hur gott det smakar. Bäst är det den första halvtimmen, helt okej efter 1 timme. När det närmare sig 2 timmar så märks det väldigt mycket att smakerna har avtagit/ändrat struktur, inte lika bra som tidigare.

Kör du med en bryggare som brygger direkt ner i en thermoskanna så är det lungt att micra och sen dricka kaffet. (Philips) Även dan efteråt! Testa.

Det som snabbt förstör smaken på kaffe är varmhållning på bryggarens platta.

Att kallt färdigbryggt kaffe skulle kunna bli giftigt/farligt eller mögla i vardagssammhang är en myt! Anser jag..

Däremot så har jag ibland sett vitmögel i bryggtratten om man nu glömt att kasta filtret+ sumpen - efter några dar.. Knappast livshotande om man nu inte äter gammal kaffsump
Citera
2019-08-26, 20:42
Medlem
Neroxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gaydar
Kör du med en bryggare som brygger direkt ner i en thermoskanna så är det lungt att micra och sen dricka kaffet. (Philips) Även dan efteråt! Testa.

Det som snabbt förstör smaken på kaffe är varmhållning på bryggarens platta.

Att kallt färdigbryggt kaffe skulle kunna bli giftigt/farligt eller mögla i vardagssammhang är en myt! Anser jag..

Däremot så har jag ibland sett vitmögel i bryggtratten om man nu glömt att kasta filtret+ sumpen - efter några dar.. Knappast livshotande om man nu inte äter gammal kaffsump

Ja, med en termoskanna ökar det hållbarheten. Jag har en glaskanna med en värmeplatta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in