Citat:
Ursprungligen postat av
banks123
Började jobba på VTD nu i sommar som semestervikarie i en månad och har fått fortsatt jobba kvar på olika distrikt nu efter. Har en timlön på 138 kr och tjänar ca 11500 kr/månad, om jag då jobbar i princip 7 dagar i veckan (haft 3 lediga dagar under hela perioden på 51 dagar). Har ingen aning om vilken slags anställning jag har nu men tycker det låter riktigt lite för hur många timmar jag jobbar, Vet inte hur det funkar med heltid för tidningsombud men mer än 7 dagar i veckan kan man ju inte jobba.
När jag läst runt lite grann har jag sett att det finns ett avtal som gäller distrubtionsarbete där det står att även nyanställda och bud som utför "övrigt distrubtionsarbete" har rätt till en lön på 24 000 kr i månaden. Vill veta om det även gäller mig och vad ska jag göra i så fall?
Har någon annan erfarenhet av VTD? Vad har ni tjänat då/tjänar nu?
Bor även 4 mil från upphämtningsplatsen vilket blir en dryg summa på 3700 kr för bensin varje månad också. Så de 11500 kr blev snabbt en ynka summa på 7800 kr, knappt att det går att leva på.
Åtta timmar per dag i sju dagar ger 56 timmar per vecka eller 224 timmar per månad. 224 * 138 = 30 912 kr. Detta borde netto ge runt 22 500 - 24 000 kr per månad, beroende på vilken kommun du bor i och om du är med i Svenska kyrkan, m.m.
Du har fått ut mindre än hälften av detta. Det kan finnas olika förklaringar:
1. Du har jobbat mindre än du skriver
2. Alla timmar har inte registrerats
3. De har betalat ut för lite lön av någon skäl
4. De har dragit åt helvete för mycket skatt
Oavsett bör du börja med att kolla på dina lönespecifikationer. Har du fått betalt för alla timmar du jobbat? Har du fått rätt timlön? Har de dragit rätt skatt