• 1
  • 2
2019-08-16, 00:10
Medlem
Oriamendis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Jag var på Nationalmuseum i maj, bor inte i Stockholm. Det är en pärla, stort och fint, nyrenoverat, fantastisk utsikt över slottet, ett makalöst innehåll med konst från hela världen. Kostade tydligen 1 miljard att renovera(?).

Jag hittade några mindre problem med mitt besök, precis på samma sätt som Expressen-artikeln ovan. Någon nyutexaminerad jämställdhets-konsultinna har varit inblandad i utställningen. Det syns på många ställen. Den klassiska målningen Midsommardans av Zorn inramas av itusågade Dalahästar, och texten vid tavlan förklarar noga hur mossigt nationalistiskt midsommar är (jag skriver ur minnet, har inte exakta formuleringar).

Texterna kring andra storverk som Monet m.m. berättar inte om konsten i sig utan försöker förringa män, nämner förtryck av kvinnor, jämställdhet m.m. När man läst fem sådana på raken så mår man nästan illa. Det är som en tidskapsel och man är tillbaka i 1970 och en grupp-8-sammankomst. Konsten är inte det viktiga, politik är det viktiga.

Jag kanske övertolkar. Men även i inredningen ser jag samma pride-konsultinnas framfart, de lösa väggarna bakom målningarna har extrema färger som rosa och lila, som inte alls framhäver målningarna utan tvärtom förtrycker dem.

Någon annan som varit där och sett samma sak, eller något annat?

Ja, jag noterade ungefär samma sak som du. Det var framför allt ett osunt fokus på allt sådant i den avdelningen av museet som berörde svensk nationalromantik. Förutom att, som du nämnde, i princip falskstämpla Anders Zorns Midsommardans som något som inte förekom i verkligheten, hade man också satt upp en "infoskylt" om nationalism vid museets kanske mest kända målning, Gustaf Cederströms Karl XII:s likfärd. Där beskrevs nationalism ungefär som en irrationell känsla som inte stämmer överens med verkligheten eller historien. En annan målning i rummet visade bilden på ett naket barn som stod modell, och museets infotext antydde där att det skulle röra sig om ett slags "ariskt idealiserande", vilket kändes, måste jag säga, rätt konspiratoriskt från deras sida.
Citera
2019-08-16, 10:10
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oriamendi
Ja, jag noterade ungefär samma sak som du. Det var framför allt ett osunt fokus på allt sådant i den avdelningen av museet som berörde svensk nationalromantik. Förutom att, som du nämnde, i princip falskstämpla Anders Zorns Midsommardans som något som inte förekom i verkligheten, hade man också satt upp en "infoskylt" om nationalism vid museets kanske mest kända målning, Gustaf Cederströms Karl XII:s likfärd. Där beskrevs nationalism ungefär som en irrationell känsla som inte stämmer överens med verkligheten eller historien. En annan målning i rummet visade bilden på ett naket barn som stod modell, och museets infotext antydde där att det skulle röra sig om ett slags "ariskt idealiserande", vilket kändes, måste jag säga, rätt konspiratoriskt från deras sida.
Ah, nu minns jag också detaljerna, fruktansvärt. Man skulle verkligen vilja hänga ut den perso-ninnan som gjort detta med namn, som man hänger ut tjuvar på FB. Honhan eller någon i samma organisation läser säkert här, honhan bör skakas om litegrann. Man ska inte komma undan med en vandalisering av ett svenskt kulturarv som vi alla andra svenskar älskar men som honhan ser som sekundärt jämfört med politik.
Citera
2019-08-18, 13:54
Medlem
MrLevaLivets avatar
Startade precis en tråd om detta som blev papperskorgad, missade TS eminenta tråd!

Jag skall klaga ordentligt nästa gång det blir besök, exemplen i artikeln är helt sjuka. Folk måste ifrågasätta vad de håller på med, de är som fan läser bibeln, eller en sekt, sätter ett gäng fanatiska galningar att tolka vår konst.
Citera
2019-08-19, 16:02
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrLevaLivet
Startade precis en tråd om detta som blev papperskorgad, missade TS eminenta tråd!

Jag skall klaga ordentligt nästa gång det blir besök, exemplen i artikeln är helt sjuka. Folk måste ifrågasätta vad de håller på med, de är som fan läser bibeln, eller en sekt, sätter ett gäng fanatiska galningar att tolka vår konst.
Jo det är lite sektliknande över det hela. Och lustigt nog extremt tidsbundet. Sannolikt kan man göra en egen utställning om utställningen redan om fem år, så får alla sig ett gott skratt.

Fortfarande ingen som kan namnge någon ansvarig på museet? De borde med stolthet vilja stå med sina namn här, jag tror de känner sig så nöjda.
Citera
2019-08-21, 08:06
Medlem
Demokraturdns avatar
Han svarade kort och lite obekvämt att han ”inte reflekterat över det”.

I värsta fall utgår folk från att det alltid funnits den här typen av texter. De läser inte texterna aktivt men låter sig påverkas av dem, vilket naturligtvis är avsikten. Annars hade man haft stora plakat med samma torftiga budskap i korta meningar.

Citat:
Jag skämdes inför de utländska besökare som valt vårt Nationalmuseum i hopp om stora estetiska upplevelser, men som möttes av en genusanalys à la Södertörn, skriver Sebastian Marquez von Hage.

Citat:
Jag kunde under mitt besök inte låta bli att uppröras över det oerhört endimensionella i analyserna och den rent antiestetiska hållning som dominerar. De engelska översättningarna gjorde mig ännu mer illa till mods; jag skämdes inför de utländska besökare som valt vårt Nationalmuseum i hopp om stora estetiska upplevelser, och så får de en analys av Carl Larsson som fokuserar på att frugans säng är mindre.

Men var fanns alla upprörda besökare? Jag såg mig förtvivlat om efter medhåll och gick fram till en herre i 50-årsåldern och frågade om hans åsikt. Han svarade kort och lite obekvämt att han ”inte reflekterat över det”. Goethe skrev en gång att ingenting tydligare röjer en människas karaktär än de saker hon finner skrattretande. Må så vara. Men kanske inget säger så mycket om ett samhälle som det människor inte finner skrattretande.

Citat:
Historiska exempel på hur totalitära regimer genom museer och andra institutioner vill styra medborgarnas konstsyn genom moralism finns det gott om. Vad som först kan uppfattas som oförarglig beskäftighet tenderar att glida över i en kvävande filt av dogmatism och en besökare som knyter näven i fickan.
Av Sebastian Marquez von Hage
Gymnasielärare och kulturvetare

https://www.expressen.se/debatt/genu...er-ut-sverige/
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in