Flashback bygger pepparkakshus!
2019-08-13, 04:45
Medlem
svetsarn2s avatar
För ungefär 30 -35 år sedan försvann en ung man, förnamn Svante, härstammande från Norrbotten, under en färd med ett enmotorigt sportflygplan någonstans i USA's vildmarker. Kan eventuellt ha varit i Kanada. Det är allt jag minns om detta, det är som synes ganska osäkra uppgifter.
Kom han någonsin till rätta, hittades planet och Svante eller är han fortfarande försvunnen ? Någon som vet mer om detta ?

svetsarn2
Citera
2019-08-13, 08:37
Medlem
Det skall då ha hänt ungefär 1984-1989. Då bodde jag fortfarande i BD-län, men jag minns inte detta. Kommer du ihåg från vilken stad/samhälle Svante var? Efternamn?
Citera
2019-08-13, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svetsarn2
För ungefär 30 -35 år sedan försvann en ung man, förnamn Svante, härstammande från Norrbotten, under en färd med ett enmotorigt sportflygplan någonstans i USA's vildmarker. Kan eventuellt ha varit i Kanada. Det är allt jag minns om detta, det är som synes ganska osäkra uppgifter.
Kom han någonsin till rätta, hittades planet och Svante eller är han fortfarande försvunnen ? Någon som vet mer om detta ?

svetsarn2

Intressant, har inte hört talas om det.
Citera
2019-08-13, 13:50
Medlem
Maila tidningarna där uppe om det.
Citera
2019-08-13, 17:05
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Här är alla plan listade som är försvunna i hela världen.

http://aviation-safety.net/database/...M&lang=&page=1
Citera
2019-08-13, 19:42
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ett annat försvinnande med en svensk i flygplan i USA.

Citat:

svetsarn2

Tror inte att jag har hört talats om det här försvinnandet tidigare.

Det enda fall jag kan komma på från USA med en försvunnen svensk i flygplan är följande:

(FB) Olösta svenska försvinnanden utomlands 1950-2010.

Fast det är inte samma fall som du undrar över.
Senast redigerad av Skaraborg2 2019-08-13 kl. 19:44.
Citera
2019-08-17, 09:00
Medlem
svetsarn2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LindvidArman
Det skall då ha hänt ungefär 1984-1989. Då bodde jag fortfarande i BD-län, men jag minns inte detta. Kommer du ihåg från vilken stad/samhälle Svante var? Efternamn?

Svante kom från Arjeplog, tror (dvs. inte säker) att hans efternamn var Holmqvist, ev. Holmberg.

svetsarn2
Citera
2019-08-18, 05:31
Medlem
svetsarn2s avatar
Förunderligt nog klarnar minnet något när man sysselsätter det med ett specifikt ämne, så här kommer ett förtydligande.

Svante som försvann bodde vid den tiden inte i Arjeplog utan i Norrköping eller Linköping och arbetade med något som hade anknytning till flygindustrin. Var han var mantalsskriven då känner jag inte till.
Det var under den här tiden hans stora intresse för flyg utvecklades och han tog flygcertifikat, eventuellt i samband med sitt arbete. Resan till USA / Kanada var inte enbart semester, under en period där deltog han i provflygningar och testverksamhet av något, plan eller utrustning, och det var under en sådan han försvann. Kanske det mörklades, men någon borde veta mer.
Jag kände inte Svante närmare, allt detta har jag fått mig berättat av en arbetskamrat till honom, vid denna tiden.

svetsarn2
Citera
2019-08-18, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Här är alla plan listade som är försvunna i hela världen.

http://aviation-safety.net/database/...M&lang=&page=1
ASN är jättebra men databasen handlar om flygplan som ar minst 12 passagerare eller med jetmotorer, så troligen menar TS att det är ett mindre flygplan.
Wikipedia har också en lista, men anger inte vilka begränsningar som ahr gjorts.
Citera
2019-08-18, 21:43
Medlem
Aurora Borealiss avatar
Citat:
Förunderligt nog klarnar minnet något när man sysselsätter det med ett specifikt ämne, så här kommer ett förtydligande.

Svante som försvann bodde vid den tiden inte i Arjeplog utan i Norrköping eller Linköping och arbetade med något som hade anknytning till flygindustrin. Var han var mantalsskriven då känner jag inte till.
Det var under den här tiden hans stora intresse för flyg utvecklades och han tog flygcertifikat, eventuellt i samband med sitt arbete. Resan till USA / Kanada var inte enbart semester, under en period där deltog han i provflygningar och testverksamhet av något, plan eller utrustning, och det var under en sådan han försvann. Kanske det mörklades, men någon borde veta mer.
Jag kände inte Svante närmare, allt detta har jag fått mig berättat av en arbetskamrat till honom, vid denna tiden.

svetsarn2

Enligt Sveriges Dödbok 1901-2013 finns det en Svante Holmström, född 1959 i Arjeplog, som avled 1992-03-15. Han var då mantalsskriven i Linköping, men gravsattes på Arjeplogs kyrkogård 1992-04-11 enligt Gravar.se.

Nu kan man ju inte veta med 100% säkerhet att denna Svante är rätt person, men OM han är det så blev han ju i så fall återfunnen.
Citera
2019-08-19, 06:01
Medlem
svetsarn2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aurora Borealis
Enligt Sveriges Dödbok 1901-2013 finns det en Svante Holmström, född 1959 i Arjeplog, som avled 1992-03-15. Han var då mantalsskriven i Linköping, men gravsattes på Arjeplogs kyrkogård 1992-04-11 enligt Gravar.se.

Nu kan man ju inte veta med 100% säkerhet att denna Svante är rätt person, men OM han är det så blev han ju i så fall återfunnen.

Det är med största sannolikhet rätt person, även om jag minns årtalen fel, det är mer detaljer som stämmer in på mina bristfälliga minnesbilder än skiljaktigheter. Jag tackar Aurora Borealis för dessa klargöranden. Bra, trots de sorgliga omständigheterna, att Svante fick till slut komma hem till Arjeplog och att hans familj fick en grav att gå till, ett avslut.
Det skulle dock vara intressant att få veta detaljerna runt dödsfallet, och hur mycket som blivit förvanskat i mitt minne under årens lopp.
Tack alla !

svetsarn2
Citera
2019-08-19, 19:02
Medlem
Skaraborg2s avatar
Rätt person.

Citat:
Ursprungligen postat av Aurora Borealis

Som alltid Aurora så kommer du med intressant information.

Du har säkert fått fram rätt person.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in